Pop, ministrul interimar al Educației: În cazul diplomelor nerecunoscute de la universitățile particulare se va lua o decizie politică. Ce se va întâmpla cu clasa pregătitoare
Ministrul interimar al Educației, Liviu Pop, a declarat în emisiunea „După 20 de ani”, difuzată de ProTV, că în cazul diplomelor nerecunoscute ale absolvenților de universități particulare se va lua o decizie politică.
„Vă pot asigura că voi aborda și această problemă (a facultaților private -n.r.) cu cei trei (foști miniștri, n.r.). Este un domeniu pe care nu îl stăpânesc. Dar pot să vă spun că numărul proceselor pe care Ministerul Educației le pierde în fața absolvenților blochează activitatea juriștilor ministerului. Dacă în urmă cu jumătate de an aveam una, două procese, acum avem sute de cazuri care blochează activitatea Ministerului Educației”, a precizat Liviu Pop.
Pop a precizat că guvernul este cel care va lua o decizie. „Nu stă în pixul ministrului acest lucru. Dacă stă în atribuția ministrului, mi-o asum. Dacă avem 300.000 de absolvenți, primii 100 au început să câștige. Până unde mă duc în instanță, până ajung cu toți cei 300.000. Pierd procese pe bandă rulantă”, a mai spus Liviu Pop.
Ministrul interimar al Educației a adăugat că Guvernul trebuie să ia urgent o decizie în acest caz, precizând că poate situația privind diplomele va fi clară la sfârșitul lunii mai.
Problema studenților care au finalizat programele de studiu neacreditate poate fi soluționață printr-un Ordin de ministru care ar fi trebuit dat în septembrie 2011, dar care a fost amânat pentru ianuarie 2012.
Scandalul diplomelor eliberate de Universitatea „Spiru Haret”, în studenților care au urmat cursuri la învățământul la distanță, a izbucnit în 2009, iar de atunci mii de absolvenți au dat în judecată instituția de învățământ superior, cerând recunoașterea acestor diplome. Alte procese au fost intentate de absolvenți Ministerului Educației.
Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu declara, în decembrie 2011, că România risca să nu-i fie recunoscute diplomele dacă nu era rezolvat, prin modificarea Legii educației, scandalul diplomelor false. Funeriu a făcut atunci aceste precizări la audierea sa în Comisia de abuzuri a Camerei Deputaților pe tema problemelor referitoare la nerecunoașterea de către Ministerul Educației a unor diplome emise de unele universități, printre care și Universitatea „Spiru Haret”.
Unii deputați au ridicat atunci problema Universității „Spiru Haret”, care nu ar putea să elibereze din 2009 diplome deoarece Ministerul Educației nu a trimis tipizate și că sunt absolvenți care nu-și pot folosi actele de studii. Funeriu a răspuns că Ministerul Educației a eliberat de cinci ori tipizate pentru diplome din 2010 și că numărul acestora este acoperitor pentru specialitățile și programele acreditate, de cele neacreditate neținându-se cont.
Conform Legii educației, instituțiile de învățământ superior au fost obligate să închidă specializările și programele de studii neacreditate sau care nu au fost autorizate să funcționeze provizoriu, începând din 9 februarie 2011, când a intrat în vigoare legea.
Studenții și absolvenții care au fost înmatriculați la specializările sau programele de studii închise au dreptul să-și finalizeze studiile la specializări identice sau similare din același domeniu, potrivit Legii educației.
Cifra de școlarizare în învățământul superior ar trebui să fie mai mare
Pe de altă parte, referindu-se tot la învățământul universitar, Pop a declarat că cifra de școlarizare ar trebui probabil să fie mai mare, pentru că numărul celor care vor susține examenul va crește din cauza celor nepromovați anul trecut.
„Nu știu, ar trebui să fie mai mare, pentru că numărul celor care vor susține examenul este mai mare din cauza celor care nu au promovat anul trecut. Sunt cei care au căzut anul trecut”, a spus Liviu Pop, întrebat cum ar trebui să fie cifra de școlarizare pentru învățământul universitar.
Ministrul interimar al Educației a precizat că miza cifrei de școlarizare în universitar este dacă se finanțează granturi sau posturi.
„Miza la cifra de școlarizare de la universitar este dacă finanțăm granturi sau posturi Dacă aveam norme la Legea educației încă din toamnă, acum nu eram în această situație”, a mai spus Pop.
Liviu Pop a subliniat însă că el, fiind din preuniversitar, nu stăpânește învățământul superior, de aceea se va întâlni luni cu ultimii trei miniștri ai Educației, pe care vrea să îi consulte pe acest subiect.
Licitațiile pentru clasa pregătitoare vor fi oprite
Licitațiile pentru clasa pregătitoare vor fi retrase, după ce au fost găsite probleme la achiziția de mobilier, iar în anul școlar viitor vor fi făcute improvizații pentru funcționarea acesteia, a declarat ministrul interimar Liviu Pop.
„Din păcate, suntem foarte, foarte întârziați la clasa pregătitoare. Vom reanaliza tot ce înseamnă cei 50 de milioane de lei dați pentru licitații raportat la cei 130.000 de elevi. Pentru aceștia nu avem în momentul de față decât programele școlare. Școlile nu au fost utilate. Licitațiile le voi retrage săptămâna viitoare. Am suspendat toate plățile la Ministerul Educației timp de o săptămână, până se finalizează auditul”, a spus Liviu Pop.
