Prima pagină » Știri » Ponta despre cererea DNA pentru nouă foști miniștri în cazul Microsoft: Justiția să își facă datoria

Ponta despre cererea DNA pentru nouă foști miniștri în cazul Microsoft: Justiția să își facă datoria

Ponta despre cererea DNA pentru nouă foști miniștri în cazul Microsoft: Justiția să își facă datoria
Justiția să își facă datoria, a reacționat premierul Ponta la solicitarea DNA de începere a urmăririi penale pentru nouă foști miniștri în cazul Microsoft, adăugând că nu poate comenta mai mult având în vedere că printre persoanele vizate nu este niciunul dintre actualii membri ai Cabinetului.

„Singurele informații pe care eu le am sunt cele pe care le-am și prezentat public, constatate de Corpul de Control al primului-ministru, referitoare la nereguli grave și ilegalități comise de către miniștrii Funeriu și Vreme, dacă nu mă înșel. Alte lucruri nu cunosc și nu pot să comentez”, a mai spus Ponta, aflat în SUA.

DNA cere aviz de la președinte, Senat, Camera Deputaților și Parlamentul European pentru începerea urmăririi penale în cazul a nouă foști miniștri care în perioada mandatelor ar fi săvârșit infracțiuni, în cazul licențelor Microsoft pentru școli.

Procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție, Codruța Kovesi, a solicitat procurorului general al Parchetului Înaltei Curți de Casație și Justiție să ceară Senatului și Camerei Deputaților aviz pentru urmărirea penală a foștilor miniștri Ecaterina Andronescu, Valerian Vreme și Șerban Mihăilescu.

De asemenea, Kovesi a solicitat formularea unei cereri la Parlamentul European pentru avizarea urmăririi penale a lui Dan Nica.

Pentru alți cinci foști miniștri vizați în acest dosar, respectiv pentru Daniel Funeriu, Alexandru Athanasiu, Mihai Tănăsescu, Gabriel Sandu și Adriana Țicău, s-au formulat solicitări similare către președintele Traian Băsescu.

DNA arată că cererea a fost formulată pentru că există suspiciuni în cazul foștilor miniștri, în dosarul privind licențele Microsoft pentru școli.

„Direcția Națională Anticorupție a fost sesizată la data de 5 iunie 2013 de către Corpul de Control al Primului-Ministru, ca urmare a acțiunii de control efectuată la Ministerul pentru Societatea Informațională și la Ministerul Educației Naționale, în legătură cu închirierea de licențe educaționale. Întrucât din Raportul de control rezultau indicii cu privire la încheierea, în condiții nelegale, a contractului comercial de închiriere licențe din 15.04.2004, extins ulterior pentru produse educaționale Microsoft, a actelor adiționale la acest contract, precum și a contractelor aferente derulării Programul «Sistem Educațional Informatizat» (SEI), Direcția Națională Anticorupție s-a sesizat din oficiu cu privire la săvârșirea unor infracțiuni de abuz în serviciu și respectiv a unor infracțiuni de corupție în legătură cu derularea acestor contracte”, se arată într-un comunicat de presă al DNA.

DNA precizează că faptele vizate ar fi fost comise în perioada în care cei nouă au fost miniștri și prezintă în cazul fiecăruia infracțiunile pentru care s-a cerut aviz de efectuare a urmăririi penale:

– senatorul Ecaterina Andronescu, ministru al Educației și Cercetării în perioadele 28 decembrie 2000-19 iunie 2003, 22 decembrie 2008 – 1 octombrie 2009 și ministru al Educației, Cercetării și Inovării în perioada 2008-2012 – abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență și spălare de bani;

– deputatul Valerian Vreme, ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale în perioada septembrie 2010 – februarie 2012 – abuz în serviciu;

– senatorul Petru Șerban Mihăilescu, ministru coordonator al SGG în perioada decembrie 2000 – octombrie 2003 – instigare la abuz în serviciu, trafic de influență și spălare de bani;

– europarlamentarul Dan Nica, ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în perioada 2000 – iulie 2004 – abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență și spălare de bani;

– Adriana Țicău, ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în perioada iulie-decembrie 2004;

– Gabriel Sandu, ministru al Comunicațiilor și Societății Informaționale în perioada decembrie 2008 – septembrie 2010;

– Petru Daniel Funeriu, ministru al Educației și Cercetării în perioada 2009 – 2012;

– Alexandru Athanasiu, ministru al Educației și Cercetării în perioada 2003 – 2005;

– Mihai Nicolae Tănăsescu, ministru al Finanțelor Publice în perioada 2000 -2004.

