Premiile lui Mungiu și Nemescu la Cannes oficializează forța noii cinematografii din România
Premiile Palme d’Or și FIPRESCI câștigate la Cannes de Cristian Mungiu, ca și premiul Un Certain Regard primit postum de Cristian Nemescu confirmă o realitate cunoscută până acum doar de împătimiții filmului: calitatea excepțională a noii cinematografii din România, comentează presa internațională.
The Hollywood Reporter scrie că "după 12 zile, 22 de filme și 60 de ani de festival, juriul prezidat de Stephen Frears a dat verdictul duminică seară, decernând mult-râvnitul Palme d’Or lui Cristian Mungiu pentru «4 luni, 3 săptămâni și 2 zile»". "Distincția confirmă că toate drumurile duc la cinematografia românească, după ce, cu o zi în urmă, «California Dreamin’ (nesfârșit)» al lui Cristian Nemescu câștigase premiul Un Certain Regard", adaugă publicația de specialitate.
"Mesajul din partea juriilor Festivalului de la Cannes a fost clar: România conduce", apreciază și The New York Times. "La final, festivalul a acordat două dintre cele mai importante premii ale sale unor filme românești, consacrând vitalitatea acestei cinematografii aflate pe val în ultima vreme. Premiul suprem, Palme d’Or, a ajuns la Cristian Mungiu pentru «4 luni, 3 săptămâni și 2 zile», o privire necruțătoare, dar în același timp sensibilă asupra vieții în timpul dictaturii lui Nicolae Ceaușescu. La rândul său, juriul Un Certain Regard a decernat premiul principal al acestei secțiuni primului lungmetraj al lui Cristian Nemescu, «California Dreamin’ (nesfârșit)», a cărui acțiune se desfășoară în România în timpul războiului din Kosovo din 1999. A fost o victorie sfâșietoare, pentru că dl. Nemescu a murit într-un accident de mașină anul trecut, la vârsta de 27 de ani", scrie cotidianul american.
De asemenea, The New York Times relatează că publicul de la Palais des Festivals a fost încântat de victoria lui Mungiu: "Filmul său, prezentat la începutul festivalului, a fost extrem de lăudat de critică din primul moment. El urmărește calvarul a două studente, în timp ce una încearcă să o ajute pe cealaltă să facă un avort ilegal. Copleșitor și jucat strălucit, filmul prezintă o imagine austeră a vieții în totalitarism. În câteva momente, pare un film de groază. Printr-un meticulos control formal, dl. Mungiu generează un suspans aproape de nesuportat și arată totodată, chiar în detalii concrete, consecințele avortului și ale interzicerii lui".
Revista TIME descrie palmaresul de la Cannes ca fiind unul al "Națiunilor Unite". Alegând dintr-un total de 22 de filme în competiția oficială, juriul prezidat de Frears a decernat "nouă premii unor filme din opt țări diferite: România, Japonia, Statele Unite, Germania, Franța, Rusia, Coreea de Sud și Mexic. Doar Franța a avut două filme câștigătoare, iar regizorii acestora sunt din Teheran și New York", scrie prestigioasa revistă.
TIME crede că acordarea trofeului Palme d’Or lui Cristian Mungiu a fost o "alegere excelentă", filmul întrunind consensul criticii și fiind cumpărat de distribuitori din întreaga lume. Premiul este, de asemenea, "un omagiu adus unei țări a cărei industrie cinematografică este în creștere; un alt efort românesc, «California Dreamin’ (nesfârșit)» al lui Cristian Mungiu, a câștigat cu o zi înainte premiul principal al secțiunii Un Certain Regard", adaugă publicația.
Le Nouvel Observateur consideră că succesul lui Mungiu transformă ediția de anul acesta a festivalului într-un "triumf românesc", întrucât, cu o zi înainte, un alt film din România a câștigat premiul Un Certain Regard, cel al regretatului Cristian Nemescu. Cotidianul francez amintește că în 2006, "A fost sau n-a fost?" de Corneliu Porumboiu a obținut Camera d’Or, iar în 2005, "Moartea domnului Lăzărescu" de Cristi Puiu a câștigat premiul Un Certain Regard.
Mizând pe simplitate, lipsă de artificii și de sentimentalism și pe sobrietate, "4 luni, 3 săptămâni și 2 zile" se înscrie în rândul filmelor cu priză la realitate, la fel ca "Rosetta" sau "L’enfant" ale fraților Dardenne, de două ori câștigători ai premiului Palme d’Or în 1999 și 2005, crede Le Nouvel Observateur.
Los Angeles Times scrie că triumful lui Mungiu – care a urmat succeselor înregistrate de "Moartea domnului Lăzărescu" și "A fost sau n-a fost?" și premiului Un Certain Regard câștigat anul acesta de "California Dreamin’ (nesfârșit)" – "subliniază afirmarea cinematografiei românești ca o forță mondială".
Pentru Liberation, juriul a dat dovadă de un gust ireproșabil când a decis să-i acorde lui Mungiu Palme d’Or. Totodată, acest premiu "face oficial un secret cunoscut doar de cinefili: în câțiva ani, România, care revine dintr-un spațiu politic în care imaginea era reglementată de putere, a devenit noul port al cinematografiei. Nu numai pentru că producții din lumea întreagă își dispută studiourile sale (…), ci mai ales pentru că din școlile de cinema de la București au ieșit în ultimii ani o serie de cineaști tineri interesați să depună mărturie despre transformările dureroase prin care trece societatea post-Ceaușescu". (Mediafax)