El a precizat că sunt două tipuri de fonduri, unele deja licitate, pe opt euro-regiuni, respectiv 26 milioane de lei pentru bănci, scaune, catedre, mobilier, și altele, de 23 de milioane de lei, pentru materiale și hărți.
„Pe licitație a fost doar mobilier. Fac audit, retrag licitația. Utilarea se va face, banii vor fi tot aceiași. Auditul care se face a semnalat o problemă pe licitația de la mobilierul școlar. Premierul mi-a dat sarcină – dacă este să zic așa – să analizez, iar în ședința de Guvern de miercuri să vin cu rezultatul”, a precizat Liviu Pop.
Ministrul interimar al Educației a ținut să asigure părinții că sălile vor fi dotate corespunzător.
„Sunt profesori instruiți, nu avem problemă cu cei care există în sistem. În 2 august avem concurs de titularizare, iar cei care vor intra în sistem, nu au fost pregătiți să ia clasa pregătitoare în 2012. Nu poți veni în martie fără programe. Fac o improvizație pentru clasa pregătitoare, din punct de vedere al personalului. O să cer inspectorilor școlari, directorilor de unități școlare ca la aceste clase pregătitoare să fie puse cadre didactice care există în sistem, nu care vin în august”, a adăugat Pop.
Ministrul interimar al Educației a adăugat că doar așa pot fi rezolvate problemele la clasa pregătitoare.
„Este o improvizație. De exemplu, am învățătoare la clasa I-IV, voi fi poate nevoit să aduc un învățător de la a III-a să lucreze la clasa pregătitoare, cu acordul clasei. Sau o educatoare s-o pregătim să ia clasa pregătitoare”, a spus Liviu Pop, precizând că acest mod de funcționare nu este un experiment.
Clasa pregătitoare nu se amână
Întrebat dacă a luat în calcul amânarea introducerii în învățământ a clasei pregătitoare, Liviu Pop a răspuns: „Nu, exclus!”.
„Clasa pregătitoare nu mai putem s-o amânăm. Unde duc copiii? În București, unde am cea mai mare problemă, grădinițele sunt pline. Ce pot face educatoarele care trebuie să ia grupa mică? Să facă pregătire suplimentară, să ia clasa pregătitoare, dacă sunt situații. 130.000 de copii înseamnă 6.500 de cadre didactice. Voi cere inspectorilor școlari situația, să văd cine ia clasele”, a adăugat Pop.
Întrebat dacă un părinte ar putea să fie mulțumit cu o improvizație, Liviu Pop răspuns: „Puteți fi mulțumit, pentru că între a pune un profesor necalificat și unul calificat, pun un calificat”.
Ministrul interimar al Educației a subliniat că dacă organizarea clasei pregătitoare se făcea la 1 septembrie, acum nu se mai punea problema de improvizație.
„Nu veți avea la clasa pregătitoare cadere didactice necalificate. Vom avea o analiză pertinentă în două săptămâni. Azi le spun părinților că în septembrie clasa pregătitoare va fi fără probleme”, a spus Pop.
Legat de haosul la încrierea în clasa pregătitoare și în clasa I, Liviu Pop a spus că Ministerul Educației nu a fost în stare să facă crierii unitare de înscriere.
„Inspectoratul Școlar al Municipiului București a făcut propuneri, dar Ministerul Educației nu a acceptat. Nu mi se pare normal ca un părinte să nu-și poată duce copilul la școala la care vrea. Nu putem rezolva problema decât cu bani. O clasă trebuie să aibă 25 de copii, dacă am avea 33, scade calitatea. Ca să fac clase până la 25 am nevoie de spații, de bani, ca să fac programe am nevoie de bani. Nu mi se pare că trebuie să las lucrurile așa”, a precizat Liviu Pop.
Ministrul interimar al Educației a dat asigurări că metodologia de înscriere în învățământ va fi finalizată până în 31 august.
„Proximitatea a fost primul criteriu. Arondarea străzii s-a făcut din birou. În loc să plec de la capacitatea școlii și să văd străzile unde sunt elevii, am pornit exact invers”, a mai spus Liviu Pop.
În opinia lui, sunt două criteri la înscriere: domiciliul copilului și serviciul părinților.
„Copilul poate fi înscris la școala de domiciliu sau în apropierea locului de muncă al părinților, altă soluția nu am. Nu pot accepta ca un profesor să nu poată înscris copilul în școala lui pentru că nu a prins loc”, a mai spus Pop.
Guvernul va analiza dacă va menține și anul viitor clasa pregătitoare în școli, în condițiile în care sistemul a fost păstrat pentru acest an deoarece înscrierile erau în derulare la momentul instalării noului Executiv, iar o decizie de anulare ar fi creat prejudicii, a declarat, vineri, premierul Ponta.
El a arătat că prejudiciile unei decizii de anulare a acestor înscrieri ar fi fost mult mai mari decât cea de continuare a sistemului.
„Dacă de la anul vom păstra sau nu clasa pregătitoare, asta este o decizie pe care o luăm în urma unei analize mult mai serioase. Opțiunea noastră a fost că era bine să nu se facă, dar din momentul în care s-a făcut, prejudiciul era mult mai mare pentru copii și părinți să le spui că s-au înscris degeaba. A fost o decizie pragmatică”, a spus Ponta.