Iată informațiile integrale despre faptele de care sunt suspectați cei nouă foști miniștri, din comunicatul DNA:

Probele administrate în cauză au demonstrat existența unui mecanism care urmărea crearea unui profit cât mai mare în firmele subcontractante, profit din care erau scoase, prin intermediul unor companii off-shore, sumele de bani necesare plății mitelor, prin intermediul unor contracte de servicii fictive. Sumele de bani cu titlu de mită erau plătite fie prin transferuri bancare în firmele nominalizate de persoanele care reprezentau autoritatea contractantă, fie erau scoase în numerar din băncile din afara teritoriului României și aduse tot în numerar în țară folosind diferiți intermediari, toate acestea făcându-se în scopul ascunderii sursei veniturilor.

Prin urmare, s-a impus
1. Sesizarea Parlamentului European pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale față de:
Nica Dan, ministru al MCTI în perioada 2000 – iulie 2004 și în prezent membru al Parlamentului European, pentru săvârșirea infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență și spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educațional Informatizat” și respectiv pentru proiectul ce a vizat licențierea Microsoft; ar fi inițiat și avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers și Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, ar fi stabilit printr-un Memorandum firmele care să participe la realizarea proiectului atestând în mod nereal că acestea fac parte dint-un consorțiu; ar fi stabilit procente de participare la proiect în favoarea anumitor firme; ar fi acceptat cesiunea contractului de către Siveco, deși invocase necesitatea achiziției de la aceeași sursă; ar fi înlesnit firmei Siveco și colaboratorilor săi încheierea contractului în condițiile lipsei de competiție, încheind contractul în condiții oneroase pentru ministerul pe care îl conducea, faptele sale având drept consecință prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziției de servicii și produse la prețuri peste valoarea de piață: licențe cu circa 30-40% mai scumpe, calculatoare și produse software la prețuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleași produse sau produse similare de pe piață.
În perioada aprilie – noiembrie 2004, ar fi pretins și primit o parte din suma de circa 20 milioane USD virată de Fujitsu Siemens Computers în contul unor societăți de tip off-shore cu titlu de consultanță și asistență tehnică aferentă contractului încheiat cu Guvernul României pentru ca, în baza influenței pe care o avea, să asigure încheierea contractului în condițiile propuse de firma Fujitsu Siemens Computers.

2. Sesizarea Președintelui României pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale față de:
Țicău Adriana, ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în perioada iulie – decembrie 2004, pentru săvârșirea infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență, spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educațional Informatizat” și respectiv pentru proiectul ce a vizat licențierea Microsoft; de asemenea, ar fi inițiat și avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers și Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale având drept consecință prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziției de servicii și produse la prețuri peste valoarea de piață: licențe cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare și produse software la prețuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleași produse sau produse similare de pe piață;

Sandu Gabriel, ministru al Comunicațiilor și Societății Informaționale în perioada decembrie 2008 – septembrie 2010, pentru săvârșirea infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență și spălare de bani, constând în aceea că ar fi inițiat și contrasemnat HG nr.460 din 15 aprilie 2009 pentru atribuirea competenței MCSI de a desfășura procedura de licitație deschisă, licitație restrânsă sau negociere cu publicare prealabilă a unui anunț de participare, după caz, în vederea încheierii unui acord-cadru ce are ca obiect achiziția dreptului de utilizare de produse software prin închiriere cu opțiune de cumpărare. De asemenea, ar fi încheiat Acordul cadru cu Asocierea Con.Net (lider), D-Con.Net GmbH, Comsoft Direct AG, Bechtle Holding Schweiz, Dom Soft SRL, în condițiile în care documentația de achiziție a inclus criterii restrictive de natură a favoriza asocierea mai sus menționată și fără a avea în vedere prețurile practicate de aceasta raportat la cele practicate de Microsoft în relația cu SC Dim Soft SRL și ulterior de SC Dim Soft SRL în relația cu D-Con.Net GmbH; ar fi pretins de la un avocat suma de 1.800.000 de euro pentru a asigura derularea în continuare a contractului de licențiere Microsoft; ar fi pretins și primit de la o persoană, prin intermediar, suma de 3.000.000 de euro, bani ce i-au fost virați într-o societate de tip off-shore, pentru a înlesni Asocierii D-Con.Net (lider), D-Con.Net GmbH, Comsoft Direct AG, Bechtle Holding Schweiz, Dom Soft SRL, încheierea acordului cadru pentru 2009-2012 pentru achiziția dreptului de utilizare produse software prin închiriere cu opțiune de cumpărare;

