Mocănița, garnitura de tren pe ecartament îngust, va circula din nou în Munții Apuseni, după 35 de ani, locomotiva cu abur și câteva vagoane urmând a fi puse în circulație începând de vineri, exclusiv în scop turistic, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Mocănița, garnitură de tren care circula până la finalul anilor ’70 pe linia cu ecartament îngust și lega Alba Iulia de zona Munților Apuseni, va fi repusă în circulație în scop turistic în urma unui protocol încheiat între primăriile localităților Abrud, Câmpeni și Roșia Montană și Asociația pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România.
Primarul orașului Abrud, Nicolae Simina, a declarat, joi, corespondentului MEDIAFAX că Mocănița va face plimbări doar în scop turistic pe ruta Abrud – Gura Roșiei – Câmpeni, pe o lumgine de aproximativ 11 kilometri, iar primele curse vor avea loc vineri, începând cu ora 16.00, viteza de deplasare a trenului fiind de circa 20 de kilometri pe oră.
Nicolae Simina a spus că Mocănița va circula în perioada unor evenimente culturale care se organizează în zonă, cum este cel de la finalul acestei săptămâni, Târgul de Fete de pe Muntele Găina, sărbătoare populară organizată în Munții Apuseni.
Potrivit edilului, vor putea fi organizate și plimbări speciale pentru grupuri organizate de turiști, însă doar la solicitarea acestora.
Costul unui bilet cu garnitura de tren este de 25 de lei pentru adulți și 15 lei pentru copii, preț ce include un drum dus-întors pe ruta amintită și care durează aproximativ trei ore.
Calea ferată îngustă a intrat în exploatare în anul 1895 și făcea legătura între Alba Iulia și Munții Apuseni. Linia avea o lungime de câteva zeci de kilometri, iar pe traseu se aflau în gări și puncte de alimentare cu apă pentru cazanul de abur. Trenul care circula pe această rută traversa Alba Iulia și a fost denumit de localnici „Mocănița”, din cauza vitezei reduse, dar și pentru că făcea legătura cu Munții Apuseni, zonă cunoscută și sub numele de Țara Moților.
În anul 1977, după finalizarea căii ferate cu ecartament normal pe această rută, Mocănița a fost desființată, iar calea ferată îngustă a intrat în conservare.
În prezent, rețeaua feroviară se mai păstrează doar în Munții Apuseni și este folosită sporadic pentru diferite plimbări de agrement, fiind clasificată ca obiectiv de patrimoniu național în urma unei decizii a Ministerului Culturii și Cultelor.
Calea ferată îngustă a fost dezafectată pe cea mai mare porțiune, iar în ultimii ani a ajuns uneori să fie tăiată de hoții de fier vechi și vândută la centrele de colectare din zonă.