Povestea banalului plic în statul român. Poșta Română dă vina pe Ministerul de Finanțe că nu poate vinde plicuri, Finanțele susțin că se pot vinde plicuri la Poștă
„Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 91/2014, care modifică și completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, a fost reglementată autorizarea caselor de marcat cu jurnal electronic și înlocuirea etapizată a vechilor aparate de marcat, pe grupe de contribuabili. Acest lucru le va permite importatorilor și distribuitorilor să-și lichideze stocurile de modele vechi și să obțină avizul tehnic favorabil și autorizația de distribuție pentru noile modele, iar utilizatorilor le va permite să își achiziționeze treptat noile aparate, fără pierderi financiare și fără perturbarea activității comerciale”, arată Ministerul Finanțelor Publice (MFP), într-un comunicat.
Instituția are ca termen legal de emitere a normelor de aplicare data de 31 august 2015, iar achiziția de case de marcat noi cu jurnal electronic va fi obligatorie de la 1 ianuarie 2016.
„În aceste condiții, nici măcar nu se poate pune problema ca în prezent, în luna mai 2015, Poșta Română să fie împiedicată să-și achiziționeze case de marcat noi cu jurnal electronic, pentru că până la data de 1 ianuarie 2016 niciun operator economic din România nu este obligat să o facă, procedurile de achiziție a acestor case de marcat urmând să fie obligatorii doar începând cu această dată, potrivit dispozițiilor legale în vigoare indicate mai sus. Termenul de la care marii contribuabili (prima categorie de operatori economici vizați) sunt obligați să utilizeze case de marcat noi este 1 aprilie 2016”, arată Finanțele.
Sursa citată precizează că „nici utilizarea de plicuri de către Poșta Română și nici modificările intervenite în structura organizatorică a Poștei Române” nu au absolut nicio incidență cu prevederile OUG 91/2014.
„Aceste operațiuni de vânzare a plicurilor (ca, de altfel, a oricăror alte bunuri sau servicii către populație) și, respectiv, de modificare a datelor de identificare a operatorului economic în memoria casei de marcat se pot realiza exact în aceleași condiții în care s-au realizat din anul 1999 și până în prezent, folosind casele de marcat existente. Termenele tranzitorii de implementare largi, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului 91/2014, au avut în vedere tocmai acest lucru, respectiv să nu determine niciun fel de presiuni și perturbări ale activităților desfășurate de operatorii economici”, mai arată ministerul.
La 20 martie, Poșta Română a anunțat că toate unitățile companiei nu mai vând plicuri din cauza modificării legislației privind casele de marcat, terminalele urmând să treacă printr-un „update tehnic” în termen de două săptămâni de la acea dată.
„Motivul este modificarea legislației privind casele de marcat. Toate casele de marcat trebuie să treacă printr-un update tehnic, pentru a respecta noile prevederi ale legislației. Sperăm ca procesul să dureze cel mult două săptămâni”, au spus atunci reprezententanții operatorului.
Nici în prezent însă nu sunt disponibile spre cumpărare plicuri la oficiile Poștei.
„Lipsa plicurilor de la vânzare în oficiile Poștei Române este o situație temporară, care ține de rațiuni tehnice. Mai exact, noile prevederi legislative – care impun, începând cu 2016, obligativitatea introducerii caselor de marcat cu jurnal electronic – se suprapun unei situații interne: Poșta Română trebuie să refiscalizeze casele de marcat (cu rolă de hârtie) de pe fostele Direcții Regionale (desființate în urma reorganizării companiei) pe datele de identificare fiscală ale Poștei Române”, arată Poșta într-un răspuns transmis gândul.info.
Compania precizează că a inițiat demersuri pentru a refiscaliza aceste aparate, dar lipsa firmelor abilitate să realizeze acest up-date tehnic a prelungit procedura.
„În acest moment, Poșta Română se află în situația de a găsi un operator care să facă un up-date al caselor de marcat din dotarea companiei, operațiune costisitoare și, în cele din urmă, inutilă în contextul noii realități legislative. Mai exact, Poșta Română, în acest moment, elaborează procedura de achiziție publică a unor case de marcat cu jurnal electronic, însă metodologia după care ar urma să funcționeze întregul sistem al acestor aparate nu a fost încă elaborată de Ministerul Finanțelor Publice. Până la clarificarea situației, operatorul național de servicii poștale caută soluții rapide și care să nu implice costuri suplimentare. Scopul nostru este să repunem plicurile în vânzare în cel mai scurt timp posibil. Regretăm situația creată și îi asigurăm pe clienți că facem toate eforturile pentru rezolvarea acestui inconvenient”, a mai susținut compania.