Funeriu Petru-Daniel, ministru al Educației și Cercetării în perioada 2009 – 2012, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, constând în aceea că ar fi semnat și promovat spre aprobare „Nota privind licențele Microsoft utilizate de către MECTS în școli”, în care se atesta, contrar dispozițiilor legale privind achizițiile publice și a clauzelor contractuale din Acordul cadru nr.32 din 12 august 2009, că acesta „permite încheierea unui contract subsecvent referitor la suplimentarea numărului de licențe MECTS, pentru școli”, toate acestea în condițiile în care HG nr.460/2009 nu a reglementat situația licențelor destinate unităților de învățământ. Consecința a fost încheierea contractului de furnizare produse nr.108 din 17 august 2011 în baza căruia MCSI a efectuat plăți totale de 8.825.673,50 euro; prin adresele nr.10126 din 19 ianuarie 2011 și nr. 12211 din 5 iulie 2011, ar fi comandat MCSI închirierea unui număr de 179.259 licențe pentru pachete de tip ProDesktop și 6.828 licențe pentru sistemele de operare Windows Server în condițiile în care necesarul de licențe a fost stabilit fără a ține seama de configurația hardware a computerelor, fiind luate în calcul toate stațiile de lucru și serverele achiziționate în perioada 2001-2008 prin programele SEI1 – SEI5 și rural; în data de 17 august 2011, ar fi încheiat un contract de furnizare produse, în baza căruia MCSI s-a obligat să plătească prețul aferent numărului total de 179.259 licențe mai mare cu 72.990 față de numărul de licențe utilizabile în sistemul educațional în raport cu numărul de computere compatibile cu noile produse software, având drept consecință crearea unei noi obligații de plată a unui preț cu aproximativ 5,4 milioane euro mai mare decât prețul pentru închirierea licențelor efectiv utilizabile;

Athanasiu Alexandru, ministru al Educației și Cercetării în perioada 2003 – 2005, pentru săvârșirea infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență și spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educațional Informatizat” și respectiv pentru proiectul ce a vizat licențierea Microsoft; ar fi inițiat și avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Compaq și Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale având drept consecință prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziției de servicii și produse la prețuri peste valoarea de piață: licențe cu circa 30-40% mai scumpe, calculatoare și produse software la prețuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleași produse sau produse similare de pe piață;)

Tănăsescu Mihai Nicolae, ministru al Finanțelor Publice în perioada 2000 -2004, pentru săvârșirea infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență și spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educațional Informatizat” și respectiv pentru proiectul ce a vizat licențierea Microsoft; ar fi inițiat și avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers și Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale având drept consecință prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziției de servicii și produse la prețuri peste valoarea de piață: licențe cu circa 30-40% mai scumpe, calculatoare și produse software la prețuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleași produse sau produse similare de pe piață; în perioada iunie 2003-noiembrie 2004, ar fi pretins și primit de la două persoane, prin intermediari, sume de bani provenind din încasările firmei Fujitsu Siemens Computers CA, ca urmare a derulării contractului de licențiere Microsoft. Astfel, în luna iulie 2004, în contul personal al unei persoane din familia ministrului, a fost transferată suma de 82.000 euro, din contul unei firme din Liechtenstein, sub justificarea „inv directe ale nerezidenților in Romania – alte capitaluri – sectorul nebancar”. Din cercetările efectuate rezultă că firma din Liechtenstein este controlată de unul din intermediari și a primit bani de la o companie alimentată exclusiv cu fonduri obținute de Fujitsu Siemens Computer.

