Prima pagină » Știri » Primele manuale noi, din 2014-2015, în variantă tipărită, digitală și on-line

Primele manuale noi, din 2014-2015, în variantă tipărită, digitală și on-line

Primele manuale noi din învățământul preuniversitar vor fi disponibile la clase din anul școlar 2014-2015, cărțile tipărite urmând să fie însoțite de o variantă digitală, care va aduce ca noutate exerciții interactive, jocuri, animații și filme, potrivit unui proiect al MEN.

Primele manuale noi din învățământul preuniversitar vor fi disponibile la clase din anul școlar 2014-2015, cărțile tipărite urmând să fie însoțite de o variantă digitală, care va aduce ca noutate exerciții interactive, jocuri, animații și filme, potrivit unui proiect al MEN.

Metodologia privind evaluarea sau reevaluarea, aprobarea, achiziționarea și gestiunea manualele școlare în învățământul preuniversitar – lansată în dezbatere publică, marți, de Ministerul Educației Naționale (MEN) – prevede că manualele școlare se prezintă în trei forme: varianta tipărită, digitală și on-line.

Astfel, elevii vor primi, la începutul anului școlar, manualele în două variante, tipărită și digitală (stocată pe un CD), iar cea on-line va fi postată pe platforma www.manuale.edu.ro.

 

În 2013-2014, manuale-pilot pentru clasa I

Pentru anul școlar 2013-2014, la clasa I, vor fi disponibile manuale școlare-pilot – în format digital, pe website-ul www.manuale.edu.ro, și în variantă tipărită, în bibliotecile unităților de învățământ, precizează MEN.

Pentru a fi admise în sesiunea de evaluare, fiecare proiect de manual școlar trebuie să fie însoțit de CD-uri cu varianta digitală.

Potrivit MEN, manualele în variantă digitală trebuie să îmbogățească procesul educațional cu activități multimedia interactive. „Varianta digitală a manualului școlar trebuie să fie similară variantei tipărite a acestuia, prin respectarea conținutului științific, ordinii temelor, stilului grafic și așezării în pagină. Ilustrațiile care se regăsesc în varianta digitală a manualului școlar și sarcinile de lucru definite în vederea formării/dezvoltării competențelor trebuie să creeze activități multimedia interactive de învățare (AMII). Manualul în variantă digitală are exerciții interactive, jocuri educaționale, animații filme și simulări care prin utilizare aduc un plus de profit cognitiv. Manualele în variantă digitală trebuie să fie utilizabile atât în procesul de predare-învățare-evaluare, cât și în mod individual”, prevede proiectul.

În plus, varianta electronică nu este restricționată doar la rolul de manual propriu-zis, ci este (în conjuncție cu platforma on-line care îl găzduiește) și caiet de notițe, respectiv portofoliu de lucrări personale.

Cel mai important element de noutate adus de manualele în variantă digitală este reprezentat de activitățile multimedia interactive de învățare (AMII).

Conform proiectului, clasele de complexitate ale activități multimedia interactive de învățare sunt: statică (itemi educaționali cu care elevul are o interacțiune scăzută – desene, fotografii, diagrame statice, hărți statice), animată (cuprinde animații sau filme asupra cărora elevul are un control limitat la secvențierea derulării ilustrației prin Play, Stop, Pauză), interactivă (cuprind itemi educaționali cu grad înalt de interactivitate – simulări, emulări de procese, rezolvare de probleme, joc educativ – prin care elevul reușește, prin joc, experiment și descoperire să atingă un profit cognitiv superior) și complexă (aplicații software care, în plus, oferă o continuitate a acumulărilor/competențelor dobândite de elev pe întreaga durată de utilizare atât în interiorul fiecărui capitol în parte cât și pe parcursul întregului manual).

Sunt prevăzute, de asemenea, criterii pentru evaluarea calității proiectelor de manuale școlare, acestea fiind eliminatorii și generale, de calitate.

Criteriile eliminatorii vizează conformitatea cu programa școlară, caracterul nedescriminatoriu și fiabilitatea variantei digitate interactive.

 

Printre cerințele pentru manualele digitale: grafică atractivă, rulare ușoară

Criterii de calitate se referă la corectitudinea conținutului științific, abordarea didactică a acestuia, contribuția la optimizarea procesului de predare-învățare-evaluare, organizarea conținutului în vederea formării de competențe conform programei școlare, calitatea și accesibilitatea limbajului, calitatea tehnoredactării și facilitatea utilizării variantei digitale, dar și la stilul, unitatea proiectului și calitatea activității multimedia de învățare interactivă.

Conform caietului de sarcini pentru manualele digitale, acestea trebuie să aibă o grafică atractivă și adecvată din punct de vedere estetic, resurse multimedia cu o bună calitate, o rezoluție suficientă și o calitate bună a sunetului, precum și un conținut care să asigure o rulare ușoară.

Pentru rularea manualelor digitale în mediul on-line, sunt stabilite, de asemenea, cerințe minime pentru mediul de lucru, legate de sistemul de operare (Windows 7 și superior), browser (Google Chrome 20+, Mozila Firefox 5+, Internet Explorer 9+), hardware (sisteme tip desktop cu procesoare de 800 MHz, 512 MB RAM și 1 GB disponibil pentru stocare) și rezoluție (minimum 1024×768).

