Referendumul pentru demiterea președintelui se va desfășura pe parcursul unei singure zile, deoarece nu mai este timp ca Parlamentul să modifice programul, a declarat premierul Victor Ponta, adăugând că nici nu mai dorește să existe discuții legate de schimbarea procedurii aferente referendumului.
DA sau NU la referendum? Votează AICI în REFERENDUMUL VIRTUAL Gândul și câștigi un iPad2!
„Am vorbit cu colegii mei (despre eventuala organizare a referendumului pe parcursul a două zile-n.r.), este o decizie care aparține Parlamentului, dar nu mai e timp și nici nu vreau să mai discutăm de schimbarea referendumului”, a spus Ponta, la RTV.
El a precizat că nu va mai vota în județul Gorj, ca la alegerile locale, ci în București, în condițiile în care la referendum se poate vota în orice secție.
Judecătorii Curții Constituționale susțin, în motivarea deciziei prin care au respins contestația PDL pe modificarea Legii referendumului, că legiuitorul poate reglementa, în cazuri excepționale, organizarea referendumului în mai multe zile, pentru a asigura o mai mare participare la vot.
Motivarea Curții a fost publicată marți seară în Monitorul Oficial, fiind prezentată argumentația pentru care a fost respinsă contestația PDL privind extinderea intervalului de vot de la 12 la 16 ore.
„Așadar, deși regula este ca referendumul să se desfășoare într-o singură zi, în cazuri excepționale, pentru a se asigura o mai mare participare la vot, legiuitorul poate reglementa și în sensul ca referendumul să se desfășoare pe parcusul mai multor zile”, se arată în motivarea judecătorilor Curții Constituționale.
Aceasta este una dintre concluziile Curții, după ce sunt trecute în revistă cele trei tipuri de referendumuri organizate în România, în baza Legii referendumului nr. 3/2000. Astfel, se amintește referendumul pentru revizuirea Constituției, din anul 2003, care s-a desfășurat pe parcursul a două zile, respectiv 18 și 19 octombrie 2003. De asemenea, este trecut în revistă atât referedumul din 19 mai 2007, pentru demiterea președintelui, dar și cele două referendumuri „cu privire la probleme de interes național” din 25 noiembrie 2007, dar și din 22 noiembrie 2009.
Totodată, Curtea amintește de hotărârea nr. 1 din 15 octombrie 2003 în care a statuat că, „prin stabilirea desfășurării referendumului național privind revizuirea Constituției în două zile, în loc de o singură zi, nu este afectat interesul general al desfășurării în bune condiții a referendumului, printr-o prezență cât mai mare la urne și nu sunt încălcate dispozițiile art. 147, alin. 3 din Constituție (devenit, după revizuirea și republicarea Constituției, art 151, alin. 3 – s.n.), care stabilesc că organizarea referendumului se face în cel mult 30 de zile de la data adoptării proiectului sau propunerii de revizuire”.
De asemenea, în motivarea judecătorilor CC se precizează că, prin raportarea celor expuse la situația referendumului de demitere a președintelui, legea fundamentală „nu dispune nici expres, nici implicit cu privire la un anumit interval orar de desfășurare a referendumului pentru demiterea președintelui României”.
„Prevederea sau modificarea acestui interval este de competența exclusivă a legiuitorului, numai acesta fiind cel îndreptățit (…) să reglementeze organizarea și desfășurarea prin lege organică a referendumului”, se menționează în motivarea Curții Constituționale.
Mai mult, judecătorii susțin că extinderea intervalului orar pentru votare la referendum „nu este, prin urmare, contrară principiului constituțional al statului de drept, ci, din contră, creează condițiile necesare pentru ca poporul român să-și poată exprima voința suverană”.
Pe de altă parte, Curtea Constituțională a respins un alt argument din sesizarea PDL, respectiv acela al modificării cu unor măsuri „tehnico-organizatorice” cu mai mult de 10 zile după anunțarea datei de organizare a referendumului.
Astfel, PDL a susținut că legea adoptată de Parlament pentru extinderea intervalului orar de votare, după mai mult de 10 zile de la data la care a fost anunțat referendumul, ar încălca prevederile articolului 48 din Legea referendumului, unde se menționează că „măsurile tehnico-organizatorice privitoare la referendumul național se stabilesc de către Guvernul României în termen de 10 zile de la data la care a fost anunțat referendumul”.
În consecință, PDL a susținut că sunt încălcate prevederile din art. 1, alin. 5 din Constituție, unde se precizează că, „în România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor, este obligatorie”. Un alt argument al PDL invocă o decizie a Curții din 25 ianuarie 2012 cu privire la necesitatea stabilității normelor juridice în domeniul electoral, dar și recomandările Codului de bune practici în materie electorală a Comisiei de la Veneția.
Curtea Constituțională a respins argumentul PDL privind intervalul celor 10 zile în care se pot opera modificări în organizarea referendumului.
Curtea „constată că ipoteza normativă a soluției legislative criticate antamează un element definitoriu al procedurii de organizare și desfășurare a referendumului, și nu o măsură tehnico-organizatorică”.
În plus, judecătorii CC susțin că referirele la Codul bunelor practici în materie electorală nu fac obiectul stabilirii intervalului de vot la referendum.
„Deși Curtea ține cont în evaluarea constituționalităților legilor de acest act, în cauză, constată că recomandările acestuia nu se referă și la stabilirea/modificarea orelor în care urmează a avea loc referendumul, ci la modificarea sistemelor de scrutin, modificarea lor frecventă sau cu puțin timp (mai puțin de un an) înainte de alegeri”, au mai susținut judecătorii CC.