Primarul Pendiuc, după reținere: O minciună mai mare nu există. Am intrat în turul 2
„O minciună mai mare ca asta nu există în România. Am intrat în turul 2”, le-a spus Pendiuc jurnaliștilor, când a ieșit încătușat din sediul DNA.
Tudor Pendiuc, fiica sa, realizatoarea TVR Ema Pendiuc, și oamenii de afaceri argeșeni Constantin Scarlat, patronul firmei CNCD, și Valentin Vișoiu, care controlează grupul de firme Conarg, au fost reținuți joi seară de procurorii anticorupție, într-un dosar ce vizează transportul public din Pitești din ultimii șapte ani. Prejudiciul în acest dosar ar fi de aproximativ 1 milion de euro.
Ei urmează să fie duși la instanță cu propunere de arestare preventivă.
Surse judiciare au precizat pentru MEDIAFAX că Pendiuc este acuzat de abuz în serviciu (două acte materiale) și luare de mită (un act material). Potrivit surselor citate, mita ar fi constat într-un apartament primit de fiica sa, Ema Pendiuc, în valoare de aproximativ 130.000 de euro.
Ema Pendiuc, acuzată de complicitate la luare de mită, le-ar fi spus anchetatorilor că apartamentul care se presupune că ar fi fost primit drept mită a fost în realitatea cumpărat, prin contract de vânzare- cumpărare, cu chitanță, potrivit acelorași surse.
Valentin Vișoiu ar fi, la rândul său, acuzat de dare de mită, au mai arătat sursele citate.
Primăria Pitești și locuința lui Tudor Pendiuc au fost percheziționate de procurori, joi dimineață. În același dosar au fost făcute percheziții la sediile mai multor firme, precum și la locuințele unor persoane, din Pitești și București.
Surse judiciare au declarat, pentru MEDIAFAX, că dosarul vizează activitatea de transport public de persoane, realizată, în ultimii șapte ani, de o asociere de firme, între care SC Publitrans 2000 SA, firmă deținută în totalitate de Consiliul Local Pitești, și două firme private, respectiv SC CNCD SA și SC Girexim Universal SA.
Potrivit unor surse din rândul anchetatorilor, în urmă cu mai mulți ani, Primăria Pitești și primarul Tudor Pendiuc ar fi susținut și realizat o asociere între SC Publitrans 2000 SA, firma Consiliului Local, și două firme private – SC CNCD SA și SC Girexim Universal SA -, asociere în baza căreia SC Publitrans SA se obliga să pună la dispoziție baza materială, respectiv clădiri și terenuri, dar și personal calificat, iar cele două firme ar fi urmat să pună la dispoziție 80 de autobuze pentru transport public deținute în proprietate, fapt prevăzut și în caietul de sarcini.
Conform surselor citate, asocierea dintre cele două firme nu a deținut autobuzele, așa cum prevedea caietul de sarcini, iar în aceste condiții Comisia de evaluare a ofertelor din cadrul Primăriei Pitești ar fi primit date false cu privire la deținerea autobuzelor cu care asocierea CNCD SA – Girexim Universal SA trebuia să vină ca aport la această asociere.
Oferta asocierii dintre SC CNCD SA și SC Girexim Universal SA a fost considerată de către comisia de evaluare ca fiind singura care îndeplinea condițiile de calificare pentru încheierea contractului, deși asocierea dintre cele două firme nu deținea autobuzele.
Ulterior încheierii contractului, Consiliul Local Pitești ar fi alocat de la bugetul local subvenții de peste 50 de milioane de lei pentru transportul public.
Pentru a gira încheierea și derularea contractului între firma Consiliului Local și asocierea dintre cele două firme private, primarul Tudor Pendiuc ar fi primit de la administratorul celor două firme bani și bunuri, inclusiv o locuință într-un cartier rezidențial din Capitală, spun sursele judiciare citate.
În 27 martie anul acesta Consiliul Local Pitești a validat, prin vot, un „Acord formal privind îndeplinirea obligațiilor de serviciu public stabilit prin Contractul de delegare a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate în municipiul Pitești”. Acordul formal prevede continuarea activității de transport public de persoane prestată de SC Publitrans și asocierea CNCD SA – Girexim Universal SA, începând de la 1 martie 2014 pe o perioadă de cel mult doi ani.
Conform articolului 1 din acordul formal aprobat anul acesta de autoritatea locală, SC Publitrans și asocierea dintre cele două firme private stabilesc „să efectueze transport public local de persoane prin curse regulate în municipiul Pitești începând cu data de 1.03.2014, în conformitate cu prevederile cuprinse în Contractul de Asociere în participațiune nr. 1029/22.02.2008 cu modificările și completările ulterioare, pe o perioadă de maxim doi ani”. La articolul 2 din Acord se precizează că această perioadă de doi ani poate fi redusă cu o notificare făcută de firma Consiliului Local cu cel puțin zece luni înainte de data la care se propune încetarea.
La momentul votării în Consiliul Local al respectivului acord formal, consilierii PNL din Consiliul Local Pitești s-au opus, invocând că legislația românească și cea europeană nu permit prelungirea contractelor în participațiune.
„Menționăm că există probleme de legalitate și în ceea ce privește contractul inițial, consilieri locali din legislaturile anterioare dând explicații la DNA referitor la acest contract și la modul cum s-a acordat subvenția corespunzătoare. Noi considerăm că rezolvarea acestei probleme era extrem de simplă, dacă conducerea Primăriei Pitești ar fi început demersurile pentru achiziționarea unor noi autobuze în urmă cu doi ani. Adresăm această întrebare conducerii S.C. PUBLITRANS 2000 S.A. și conducerii Primăriei Pitești. Care sunt motivele amânării până în ultimul moment a unei soluții și de ce rezolvarea problemei transportului local în Pitești a presupus existența unui vot al unor consilieri locali care i-ar putea aduce în fața procurorilor DNA? Mai precizăm că există o adresă din partea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației, ce nu a fost adusă la cunoștința tuturor consilierilor, care precizează fără echivoc, că aceste contracte nu pot fi prelungite”, susțineau membrii PNL din Consiliul Local Pitești, într-un comunicat de presă dat publicității după aprobarea acestui acord formal, prin se prelungea activitatea de transport public prestată de Publitrans și ascoierea dintre cele două firme private.
Social-democratul Tudor Pendiuc este unul dintre cei mai longevivi primari din România. El a fost ales primar al municipiului Pitești pentru prima dată în anul 1992 și de atunci ocupă fără întrerupere această funcție, fiind reales de piteșteni la fiecare patru ani.
Tudor Pendiuc conduce PSD Argeș, după ce fostul președinte al organizației județene, Constantin Nicolescu, a fost condamnat definitiv pentru conflict de interese.