Proiectele de manuale vor primi, la evaluare, un număr de puncte, în funcție de criteriile de calitate. Pentru a fi aprobat de minister, un proiect de manual va trebui să obțină minimum 57 de puncte din 70 posibile.

În vederea acceptării la evaluare, realizatorii de manuale trebuie să respecte mai multe cerințe, printre care să nu treacă numele autorilor și nici cel al unității economice care are capacitatea de realizare și distribuire a manualelor școlare, sigla sau alte semne particulare ce pot conduce la identificarea acestora. În plus, pe pagina a treia a abecedarelor, a manualelor de citire pentru ciclul primar și a celor de limba și literatura maternă și de istorie trebuie să apară textul imnului național, potrivit cu prevederile legale.

 

În 2014-2015, manuale pentru clasele I, a II-a, a V-a și a IX-a

Potrivit MEN, calendarul realizării manualelor școlare pentru preuniversitar începe în anul școlar 2013-2014 și ar urma să se încheie în 2017-2018.

Astfel, în 2013-2014, este programată realizarea manualelor-pilot pentru patru discipline de clasa I (comunicare în limba română, comunicare în limba română pentru școlile cu secțiile cu predare în limba maternă, comunicare în limba maternă, matematică și explorarea mediului), care ar urma să ajungă la elevi din anul școlar 2014-2015.

Conform calendarului propus de MEN, la 31 mai 2013 va fi aprobat, prin ordin al ministrului Educației, pachetul de reglementări în domeniul manualelor școlare și va fi postat pe SEAP caietul de sarcini pentru elaborarea manualelor școlare-pilot pentru clasa I în procedură de licitație deschisă.

În perioada 1 iunie – 1 octombrie 2013, este programată elaborarea proiectelor de manuale școlare-pilot pentru clasa I, în variantă tipărită și însoțită de componenta digitală a acesteia.

Între 1 și 15 octombrie 2013 se va desfășura sesiunea de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare-pilot pentru clasa I, încheiată prin comunicarea rezultatelor acestei evaluări.

În intervalul 15 – 25 octombrie 2013 sunt programate depunerea și rezolvarea eventualelor contestații privind rezultatul evaluării, finalizată prin comunicarea rezultatelor finale ale sesiunii de evaluare și aprobarea, prin ordin al ministrului Educației, a manualelor școlare-pilot pentru clasa I.

Între 25 octombrie și 5 noiembrie 2013 va demara procesului de achiziție a manualelor școlare-pilot pentru clasa I, care va avea la bază încheierea unui acord-cadru de furnizare a manualelor școlare între MEN, ca autoritate contractantă, și agenți economici.

Ulterior, până la 5 decembrie 2013, va avea loc transmiterea, către bibliotecile unităților de învățământ, a manualelor școlare pilot pentru clasa I, aprobate prin ordin al ministrului Educației.

În continuare, calendarul propus are programate, în perioada 5 decembrie 2013 – 15 martie 2014, colectarea și centralizarea la nivelul inspectoratului școlar, a observațiilor și a propunerilor cu privire la manualele școlare-pilot pentru clasa I și, ulterior, transmiterea acestora la Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE); operarea, de către agenții economici, a modificărilor solicitate de CNEE, pe baza observațiilor și a propunerilor cu privire la manualele școlare-pilot pentru clasa I.

În perioada 15 – 31 martie 2014, vor fi centralizate comenzilor de manuale școlare-pilot de clasa I, pentru anul școlar 2014-2015, în funcție de solicitările cadrelor didactice.

VEZI AICI PROIECTUL METODOLOGIEI MANUALELOR PROPUS DE MINISTERUL EDUCAȚIEI

În final, între 31 martie și 15 aprilie 2014, vor fi lansate comenzilor de manuale școlare-pilot de clasa I, pentru anul școlar 2014-2015, conform calendarului propus de MEN.

De asemenea, conform unui calendar cu aceleași etape, procedurile pentru manualele de clasa a II-a vor demara în august 2013, cu evaluarea proiectelor, și ar urma să se încheie în iunie 2014, cu lansarea comenzilor.

Potrivit calendarului referitor la toate manualele din preuniversitar, în 2014-2015 vor fi realizate manualele pentru clasele I, a II-a, a V-a și a IX-a, în 2015-2016 – cele pentru clasele a III-a, a IV-a, a VI-a și a X-a, în 2016-2017 – cele pentru clasele a VII-a și a XI-a, iar în 2017-2018 – manualele pentru clasele a VIII-a și a XII-a.

MEN subliniază că va încerca accelerarea procesului de realizare a manualelor de clasa a VIII-a și a XII-a, astfel încât acestea să intre în vigoare începând cu anul școlar 2016-2017.

Potrivit ministerului, în prezent, numărul total de programe școlare pentru învățământul preuniversitar este de 555, din care 279 de programe (adică 50,3%) sunt acoperite de manuale școlare, în timp ce pentru restul de 276 de programe (adică 49,7%) nu există manuale școlare aprobate, fie din cauza slabei calități științifice a acestor manuale, care nu au fost admise după evaluare, fie din cauza constrângerilor bugetare care au condus la amânarea sau anularea sesiunilor anuale de evaluare.

VEZI AICI CAIETUL DE SARCINI PENTRU REALIZAREA MANUALELOR

Citește și