Ponta:Nu avem bani de avioane noi, așa că vom cumpăra aparate aflate deja în serviciu, pentru 20 ani
Avioanele multirol F-16 care urmează să fie achiziționate de România sunt deja în serviciu, dar vor fi pregătite să reziste pe o durată de 20 ani, costul unor aparate noi depășind posibilitățile financiare ale țării, a declarat premierul Victor Ponta.
„Avioanele noi erau foarte scumpe pentru posibilitățile noastre financiare, astfel că se cumpără avioane aflate deja în serviciu dintr-o altă țară NATO (…) Neavând bani pentru avioane noi, am luat niște avioane care urmează să fie pregătite pentru o durată de viață de 20 ani”, a spus Ponta la RTV.
Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a aprobat joi proiectul de „realizare graduală a capabilității de apărare aeriană” în cadrul programului «Avion multirol al Forțelor Aeriene”.
„Membrii Consiliului au aprobat «Concepția de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană» în cadrul programului «Avion multirol al Forțelor Aeriene» în concordanță cu interesele esențiale de securitate ale țării și cu angajamentele asumate de România în cadrul organizațiilor europene și nord-atlantice”, se arată în comunicatul CSAT.
Ministrul Apărării Naționale, Corneliu Dobrițoiu, a anunțat duminică, la B1 Tv, că avioanele multirol F-16 vor fi achiziționate din Portugalia. Ministrul a mai afirmat că prețul pentru cele 12 aparate la mâna a doua este în jur de 600 de milioane de dolari, această sumă urmând să fie achitată în cinci ani. Conform lui Dobrițoiu, prima tranșă, de 70 de milioane de dolari, ar trebui plătită anul viitor.
„Avioanele ar urma să fie livrate după terminarea procesului de instruire a piloților, începând cu 2016”, a precizat ministrul, adăugând că aparatele au 3.500 de ore de zbor și mai au o rezerva de 4.000 – 4.500 de ore.
Ministrul Apărării, Corneliu Dobrițoiu, afirma, la începutul lunii august, că procesul de achiziție a avionului multirol de către Armata română a fost accelerat, urmând ca în circa două luni să se ia o decizie, după ce va avea loc și o dezbatere în CSAT privind variantele aflate la dispoziție.
Dobrițoiu declara atunci că modelele de avioane avute în vedere sunt avioanele de generația a V-a.
„Chiar dacă parcurgem o perioadă de austeritate economică grea, vă anunț că am accelerat procesul de achiziție a avionului multirol. În acest sens, exprim un angajament, un crez al meu mai vechi, conform căruia obiectivul strategic al României pentru achiziția aparatelor multirol trebuie să fie achiziția aparatelor de generația a V-a în următorii 20-25 de ani și să traversăm tranziția în cel mai economic mod cu putință. Accelerare înseamnă că procesul se va derula rapid și nu va dura opt ani, ci va dura două luni și vom lua cu certitudine o decizie. Modelele pe care le avem în vedere sunt avioanele de generația a V-a și tranziția să o facem cu costurile cele mai ieftine, cu avionul potrivit acestei tranziții astfel încât să nu pierdem bani prin achiziționarea unei structuri de aerodrom diferită când vom trece la avionul de generația a V-a”, a spus Dobrițoiu.
Întrebat dacă avionul american de F-16 mai este o opțiune, Dobrițoiu a precizat că la acesta făcea referire.
„Despre asta vorbeam. Atât avionul F-16, cât și F-35 folosesc aproape aceeași infrastructură de aerodrom, aceleași pachete de înarmare, or aceasta înseamnă o economie deosebită în bugetul unei țări sărace”, spunea ministrul Apărării.
El a dat asigurări că forțele aeriene române nu vor fi transformate „într-o companie de transport”.
„Nu pot să nu observ cu tristețe că România a ratat șansa a patru ani pentru a adopta o decizie politică, iar în acest sens vreau să fiu foarte clar. Spiritul, angajamentul politic pentru susținerea parteneriatului strategic cu SUA nu trebuie să se manifeste numai în vorbe. În următoarele două luni veți fi martorii unui angajament politic bazat pe fapte, nu cum a fost structurată această decizie în această perspectivă îngustă a multirolului în ultimii opt ani”, a declarat Corneliu Dobrițoiu.
La începutul lunii septembrie, Dobrițoiu preciza, după întâlnirea cu omologul bulgar, Anyu Angelov, că în situația în care forțele aeriene ale celor două țări se vor dota cu același tip de avion multirol, se vor analiza posibilitățile de cooperare în domeniile mentenanței și instruirii personalului.