Polițiștii doresc o nouă modificare a Codului rutier, după ce au ajuns la concluzia că actualele sancțiuni, care privesc abateri ce pot avea urmări grave, nu au avut efectul așteptat și nu i-au disciplinat, suficient, pe șoferi. În același timp, agenții din stradă vor ca, pentru unele încălcări ale legislației rutiere, să existe pedepse cu închisoarea și nu doar cu amendă și suspendarea permisului de conducere, cum se întâmplă acum.
Chiar dacă unele sancțiuni prevăzute de Codul rutier au fost mărite chiar la începutul acestui an, polițiștii rutieri au constatat că șoferii nu au devenit mai disciplinați decât înainte de ultima modificare.
În acest sens, Institutul pentru Cercetarea și Prevenirea Criminalității din cadrul Poliției Române a făcut un studiu pentru realizarea căruia au fost chestionați mii de polițiști de circulație din toată țara, cu scopul de a stabili cum văd agenții din stradă actuala legislație rutieră.
Potrivit unor surse din Poliție, majoritatea celor chestionați au răspuns că amenzile sunt prea mici. Principalul argument a fost acela că, deși sancțiunile au tot crescut, șoferii au continuat să comită aproximativ același număr de abateri.
Ca urmare, polițiștii au tras concluzia că este nevoie de o nouă modificare a Codului rutier care să aducă amenzi mult mai mari pentru neasigurarea și nesemnalizarea la schimbarea direcției de mers, acestea fiind cele mai frecvente incidente care se înregistrează în trafic.
Potrivit actualului Cod rutier sancțiunea maximă este cu amendă care poate ajunge la suma de 435 de lei.
O a doua abatere pentru care oamenii legii doresc sancțiuni mai dure se referă la nerespectarea semnalelor, indicațiilor și dispozițiilor polițistului aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu. În acest moment, sancțiunea presupune o amendă contravențională în valoare de 725 de lei și suspendarea permisului pentru o lună.
Există însă și o abatere pentru care polițiștii rutieri susțin că șoferii trebuie neapărat băgați la închisoare. Ca urmare, aceștia au spus că, din punctul lor de vedere, neoprirea la semnalul polițistului ar trebui să devină infracțiune și să fie, deci, pedepsită cu închisoarea.
Concret, aceștia au solicitat „creșterea sancțiunilor pentru refuzul conducătorilor auto de a opri la semnalul agentului de poliție, eventual definirea legală a acestor comportamente ca infracțiuni, pentru a inhiba astfel de tendințe comportamentale și a reduce numărul situațiilor în care polițiștii pornesc în urmăriri cu grad ridicat de risc de accident”.
Conform actualului Cod rutier, această faptă se sancționează tot cu 725 de lei amendă și suspendarea permisului, pentru o lună.
Un caz extrem de grav, provocat de un șofer care a refuzat să oprească la semnalul polițistului, s-a produs în București, cu cinci ani în urmă, când polițistul rutier Gheorghe Ionescu, poreclit Dulăul, a încercat să-l oprească un om de afaceri de origine turcă și s-a agățat de mașina acestuia. Bărbatul de la volan a accelarat, iar agentul a căzut pe asfalt și a murit, ulterior, la spital.