3. Sesizarea Senatului României pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale față de:
Mihăilescu Petru Șerban, ministru coordonator al SGG în perioada decembrie 2000 – octombrie 2003 și în prezent senator în Parlamentul României, pentru săvârșirea infracțiunilor de instigare la abuz în serviciu, trafic de influență, spălare de bani, constând în aceea că l-ar fi determinat pe un alt ministru să semneze HG nr. 1473/2003, HG nr. 470/2004 și respectiv Contractul de licențiere Microsoft în condițiile pe care le negociase în perioada în care își desfășurase activitatea ca ministru coordonator al Secretariatului General al Guvernului, respectiv acceptând oferta tehnică și financiară transmisă de firma Fujitsu Siemens Computers, fără a-i aduce la cunoștință existența unor impedimente juridice decurgând din faptul că această firmă nu era unic distribuitor de licențe Microsoft (pentru a beneficia de încheierea contractului prin încredințare directă) și fără a detalia modalitatea de stabilire a prețului, respectiv prețul practicat de Microsoft, discount-ul acordat în considerarea Guvernului României și prețul de vânzare al Fujitsu Siemens Computers; în perioada aprilie – noiembrie 2004, ar fi pretins și primit o parte din suma de circa 20 milioane USD virată de Fujitsu Siemens Computers în contul unor societăți de tip off-shore cu titlu de consultanță și asistență tehnică aferentă contractului încheiat cu Guvernul României pentru ca, în baza influenței pe care o avea, să asigure încheierea contractului în condițiile propuse de firma Fujitsu Siemens Computers)

Ecaterina Andronescu, ministrul Educației și Cercetării în perioada 28 decembrie 2000 – 19 iunie 2003, ministrul Educației, Cercetării și Inovării în perioada 22 decembrie 2008 – 1 octombrie 2009 și în prezent senator în Parlamentul României, pentru săvârșirea infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență și spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educațional Informatizat” și respectiv pentru proiectul ce a vizat licențierea Microsoft; ar fi inițiat și avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Compaq și Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora; ar fi stabilit, printr-un Memorandum, firmele care să participe la realizarea proiectului, atestând în mod nereal că acestea fac parte dintr-un consorțiu; ar fi stabilit procente de participare la proiect în favoarea anumitor firme; ar fi acceptat cesiunea contractului de către Sivevo, deși invocase necesitatea achiziției de la aceeași sursă; ar fi înlesnit firmei Siveco și colaboratorilor săi încheierea contractului în condițiile lipsei de competiție, încheind contractul în condiții oneroase pentru ministerul pe care îl conducea, toate acestea având drept consecință prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziției de servicii și produse la prețuri peste valoarea de piață: licențe cu circa 30-40% mai scumpe, calculatoare și produse software la prețuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleași produse sau produse similare de pe piață; în perioada 2001 -2009, ar fi pretins și primit de la firma Siveco și firmele colaboratoare foloase necuvenite constând în sume de bani sau calculatoare, pentru sine sau pentru altul, în scopul de a le asigura derularea unor proiecte cu ministerul.

4. Sesizarea Camerei Deputaților pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale față de:
Vreme Valerian, ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale, în perioada septembrie 2010 – februarie 2012 și în prezent deputat în Parlamentul României, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, constând în aceea că ar fi încheiat contractul subsecvent referitor la suplimentarea numărului de licențe MECTS, pentru școli – contractul de furnizare produse nr.108 din 17 august 2011 în baza căruia MCSI a efectuat plăți totale de 8.825.673,50 euro, în condițiile în care HG nr.460/2009 nu a reglementat situația licențelor destinate unităților de învățământ, iar prețul licențelor nu reflectă discount-ul acordat de Microsoft, nu a dispus măsuri cu privire la aspectele sesizate de către FTS România prin adresa nr. 4550/02.12.2010, cu privire la servicii neprestate ‘

Autor

Citește și