Podul Calafat – Vidin se inaugurează astăzi. Cât costă traversarea lui și cine are gratuitate
Reprezentanții autoritățile române și ai celor bulgare, în frunte cu premierul Victor Ponta și omologul său de la Sofia, participă vineri la inaugurarea noului pod peste Dunăre, de la Calafat-Vidin.
UPDATE Și Guvernul român a stabilit taxele de trecere
Șoferii de autoturisme cu cel mult 8+1 locuri și de mașini transport marfă cu greutate mai mică de 3,5 tone vor plăti o taxă de 27 lei (6 euro) pentru trecerea peste noul pod de la Calafat-Vidin, pentru mașinile cu mai mult de 9 locuri și maximum 23 locuri pe scaune taxa fiind de 54 lei (12 euro).
Aceeași taxă de 54 lei va fi achitată și pentru mașini de transport marfă cu o greutate între 3,5-7,5 tone, conform unei hotărâri de guvern.
Pentru mașini de transport marfă cu o greutate între 7,5-12 tone, taxa va urca la 81 lei (18 euro).
O taxă de 113 lei (25 euro) vor plăti șoferii de mașini cu mai mult de 23 locuri pe scaune și autovehiculele de transport marfă cu o greutate mai mare sau egale cu 12 tone și cu maximum 3 axe, în timp ce pentru mașinile de transport marfă cu o greutate mai mare sau egală cu 12 tone, dar cu 4 axe va fi plătită o taxă de 167 lei (37 euro).
Tarifele exprimate în lei vor fi actualizate anual, în funcție de cursul monedei euro valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală Europeană, curs aplicat începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.
Scopul podului care leagă Calafatul de Vidin este acela de a devia traficul care până acum trecea prin rute alternative
Taxa de traversare a noului pod peste Dunăre la Calafat-Vidin va fi de aproximativ patru ori mai mică față de tariful feribotului, scrie joi cotidianul sofiot Sega, citat de Agerpres.
Astfel, pentru autoturisme taxa va fi de 6 euro. Autocarele vor plăti 25 euro, în timp ce tirurile – 37 euro. La Giurgiu-Ruse, autoturismele plătesc 2 euro în sensul de ieșire din Bulgaria și 6 euro în sensul de intrare. Vehiculele de marfă de peste 3,5 tone plătesc 12 euro, iar tariful în cazul tirurilor este același – 37 euro.
În contextul deschiderii noului pod de peste Dunăre care leagă România de Bulgaria, prețurile la feriboturi ar urma să scadă cu circa 20%.
Dobri Radev, directorul executiv al companiei de feriboturi, a anunțat în urmă cu două zile noile tarife valabile din 15 iunie, ora 00.00 – 17 euro pentru autoturisme, 36 de euro pentru camionete, 40 de euro pentru autobuze și camioane și 79 de euro pentru TIR-uri.
La feribotul Zimnicea-Sviștov, taxele variază de la 4 euro pe autoturism și 2 euro pe călător la 71 euro în cazul tirurilor.
Ziarul Sega mai scrie că cele mai mici sunt tarifele la feribotul între Călărași și Silistra (acesta însă nu funcționează de ani de zile – n.r.).
Podul Calafat – Vidin poate fi trecut și gratuit
Guvernul bulgar a decis miercuri că pietonii și bicicliștii, precum și ambulanțele și vehiculele folosite de poliție și pompieri vor fi scutite de plata taxelor care vor fi percepute pentru traversarea noului pod de peste Dunăre, la Calafat-Vidin.
Ziarul Monitor îl citează pe ministrul bulgar al transporturilor, Danail Papazov, care a declarat că Bulgaria îi va propune României ca traversarea podului Calafat-Vidin să fie gratuită până la sfârșitul lunii.
Ziarul dezvăluie că ultimii patru premieri bulgari, precum și miniștrii transporturilor din guvernele lor sunt invitați la ceremonia oficială de inaugurare podului programată să aibă loc vineri, 14 iunie, la ora 16,30. Banda care urmează să fie tăiată simbolic va fi ținută de doi copii la vârste de circa 10 ani, băiat și fată, din Bulgaria și din România, iar pe pod se vor întâlni ingineri și muncitori care au lucrat la proiect.
La inaugurarea podului, premierul Victor Ponta l-a invitat și pe guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.
România și Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin în martie 2000, însă inițierea proiectului a întârziat din cauza fondurilor insuficiente.
Podul de doi kilometri peste Dunăre este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă orașul german Dresda de Istanbul (Turcia).
Costurile totale ale proiectului totalizează 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridică la 60,7 milioane de euro. Proiectul beneficiază de împrumuturi și finanțări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiții, Agenția Franceză pentru Dezvoltare și Instituția Germană de Credit pentru Reconstrucție și Dezvoltare.