Guvernul nu-i va retrage președintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, ci caută o soluție pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea acestui avion vechi să fie reduse, iar gradul de siguranță să crească, a declarat premierul Victor Ponta.
„Știu și eu de costul acela de 7 milioane. Problema este că acum la Tarom este un management privat, care nu e sub controlul ministerului și, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluție în perioada următoare, e absolut normal ca președintele României, până la urmă și primul-ministru, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înțeleg însă condițiile actuale sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi și poate că o să găsim împreună o altă soluție. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. încercăm însă să avem costuri cât mai mici și o siguranță cât mai mare”, a spus Ponta la RTV.
Tarom va face o propunere Administrației Prezidențiale privind aeronava folosită de președinte, care are cele mai ridicate costuri de mentenanță, spune ministrul Transporturilor Relu Fenechiu, fără să detalieze, și se declară surprins că aceste cheltuieli sunt suportate de la bugetul de stat.
„Eu nu vreau să intru în amănuntele legate de cine închiriază aeronava”, a spus Fenechiu joi, într-o conferință de presă, răspunzând unei prime întrebări venită din partea presei privind acest subiect.
El a adăugat că Tarom a solicitat un buget anual de 22,6 milioane de lei pentru costurile de aeronavigabilitate sau mentenanță la aronava Airbus 310 pe care o utilizează șeful statului.
„Am fost surprins să aflu că aceste costuri sunt suportate de la bugetul de stat”, a continuat Fenechiu.
Întrebat dacă aeronava ar trebui vândută, ministrul Transporturilor a afirmat că a avut o discuție cu membrii Consiliului de Administrație, că există o strategie privind aeronavele Airbus 310, dar a solicitat să nu i se ceară alte amănunte până nu este luată o decizie de către Consiliul de Administrație.
„Este o aeronavă proprietate a companiei Tarom, folosită – ziceți dumneavoastră – de Administrația Prezidențială, pe care plătim 7 milioane de euro doar costuri de mentenanță, fără costuri de operare”, a spus ministrul Transporturilor.
El susține că acesta este de departe cel mai mare cost de mentenanță pentru o aeronavă, dar întrebat dacă un alt avion de același tip din flota Tarom nu costă la fel, ministrul a răspuns: „Ba da”.
Ulterior, Fenechiu a afirmat că și cealaltă aeronavă Airbus A 310, utilizată pentru zboruri comerciale, are costuri ridicate și din punctul său de vedere nu se justifică păstrarea ei, dar decizia o va lua tot Consiliul de Administrație.
Întrebat dacă a propus o soluție, Fenechiu nu a dorit să o dezvăluie presei, adăugând că aceasta va fi transmisă Administrației Prezidențiale.
El a adăugat că va exista o întâlnire între oficiali ai ministerului și ai Administrației Prezidențiale, „care vor lua niște decizii”.
Întrebat dacă președintele poate folosi avionul în cazul unei vizite oficiale, Fenechiu a spus: „Fără probleme!”. „Dacă vrea, bineînțeles”, a adăugat el.
Solicitat să răspundă de ce s-a implicat în acest subiect, ministrul a afirmat că, potrivit legii, autoritatea tutelară și Ministerul Finanțelor nu pot interveni în administrarea și managementul unei companii, că el nu s-a implicat în management, dar a fost mirat de adresa primită joi de la Tarom, prin care i se solicitau 21 milioane lei, în condițiile în care suma de un milion de lei a fost deja plătită.
El a menționat că declarațiile de miercuri seară au fost făcute după o discuție cu reprezentanții Consiliului de Administrație.
Ministrul nu a oferit un termen privind soluționarea acestor aspecte și a încheiat conferința, deși mai existau întrebări din partea jurnaliștilor, motivând că are o întâlnire.
Fenechiu, a declarat miercuri seară că Tarom ar trebui să renunțe la aeronava prezidențială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro.
El a declarat miercuri seară, potrivit Realitatea.net, că aeronava prezidențială face anual o gaură de 7 milioane de euro în bugetul Tarom și că renunțarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
Contactat de MEDIAFAX, purtătorul de cuvânt al Administrației Prezidențiale, Bogdan Oprea, a spus că nu comentează acest subiect.
Și premierul Victor Ponta s-a declarat nemulțumit, în decembrie anul trecut, de costurile pentru bugetul de stat ale operării aeronavei prezidențiale, el referindu-se la posibilitatea ca șeful statului și consilierii săi să meargă în vizitele externe cu zboruri de linie.
„Și la Administrația Prezidențială vom face reduceri. Faptul că ditamai avionul stă pe pistă câte trei zile să se plimbe președintele la Bruxelles, la Consiliul European… Am fost și eu la Bruxelles și am mers cu avionul de linie. Am văzut și alți șefi de guvern, în general țările au un avion. La noi se închiriază de la Tarom ditamai avionul pentru președinte și câțiva din jurul lui. Încercăm să fim mai închiși la buzunar”, a afirmat Ponta pe 12 decembrie 2012, în contextul participării președintelui Băsescu la Consiliul European de iarnă și a pregătirii bugetului pe 2013
Administrația Prezidențială a solicitat în 2010 Tarom să efectueze cursele speciale pentru deplasările și vizitele externe ale șefului statului, compania de stat punând la dispoziție pentru acestea unul dintre cele două avioane Airbus A 310, achiziționate la începutul anilor ’90.
Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidențială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunțat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările președintelui ca urmare a situației financiare dificile a regiei.