Pilotul planorului dispărut este căutat cu 11 aeronave, două drone și peste 1.350 de oameni
Potrivit Ministerului Afacerilor Interne (MAI), acțiunile de căutare a pilotului planorului dispărut în 6 august continuă atât în județele Brașov, Prahova, Buzău, Argeș, Dâmbovița și Sibiu, cât și în Harghita, Covasna și Bacău.
Printre traseele de căutare stabilite pentru luni a fost inclusă și zona Poiana Țapului, Valea Sipa, unde, duminică seara, a fost primită informația din partea unor voluntari că ar fi fost observate posibile resturi care ar putea aparține planorului căutat. Primele căutări în zona respectivă s-au efectuat până duminică noapte, fiind reluate luni.
Peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontiști, polițiști, militari, pădurari și voluntari ai serviciilor pentru situații de urgență participă la căutări, cu 218 vehicule, șenilate și autospeciale de teren.
De asemenea, pilotul Mircea Crăciun este căutat cu 11 aeronave, dintre care șapte elicoptere ale Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale și patru avioane ale Aeroclubului României.
Luni vor fi ridicate și două drone pentru căutările în zonele foarte greu accesibile, a precizat MAI.
Secretarul de stat în MAI Raed Arafat a spus că, după primirea unor fotografii de la un cetățean în care apare un planor înaintea dispariției celui căutat încă de joi, au fost lansate câteva trasee de căutare și în zona Brașovului, arătând că, din informațiile pe care le are, „nu putea fi decât acest planor”.
Secretarul de stat a precizat că s-a făcut o analiză, de către experții meteo, la Centrul de analiză și comandă integrată de la Ministerul de Interne și s-a analizat vremea exact cum a fost în ziua respectivă și s-au făcut anumite trasee ipotetice după cum a evoluat vremea și ce influență ar fi putut avea asupra zborului planorului. Arafat a spus că s-a întâlnit, duminică, și cu fiul pilotului, iar acesta i-a spus că traseele urmărite în prezent sunt cele pe care tatăl său le practica în mod frecvent.
De asemenea, o echipă de polițiști din Vama Buzăului a stat de vorbă cu niște ciobani care au dat niște indicații despre ce au văzut și prin urmare se fac verificări și în acea zonă.
„Nimeni nu știe momentul în care planorul a căzut. Acest lucru nimeni nu-l știe. Poate să fie în primele minute, poate să fie după câteva ore. Poate să fie și în zona aceasta sau la câteva sute de kilometri, așa că toate ipotezele care sunt se iau la verificat. Nu lăsăm nicio ipoteză neverificată”, a mai spus Arafat.
Mircea Crăciun, care a dispărut cu planorul în 6 august, după ce și-a luat zborul din Masivul Postăvarul, este considerat cel mai bun pilot de planor de distanță din România, el pregătindu-se pentru a atinge un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber.
Planorul cu care a zburat îl închiriase de la o firmă din străinătate și îl testa pentru prima dată după asamblare, iar Aeroclubul Brașov l-a ajutat să se înalțe pentru a-și lua zborul din Masivul Postăvarul.
Joi, comandantul Aeroclubului Brașov, Stelian Cojocaru, afirma că atunci când a fost tractat de pe Aerodromul Ghimbav, pilotul Mircea Crăciun a spus că intenționează să zboare aproximativ două-trei ore, fiind vorba despre un zbor de „verificare după asamblare”, potrivit unui comunicat al ROMATSA.
Tot joi, procurori ai Parchetului Curții de Apel Brașov s-au sesizat din oficiu, pe rolul acestei unități constituindu-se un dosar penal cu privire la faptul că în aceeași zi planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanții Aeroclublului Ghimbav sau familia și nu a mai revenit la bază.
ROMATSA anunța că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil joi, la ora 13.06, în timp ce traversa stațiunea Predeal.
De asemenea, sursa citată menționa că, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru zborul în această clasă de spațiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obține informații la cerere.
„Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC București sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informații. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informații primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Brașov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informație referitoare la eveiment a fost primită de către ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Brașov joi, la ora 21.39”, se mai arăta în comunicatul citat.
Ministerul Transporturilor investighează motivele pentru care dispariția planorului a fost anunțată cu întârziere, aparatul de zbor decolând joi la amiază de la Ghimbav, iar autoritățile au fost anunțate după nouă ore că nu a revenit la bază.