Ponta spune că s-a săturat de „șmecheriile” șefului CNSC: A blocat iar licitația Comarnic-Brașov

Publicat: 04 01. 2013, 14:23
Actualizat: 25 06. 2013, 23:12

Premierul Ponta a cerut găsirea unei soluții în instanță pentru reluarea licitației autostrăzii Comarnic-Brașov, arătând că aceasta a fost iar suspendată „pentru Sfântul Așteaptă” de către Consiliul de Soluționare a Contestațiilor, dar că nu mai acceptă „abuzurile și șmecheriile” șefului instituției

Solicitarea pentru identificarea unei soluții juridice a fost adresată ministrului Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, în ședința de vineri a Guvernului. Soluția ar urma să fie găsită cu sprijinul Ministerului Justiției și a Autorității Naționale de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice.

„Eu unul nu mai sunt dispus să înghit abuzurile și șmecheriile de la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Dumneavostră v-ați agitat, ați scos la concesiune Comarnic-Brașov – că până îl facem, cu sens unic, dublu, triplu, dacă nu facem autostradă, tot o să ne blocăm pe Comarnic-Brașov -, CNSC a muncit tare pe 21 decembrie și a suspendat procedura. Pentru când ? Pentru Sfântul Așteaptă!”, a spus Ponta.

El adăugat că și licitația pentru dosarul electronic de sănătate a fost suspendată în 7 septembrie de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și că ar mai putea prezenta o mie de alte exemple în acest sens.

„Eu știu cine și de ce l-a pus acolo pe domnul președinte (al CNSC-n.r.), nu mă intersează apartenența lui politică, mă interesează că n-o să stau să nu fac Comarnic-Brașov că nu vrea domnul președinte! Vă rog să găsiți soluția juridică în așa fel încât direct la instanță, o să găsim resursa bugetară la Tribunalul București, se pronunță judecătorii și dăm drumul la proiecte, pentru că altfel o să ne trezim peste patru ani că nu ne-a lăsat domnul de la CNSC pe care nu-l cunoaște nimeni și autostradă tot nu o să avem”, a cerut Ponta.

În acest context, primul-ministru a cerut miniștrilor să-i schimbe din funcție pe toți cei care spun cum nu se poate face un proiect și să aducă în locul acestora persoane care știu cum se pot realiza acestea.

„Vă rog pe toți miniștrii – aveți în subordine zeci și sute de instituții care nu sunt nici PDL-iste, nici USL-iste, sunt ale lor și nu putem să-i mișcăm în niciun fel. Ei sunt acolo de ani de zile, o duc bine, ne cer bugete la început de an și după aia ne spun cum nu se poate face. Cum se poate face nu ne-a zis nimeni niciodată, când se suspendă toate licitațiile astea nu ne spun cum să le facm, ne spun doar că nu se pot face. Să nu le facem, că nu a câștigat cine trebuie licitația și să mai facem până câștigă cine trebuie. Vă rog pe toți să folosim aceată legitimitate pe care ne-a dat-o votul popular să schimbăm toți acești birocrați și șmecheri care de ani de zile pe toate guvernele le căpușează în același fel. Eu nu stau să mă plâng că m-a bătut sistemul lui CNSC, INS și mai știu eu cine. Toți cei care vă spun «nu se poate» schimbați-i din funcție, aduceți-i pe cei care spun cum se poate face, legal, transparent, dar cum se poate. Cum nu se poate – am auzit de un milion de ori și nu am ajuns prim-ministru și dumneavostră la guvernare ca să ne mai spună tot aceiași șmecheri ce nu se poate face”, a conchis Ponta.

La sfârșitul lunii septembrie, tot în ședință de guvern, premierul Ponta a solicitat conducerii Ministerelor Transporturilor, Finanțelor, Justiției și Secretariatului General al Guvernului să găsească o soluție pentru reluarea licitației la autostrada Comarnic-Brașov, arătând că „birocrația politică” și CNSC au blocat această procedură.

El a susținut că Guvernul nu este lăsat să deruleze acest proiect de către CNSC, „numit de fostul guvern ca să nu ne lase pe noi”.

La acel moment, licitația inițiată de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) pentru consultanță la reactualizarea studiului de fezabilitate aferent contractului de concesiune a tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, în valoare estimată de 23,6 milioane lei fără TVA, era suspendată a doua oară de CNSC, pentru probleme privind caietul de sarcini.

Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Brașov, ultima tentativă având loc în 2010, când câștigătorul licitației, asocierea Vinci (Franța)-Aktor (Grecia), a renunțat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunțat că a anulat contractul de construcție a autostrăzii pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situație care a făcut imposibilă asigurarea finanțării.

Tronsonul Comarnic-Brașov, cu lungime de 55 de kilometri, avea ca termen de realizare anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statul român ar fi plătit în 26 de ani în total 4,8 miliarde de euro.