Primii piloți români au plecat în Portugalia, pentru pregătirea pe avioanele F-16

Publicat: 30 09. 2014, 12:48

Detașamentul este format din 23 de ofițeri și maiștri militari din Forțele Aeriene: piloți, personal tehnico-ingineresc și specialiști în planificare.

Cursul, organizat la Baza 5 Aeriană din Monte Real, este format din mai multe module și se va desfășura în mai multe serii la care vor participa peste 80 de militari români, pe o durată de aproximativ doi ani.

Programul strategic „Avion multirol al Forțelor Aeriene”, aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, prevede realizarea, în prima fază, a unei capabilități aeriene inițiale și ulterior, gradual, a capabilității finale cu avioane de generația a cincea, parcurgând o perioadă de tranziție asigurată cu avioane F-16.

Din primul detașament de militari români care au plecat pentru a se pregăti în Portugalia fac parte trei piloți: căpitan-comandor Cătălin Micloș, căpitan-comandor Andrei Constantin și locotenent-comandor Mihăiță Marin, de la Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii

Înainte de îmbarcare, pilotul Mihăiță Marin a precizat că procesul de pregătire a început cu mult timp în urmă.

„Procesul nostru de pregătire a început de mult timp, se desfășoară deja de 2-3 ani pentru acest program de trecere. Avionul MIG 21 Lancer a fost modernizat tocmai în perspectiva de a oferi o platformă similară de antrenament a piloților și consider că în acest moment toți suntem foarte bine pregătiți pentru a executa trecerea pe avionul F-16. În urma etapelor pe care le-am parcurs în perioada premergătoare plecării în misiune, am căpătat toate deprinderile necesare, suntem cu totul și cu totul pregătiți pentru a ne îndeplini misiunea”, a spus el.

El a menționat că avionul F-16 are capabilități mult mai ridicate decât MIG 21.

„Noi credem că am reușit, cel puțin din punct de vedere teoretic, să ne pregătim după standardele NATO de când facem parte din Alianță, așa că nu va fi o problemă foarte mare să ne adaptăm avionului F-16. În perioada imediat următoare va urma un program teoretic de cunoaștere a aeronavei, după care un program intensiv de pregătire în zbor pentru a ne putea întoarce în țară și a opera avioanele la maxima lor capacitate. Spațiul țării noastre trebuie apărat și dacă este nevoie să îl apărăm o s-o facem”, a menționat pilotul.

Potrivit afirmațiilor sale, procesul de selecție a fost îndelungat, avându-se în vedere numeroase criterii, cum ar fi experiența acumulată în anii anteriori, cunoștințele de limbă engleză, cunoștințe operaționale extinse și pregătirea fizică.

Aeronavele, care vor fi modernizate la standardul F-16 MLU M5.2, vor intra în dotarea Armatei României după anul 2016 și vor fi operaționale din 2017, iar pregătirea piloților va fi făcută în două etape – prima în Portugalia și a doua în România.

Avioanele F-16 achiziționate din Portugalia vor avea resurse de zbor în medie de peste 4.500 de ore de zbor fiecare, iar perioada de exploatare va fi de minimum 20 de ani, în condițiile unui nivel de instruire de minimum 200 de ore de zbor pe avion.

Potrivit MApN, pentru realizarea capabilității operaționale aeriene potrivit Legii 240/2013 este necesară și realizarea unei infrastructuri în bazele aeriene pentru operarea avioanelor F-16. În acest sens, au fost inițiate proiecte finanțate prin programul NATO de investiții de securitate, precum și prin proiecte de infrastructură care se vor realize prin investiții naționale în perioada 2014-2016, aflate în diferite faze de realizare.