Premieră în România: Autoritățile locale din două județe se coalizează pentru a construi, fără intervenția Guvernului, drumul expres Arad – Oradea
Autoritățile locale din județele Bihor şi Arad se coalizează și încep un proiect major de infrastructură fără a mai aștepta intervenția guvernului. E vorba despre construcția drumului expres Arad – Oradea (o autostradă fără bandă de siguranță și cu viteză maximă mai mică), ce va fi realizată de consiliile județene în colaborare cu cele două primării de municipii.
Drumului Expres va avea 134 kilometri și va lega cele două municipii
Primarii din Oradea şi Arad, Florin Birta şi Călin Bibarţ, şi preşedinţii Consiliilor Judeţene Bihor şi Arad, Ilie Bolojan şi Iustin Cionca, au semnat marţi la Arad acordul de asociere pentru realizarea Drumului Expres de 134 km între cele două municipii. Pentru acest proiect, estimat la peste 1 miliard de euro din fonduri UE, autoritatea contractantă este CJ Bihor, potrivit publicației locale Bihoreanul.
Ordonanța de urgență adoptată de Guvernul Orban care permite autorităților locale să gestioneze proiecte de infrastructură rutieră
Preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a declarat în prima sa conferinţă de presă şi ulterior în prima şedinţă a noului „parlament” judeţean, prin această asociere între patru administraţii publice locale vor putea achiziţiona în comun serviciile de actualizare a vechiului studiu de fezabilitate, întocmit de fosta CNADNR în 2007.
Preluarea proiectului de la actuala CNAIR a fost posibilă în baza OUG 101/2020, care permite autorităţilor locale să gestioneze proiecte de infrastructură rutieră care, altfel, ar fi derulate mult mai lent de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România. Datorită acestei OUG, autoritățile locale pot prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local, a relatat și g4media.ro. Mișcarea a fost cerută de peste un deceniu de diferiți primari și șefi de consilii județene, care erau lipsiți de instrumentele legale.
Costul proiectului este de peste 1 miliard de euro din fonduri UE, iar autoritatea contractantă este CJ Bihor
Prima fază a proiectului realizat în asociere de Bihor și Arad este actualizarea vechiului studiu de fezabilitate, întocmit de CNAIR în 2007.
Proiectul va fi finanțat din fonduri europene și va avea profil de autostradă cu trei benzi de circulație pe sens pe o distanță de 14,6 kilometri, profil de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanță de 43,5 km și profil de drum expres cu două benzi de circulație pe sens pe 76,4 kilometri, asigurându-se astfel conectivitatea cu infrastructura TEN-T existentă, respectiv sectorul Oradea-Borș și Nădlac-Arad-Timișoara, potrivit Bihoreanul.