Președintele României, Klaus Iohannis, a susținut o conferință de presă luni, 19 octombrie, de la ora 18:00, la Palatul Cotroceni, în cadrul căreia a făcut precizări referitoare la proiectele în care este implicată România în cadrul Inițiativei celor Trei Mări.
Președintele României, Klaus Iohannis a participat luni, 19 octombrie, la Summitul Virtual și Forumul Web al Inițiativei celor Trei Mări, organizate în format de videoconferință.
„Inițiativa celor Trei Mări va contribui în perioada post-pandemie la redresarea economică, prin dezvoltarea conectivității între statele din regiunea nostră. Obiectivul principal al României este implementarea proiectelor strategice de interconectare, un pas important fiind finalizarea primei faze a proiectului de transport gaze naturale, așa-numitul proiect BRUA și trecerea la implementarea fazei 2. În domeniul transportului, am ținut să subliniez importanța deosebită din punct de vedere economic și strategegic a liniei de cale ferată numită Rail-2-Sea, care leagă porturile Constanța și Gdansk, precum și a traseului rutier transeuropean pe care l-am numit Via Carpatia. Aceste proiecte strategice pentru noi au nevoie de substanțială de finanțare și, de aceea, pe lângă resursele financiare provenite din fondul de invenstiții al Inițiativei celor Trei Mări, ar trebui utilizate fonduri guvernamentale, europene precum și fondurile anunțate de Statele Unite ale Americii.
În pofida dificultăților generate de pandemia de COVID-19, aporeciez că am avut un summit bunm în cadrul căruia au fost consemnate progrese importante, fiind totodată conturate liniile principale de acțiuni pentru perioada următoare”, a declarat Klaus Iohannis.
Gazoductul BRUA, proiect TRANSGAZ cofinanțat de Uniunea Europeană, are o importanță majoră, iar România nu va mai putea fi ocolită de tranzitul de gaze din regiune, transmit analiștii. Totuși, acest proiect de anvergură a întâmpinat și întâmpină „obstacole”, motiv pentru care Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) și Federația Sindicatelor „Gaz-România” precizează că BRUA este, în ultimă instanță, un pas esențial în dezvoltarea pieței românești de gaze naturale.
Gazoductul BRUA este un proiect inițiat de Transgaz care vizează diversificarea rutelor de transport de gaze naturale și reprezintă o investiție care va diminua dependența României de gazul rusesc. Discutăm despre un proiect de interes comunitar finanțat de Comisia Europeană cu un grant nerambursabil de 179,3 milioane euro.
Gazoductul nu va fi construit numai pentru gazele din Marea Neagră, ci are în vedere și interconectarea statelor, diversificarea surselor și rutelor de transport de gaze naturale din regiunea Mării Caspice către Europa Centrală, dar şi de la terminalele LNG din nordul Greciei, Revithoussa și din terminalul plutitor de la Alexandropolis.
(CITEȘTE ÎNTREAGA ANALIZĂ AICI)