Prima pagină » Știri » Poliția a înființat un Registru național cu persoanele care au comis infracțiuni sexuale

Poliția a înființat un Registru național cu persoanele care au comis infracțiuni sexuale

Poliția a înființat un Registru național cu persoanele care au comis infracțiuni sexuale

Poliția Română a operaționalizat Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale. Prin intermediul acestui registru se ține evidența condamnaților pentru infracțiuni de natură sexuală, românilor condamnați în străinătate pentru astfel de fapte dar și violatorilor străini despre care există informații că s-ar putea deplasa pe teritoriul țării noastre.

Acest Registru se constituie ca o evidență distinctă de cea a cazierului judiciar și va ține evidența persoanelor care au comis fapte penale de natură sexuală. Nu se înscriu, însă, în Registru, persoanele care, la data comiterii faptelor, erau minore, cu excepția cazurilor în care instanța de judecată a dispus aceasta în mod expres.

Ca și în cazul fișei de cazier judiciar persoanele fizice interesate pot obține, potrivit Poliției Române, propriul certificat de integritate comportamentală. Acesta va fi eliberat în aceleași condiții în care se poate obține și certificatul de cazier judiciar, respectiv în baza unei cereri-tip, cu datele cu caracter personal completate și motivată, depusă personal la orice unitate sau subunitate de poliție în care funcționează ghișeu de eliberare a certificatelor de cazier judiciar.

Solicitanții vor putea depune cererea-tip completată în prealabil sau vor putea opta pentru tipărirea acesteia din sistemul informatic, de către personalul de la ghișeu, caz în care le va reveni doar obligația semnării documentului.

Certificatul de integritate comportamentală se eliberează în termen de cel mult 3 zile de la data solicitării și este valabil 6 luni de la data eliberării și nu substituie certificatul de cazier judiciar, cele două documente având conținut diferit.

Instituțiile are lucrează cu bătrâni și copii își pot verifica angajații

Organele de urmărire penală sau instanțele de judecată, precum și instituțiile din sistemul de apărare, ordine publică, siguranță națională și justiție pot obține copie de pe Registru în aceleași condiții în care pot obține copie de pe cazierul judiciar, respectiv în baza unei cereri care conține datele cu caracter personal ale persoanei verificate și care se adresează unității de poliție în a cărei rază administrativ-teritorială s-a născut persoana fizică sau Inspectoratului General al Poliției Române, în cazul persoanelor născute în străinătate.

Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice, centrale și locale, instituțiile din sistemul de învățământ, sănătate sau protecție socială, precum și orice entitate publică sau privată a cărei activitate presupune contactul direct cu copii, persoane în vârstă, persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane vulnerabile ori care presupune examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane pot obține copie de pe Registru în aceleași condiții în care pot obține extrasul de pe cazierul judiciar, respectiv în baza consimțământului persoanei interesate și a unei cereri care conține datele cu caracter personal și care se adresează unității de poliție în a cărei rază administrativ-teritorială s-a născut persoana respectivă sau Inspectoratului General al Poliției Române, în cazul persoanelor născute în străinătate.

Instituțiile stabilesc în funcție de legislația proprie și de nevoia de a cunoaște, la ce interval de timp este necesară solicitarea certificatului de integritate comportamentală și a certificatului de cazier judiciar.

Persoanele înscrise în Registru au obligația de a se prezenta periodic la organele de poliție, pe raza cărora domiciliază sau își au reședința, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, pentru a comunica acestora informații relevante referitoare la profesia, meseria sau activitatea pe care o desfășoară, mijloacele de existență, persoanele minore, în vârstă, cu dizabilități sau vulnerabile cu care locuiesc sau cu care au intrat în contact în mod direct și sistematic, unitățile de învățământ școlar sau preșcolar, taberele de copii, spitalele de copii sau orice loc frecventat în mod preponderent de copii, în care au avut acces în această perioadă, adresa unde locuiesc și modalitatea de comunicare cu organele de poliție

Obligațiile persoanelor înscrise în acest Registru

Persoanele înscrise în Registru au obligația:
• de a anunța, în prealabil, organul de poliție pe raza căruia locuiesc, în cazul intenției efectuării oricăror deplasări din localitatea de domiciliu mai lungi de 15 zile, inclusiv cu privire la localitatea de destinație, scopul deplasării, perioada de deplasare și mijlocul de transport folosit;
• de a se prezenta la organul de poliție pe raza căruia își stabilesc locuința, pentru a comunica despre aceasta și a fi luate în evidență, în termen de cel mult 3 zile.
Nerespectarea obligațiilor constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoarea de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

Potrivit legii, ministerelor de resort și organelor administrației publice centrale și locale le-a revenit obligația ca, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii, să evalueze cadrul legal din domeniul de competență și, după caz, să demareze procedurile necesare de natură legislativă și/sau administrativă, pentru a se asigura că unei persoane înscrise în Registru i se interzice, temporar sau permanent, să desfășoare activități profesionale, activități de voluntariat sau orice alt tip de activități care presupun:
• contactul direct cu copiii;
• contactul direct cu persoane în vârstă, persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane vulnerabile;
• examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane.

Andrei Dumitrescu este un jurnalist specializat în realizarea de articole legate, în special, de activitatea Ministerului Afacerilor Interne și toate armele subordonate acestuia, în special Poliția ... vezi toate articolele

Citește și