Primul avion SMURD care a fost achiziționat din 2% va zbura din 15 iulie

Publicat: 12 07. 2013, 15:36
Actualizat: 24 05. 2015, 04:14

Primul avion SMURD care a fost achiziționat din 2%, în valoare de peste 1 milion de euro, va intra în activitate din 15 iulie, aeronava purtând numele medicului Monica Cordaș care a decedat într-o misiune în 2003.

Ceremonia de inaugurare a avionulu a avut loc vineri pe Aeroportul Internațional București-Băneasa „Aurel Vlaicu”, în prezența premierului Victor Ponta, ministrului de Interne Radu Stroe, ministrului Apărării Mircea Dușa și secretarului de stat în Ministerul Sănătății Raed Arafat.

În cadrul ceremoniei a fost ținut și un moment de reculegere în memoria sublocotenentului post-mortem Boitan Gabriel, care, în cursul zilei de joi, și-a pierdut viața la Fetești, în timp ce intervenea pentru salvarea a două vieți omenești.

Raed Arafat a explicat că aeronava medicală a fost achiziționată de către Fundația pentru SMURD, din sumele strânse ca urmare a redirecționării de către populație a 2% din impozitul pe venit, cât și din donații și sponsorizări. Începând cu 28 iunie, în baza unui contract de sponsorizare, avionul medical a fost trecut în patrimoniul Inspectoratului General de Aviație al MAI.

Avionul va asigura îmbunătățirea calității medicinei de urgență prespitalicească, contribuind, astfel, la creșterea capacității de intervenție și micșorarea timpilor de răspuns în cazul urgențelor civile.

Fundația pentru SMURD a demarat în anul 2011 și a continuat, în 2012, campania de redirecționare a 2 la sută din impozitul pe venit, intitulată „Nu lăsa distanța până la spital să devină incurabilă. Ajută-ne să scurtăm distanțe pentru a salva vieți”, în vederea colectării fondurilor necesare achiziției unui avion sanitar destinat SMURD.

Importanța achiziționării acestui aparat de zbor, special construit și dotat pentru intervenții de urgență, este relevată de numărul foarte mare de misiuni executate cu un aparat de zbor închiriat – 138, însemnând cel puțin tot atâtea vieți omenești salvate.

Până în prezent, Fundația pentru SMURD a derulat mai multe proiecte destinate dezvoltării activității și dotării echipajelor de intervenție SMURD și a activității Inspectoratelor pentru Situații de Urgență, cu fonduri din campaniile 2%, precum și din alte donații și sponsorizări. Proiectele Fundației pentru SMURD de la începutul campaniei 2%, în 2006/2007, destinate integral dezvoltării acestui sistem, în colaborare cu Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și Inspectoratul General de Aviație depășesc suma de 20 de milioane de lei.

În anul 2012 a fost demarată acțiunea de achiziție a avionului care a fost identificat în Austria, funcționând ca avion-ambulanță. În urma achiziționării au fost efectuate lucrări de întreținere și actualizare a resurselor de zbor, pentru ca aeronava să fie operabilă în condiții optime.

Avionul de tip Piper PA-42 Cheyenne III, fabricat în SUA, a fost achiziționat în anul 2012, ca avion second hand cu 5.500 de ore de zbor efectuate și este dotat cu echipamente medicale noi conform standardelor europene pentru a putea efectua misiuni umanitare de salvare a pacienților în stare gravă, în regim gratuit pentru întreaga populație, pe timp de zi și noapte în condiții meteorologice complexe, alături de elicopterele SMURD.

Avionul este deservit de trei echipaje a câte doi piloți militari, ce au fost transferați din cadrul Ministerului Apărării Naționale în structura Inspectoratului General de Aviație din Ministerul Afacerilor Interne în toamna anului 2012.

Aeronava SMURD este importantă ca un instrument complementar cu elicopterele SMURD având în vedere că, pentru distanțele mari, avionul este mult mai eficient reducând timpul și costurile și permițând ca elicopterele să rămână libere pentru intervențiile de urgență în zona lor de activitate.

Mai mult în cazul condițiilor meteo nefavorabile, avionul este un mijloc de transport mult mai sigur și permite executarea unor misiuni ce nu pot fi realizate cu elicopterele SMURD. De exemplu, pentru o misiune de la Baia Mare la București, cu elicopterul sunt necesare cel puțin cinci – șase ore dus-întors, iar costurile sunt pe măsură, pe când, prin utilizarea avionului, misiunea poate fi executată, în cel mult două – trei ore, iar costurile aferente sunt mai reduse.

Avionul este botezat după numele doctorului Monica Cardoș, aceasta fiind primul medic SMURD căzut la datorie în urma prăbușirii elicopterului SMURD Mureș din 2003, la Cojocna, în județul Cluj. Numele doctorului este imprimat pe avion din respect și recunoștinta pentru ea și pentru toți angajații SMURD care au căzut la datorie.

În colectarea de fonduri au participat un numar mare de tineri voluntari la nivel național precum și, în timpul lor liber, angajați ai mai multor inspectorate pentru situații de urgență, toți primind diplome de recunoaștere la ceremonia de inaugurare a avionului.

Avionul va începe activitatea în data de 15 iulie 2013, fiind disponibil 24 de ore din 24 și șapte zile din șapte, cu excepția perioadelor de revizie. Aeronava poate zbura la o altitudine maximă de 10.000 de metri, are autonomie de zbor 3.000 de kilometri sau aproximativ cinci ore și poate atinge viteza maximă de 560 km/h. Are o lungime de13,23 de metri, anvergură – 14,53 metri, înălțime – 4,5 metri și capacitate pentru doi piloți, două cadre medicale și două tărgi (variantă medicală) sau doi piloți și nouă pasageri (transport persoane).

Pentru achiziția și operaționalizarea aeronavei a fost alocat bugetul de 1.008.255 de euro, reprezentând: valoarea de achiziție, ce include aeronava cu resursele existente, o serie de lucrări de îmbunătățire, două tărgi medicale, inscripționarea avionului etc. (757.300 de euro), cursurile de pregătire ale echipei de tehnicieni din cadrul Inspectoratului General de Aviație ce vor asigura mentenanța de bază a avionului (55.400 de euro), achiziția tuturor truselor de service necesare echipei de tehnicieni (22.965 de euro), asigurarea aeronavei (6.350 de euro), cursurile de pregătire a echipei de piloți ai avionului SMURD, necesare acreditării fiecarui pilot pentru zbor cu acest tip de avion, ce a inclus un numar de cel puțin 15 ore de zbor / pilot pentru cei șase piloți și costul instructorului și obtinerea licențelor necesare (97.000 de euro) și echipamente medicale necesare asigurării îngrijirilor la nivel de terapie intensivă pe durata zborului (57.040 de euro).

Fundația pentru SMURD încearcă să achiziționeze un al doilea avion de același tip, astfel încât activitatea aero-medicală să nu se întrerupă în viitor, în cazul în care unul dintre cele două avioane se află în revizie.

Aeronava a fost transferată în proprietatea Ministerului Afacerilor Interne, respectiv a Inspectoratului General de Aviație și este înmatriculată militar cu numărul 112-1.

Ministrul Radu Stroe a apreciat modul în care proiectul SMURD, bazat pe un fundament asigurat de cele două componente militare ale MAI – Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și Inspectoratul General de Aviație – a devenit un instrument eficient destinat salvării de vieți omenești. Astfel, din cele 5.000 de ore de zbor efectuate anul trecut de piloții Ministerului Afacerilor Interne, peste 3.200 au fost dedicate misiunilor SMURD.