Prima pagină » Știri » Președintele CNAS îi răspunde lui Iohannis: Au fost probleme inerente unui proiect de dimensiunea cardului

Președintele CNAS îi răspunde lui Iohannis: Au fost probleme inerente unui proiect de dimensiunea cardului

Președintele CNAS îi răspunde lui Iohannis: Au fost probleme inerente unui proiect de dimensiunea cardului
Președintele CNAS îi răspunde lui Iohannis: Au fost probleme inerente unui proiect de dimensiunea cardului

Invitat la o discuție la Grupul PNL din Camera Deputaților, Ciurchea a fost întrebat de jurnaliști ce i-ar transmite președintelui României, care a făcut unele declarații privind situația creată de implemntarea cardului național de sănătate.

„Pot să mă refer la aspecte tehnice. Din punct de vedere tehnic, un asemenea proiect de dimensiunea cardului național sigur că avea și probleme. Probleme inerente oricărui început. Dar mare parte le-am intuit. Pe altele nu. Dar am încercat să gestionăm, pe măsură ce apăreau și în timp real. Sistemul funcționează, sperăm că în două luni marea majoritate a cardurilor să fie la cetățeni, probabil că sută la sută nu se poate. Sigur că ne-am gândit că pot fi foarte multe probleme de aceea am rugat să fie folosit cardul ca să vedem ce probleme apar. Dacă aveam experința unui alt sistem cu card probabil că le intuiam în 90 la sută din cazuri”, a spus Ciurchea.

Întrebat de ce nu au fost folosite în paralel sistemul vechi și cel cu card, Ciurchea a spus că acest lucru s-a întâmplat timp de cinci luni.

„Au trecut peste cinci luni de la distribuția cardurilor și până la 1 mai. I-am rugat să folosescă cardurile”, a spus președintele CNAS, referindu-se la furnizorii de servicii. El a mai spus că unii dintre aceștia s-au opus schimbării.

Ciurchea a arătat totodată că 97 la sută dintre carduri au ajuns la pacienți, iar în acest moment mai sunt de distribuit aproximativ 350, iar pentru cei care nu le-au primit sau nu le vor, s-a creat posibilitatea să primească servicii și fără.

„Nu am dat vina pe oameni că s-au bulucit, dar dacă nu ai nevoie de servicii, ci doar să inițializezi cardul, atunci stai ceva la coadă. Cardul poate fi inițializat la orice furnizor, cu excepția farmaciilor”, a mai precizat Ciurchea.

Privind informațiile conform cărora medicii de familie s-ar teme că nu le vor fi decontate serviciile acordate fără card, Ciurchea a spus că responsabilitatea fondurilor este a CNAS, care și-a asumat decontarea serviciilor.

Deputatul PNL Horia Cristian a declarat, la rândul său, că „proiectul are nevoie de susținere din partea Guvernului”, care „trebuie să clarifice situația serviciilor acordate pacienților fără card”.

„Guvernul trebuia să facă publicitate. Este evident că orice început este dificil și că a creat un pic de panică. Cerem Guvernului să corecteze contractul cadru”, a mai spus Horia Cristian.

Președintele Klaus Iohannis a declarat, vineri, că Guvernul a pregătit prost implementareea programului privind cardul de sănătate, el menționând că m văzut mii de oameni care stau la cozi și că este „un scandal public”.

Președintele Iohannis a fost întrebat, într-o conferință de presă susținută la Aeroportul „Henri Coandă”, la întoarcerea dintr-o deplasare în Polonia, în legătură cu modul de implementare a programului privind cardurile de sănătate.

„E o problemă reală, Guvernul a pregătit prost implementarea”, a spus Iohannis, menționând că a văzut mii de oameni care stau la cozi.

„E un scandal public”, a spus șeful statului.

Întrebat dacă va discuta cu premierul despre această situația creată de eliberarea cardurilor de sănătate, șeful statului a răspuns: „Evident că voi vorbi pe această temă”.

Aproape 1.000 de persoane au așteptat la coadă, luni, la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București pentru a-și lua cardul de sănătate sau o adeverință, după ce la sfârșitul săptămânii trecute medicii de familie le-au spus că din 1 mai nu vor mai fi primiți în spitale fără acesta.

Încă de la ora 05.00, la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București (CASMB) s-au adunat câteva zeci de persoane. Numărul acestora a crescut în orele următoare, astfel că până la 13.00 aproape 1.000 de persoane au stat la coadă pentru a solicita cardul de sănătate sau o adeverință.

Purtătorul de cuvânt al CASMB, Cristina Călinoiu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că implementarea, de la 1 mai, a cardului de asigurări de sănătate a creat, în principal, aglomerație, după anunțul medicilor de familie că pacienții nu vor primi servicii medicale fără card.

„Oamenii spun că medicii nu îi primesc fără aceste carduri. I-am rugat să-i reclame pe doctori, pentru că aceștia nu au voie să-i refuze, dar decât să se certe cu medicul lor, oamenii preferă să vină la CASMB și să se certe cu noi”, a spus Cristina Călinoiu.

Potrivit acesteia, de mai bine de o lună, CASMB a lansat mai multe aplicații, astfel încât toți cei care nu au primit cardul să-l poată ridica în condiții civilizate.

În București, au fost acordate, luni, aproape 7.500 de servicii medicale. Dintre acestea, au fost acordate 3.608 servicii medicale fără card, 2.946 de către medicii de familie, iar 3.823 după validarea cardului, dintre care 2.277 de către medicii de familie.

De asemenea, o echipă de Control a Casei de Asigurări Naționale de Sănătate (CNAS) a făcut, marți, un control la Policlinica Vitan, după mai multe sesizări privind acordarea serviciilor medicale în această unitate pe baza cardului de asigurări de sănătate.

În urma acestor controale, echipa CNAS a constatat că la două dintre cabinetele medicale asigurații se aflau în sala de așteptare iar cardurile de sănătate ale acestora erau în cabinetul medicului.

Un medic de familie avea un afiș pe ușă pe care scria că nu acordă consultații medicale decât pe baza cardului, însă au fost consultații și pacienții care nu aveau card.

De asemenea, echipa de control a constatat că un mare număr de asigurați au solicitat numai activarea cardului fără a avea însă nevoie de un serviciu medical.

Conducerea CNAS a recomandat asiguraților să activeze cardul numai atunci când au nevoie de un serviciu medical. CNAS va desfășura și în perioada următoare controale la nivel național la furnizorii de servicii medicale aflați în relație contruactuală cu casele de sănătate, mai ales acolo unde au fost primite sesizări din partea pacienților.

„Vom aplica sancțiuni tuturor acelor furnizori care refuză dreptul la servicii medicale unei persoane asigurate, principala noastră preocupare în acest moment este ca pacienții să beneficieze de servicii medicale atunci când au nevoie de ele”, a declarat marți președintele CNAS Vasile Ciurchea.

Asiguratul care nu primește serviciul medical pentru că nu prezintă cardul de sănătate trebuie să sesiseze imediat casa de asigurări în evidența căreia se află. În cazul în care se confruntă cu alte probleme în acordarea asistenței medicale sau pentru a ridica o rețetă din farmacie pacientul va telefona la numărul de telefon inscripționat pe cardul lui de sănătate, potrivit președintelui CNAS.

Citește și