Prinderea unui câine în Capitală costă cu 43 de lei mai mult prin firme decât prin ASPA

Publicat: 13 09. 2013, 18:33
Actualizat: 13 09. 2013, 18:33

ASPA dă cu 43 de lei mai mult pentru fiecare câine prins de cele trei firme care trebuie să strângă maidanezii din Capitală decât dacă i-ar fi adunat cu angajații instituției, pentru 10.000 de câini urmând să fie plătite peste două milioane de lei, față de aproximativ 1,7 milioane de lei.

Cele trei firme care au semnat recent contracte cu Autoritatea pentru Supravegherea și Protecția Animalelor ca să ridice câinii maidanezi de pe străzile Capitalei – Elen Basic Business, Best Marketing și Terra Marique – primesc pentru fiecare maidanez prins câte 219 lei.

Autoritatea are pentru prinderea unui câine un buget de 176 de lei, care include benzina, salariul și taxele aferente pentru plata angajaților, de la șofer până la medicul veterinar al fiecărei echipe de prinzători, precum și alte costuri de amortizare pentru mașini, ustensilele de prindere și cuști.

„Costul intern al activității de prindere a unui câine de către angajații autorității este de 176 de lei, și aici vorbim de toate costurile, atât cele directe, ca de exemplu benzina, salariul și taxele aferente pentru plata angajaților care participă la acțiune, de la șofer până la medicul veterinar al fiecărei echipe de prinzători, dar și de alte costuri de amortizare pentru mașinii, ustensilele de prindere, cuști, toate mijloacele fixe și alte asemenea. Dacă ne referim la costul substanței pentru tranchilizarea animalului, într-adevăr, acela costă puțin, undeva la cinci lei pentru fiecare câine, însă prinderea unui animal și aducerea sa în adăpost nu constă doar în tranchilizare și urcarea în mașină”, spune Răzvan Băncescu, coordonatorul de proiect la ASPA.

La licitația organizată de ASPA pentru suplimentarea echipelor de hingheri s-au prezentat, inițial, șapte firme, respectiv Radius Vet SRL, Pet Stuff Univers SRL, Elen Basic Business SRL, Turbo Pet Mobil SRL, Puppy Vet SRL, Best Marketing SRL și Terra Marique SRL.

În urma evaluărilor s-a constatat că SC Puppy Vet SRL nu a respectat cerințele prevăzute în documentația privind încheierea acordului cadru, iar societățile Turbo Pet Mobil, Pet Stuff Univers SRL și Radius Vet s-au retras. În final, au semnat contractele cu ASPA firmele Elen Basic Business, Best Marketing și Terra Marique.

Autoritatea, care este subordonată municipalității bucureștene, le va plăti celor trei firme câte 219 lei pentru prinderea unui câine, prețul fiind stabilit în urma procedurii de licitație.

ASPA spune că a luat în considerare „prețul cel mai scăzut”, în condițiile în care, în cadrul instituției, prinderea unui câine de către angajații instituției costă pentru un animal 176 de lei.

După implicarea celor trei firme în activitatea de prindere a câinilor, numărul hingherilor a crescut de la opt, cât avea ASPA inițial, la 32. Câinii sunt duși în adăposturi cu 11 mașini, dintre care opt sunt puse la dispoziție de cele trei firme.

Toate mașinile care aparțin celor trei firme sunt la dispoziția autorității 24 de ore din 24, neputând fi folosite la alte activități, susține Băncescu.

„Acum, în aceste zile, avem activitate intensă de prindere a câinilor fără stăpân și mașinile lucrează la capacitate maximă, însă vor fi și zile în care, din cauza condițiilor meteo, mașinile nu vor putea fi utilizate. Costurile, probabil, au fost gândite de reprezentanții societăților comerciale astfel încât să includă și zilele în care acestea stau în bază și să nu uităm că angajații societăților comerciale nu au un salariu de circa 800 de lei, așa cum are un angajat al instituției noastre”, spune Băncescu.

Contractele cu cele trei firme au fost încheiate pe o perioadă de doi ani, pentru capturarea și transportul câinilor maidanezi din Capitală. Acestea trebuie să folosească „metode de capturare și transport minim traumatizante”. În timpul timpul transportului, firmele sunt responsabile de starea câinilor.

Mașinile cu care sunt transportați câinii ridicați de pe străzi trebuie să ofere „siguranță, securitate, protecție împotriva intemperiilor naturii și aerisire adecvată”, fiecare câine urmând să aibă o cușcă separată. De asemenea, mașinile puse la dispoziție de cele trei firme trebuie să fie curate și vizibil marcate cu denumirea serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân și să fie folosite exclusiv activităților pentru care au fost angajate de ASPA.

Băncescu spune că mașinile puse la dispoziție de cele trei firme respectă condițiile prevăzute de legislație în ce privește transportul animalelor, societățile care s-au prezentat la licitație cu mașini necorespunzătoare acestui serviciu fiind descalificate.

Fiecare mașină trebuie să aibă instrumente de prindere, scară, cuști metalice sau din fibră de sticlă, trusă de prim ajutor, dar și sistem de localizare GPS, iar șoferii trebuie să fie instruiți să acorde ajutor câinilor bolnavi și răniți.

În documentele completate de reprezentanții legali ai firmelor care au participat la licitație, aceștia au declarat pe propria răspundere că în ultimii cinci ani nu au avut condamnări prin hotărâri definitivă pentru corupție, fraudă sau spălare de bani, precum și că societățile nu sunt în faliment ori lichidare.

Cele trei firme care au participat la licitație au ca obiecte principale de activitate servicii anexe pentru transporturi terestre sau consultanță pentru afaceri și management, dar și activități de asistență stomatologică sau intermedieri în comerțul cu mobilă, articole de menaj și de fierărie, iar una dintre ele a înregistrat pierderi în 2012, potrivit datelor comunicate de acestea autorităților financiare.

Coordonatorul de proiect de la ASPA susține că cele trei firme au respectat condițiile cerute în invitația de participare la licitație, având obiectele de activitate necesare pentru astfel de servicii.

„Două dintre aceste firme au în obiectul de activitate servicii anexe pentru transporturi terestre, iar cea de-a treia are în obiectul de activitate servicii veterinare”, susține Băncescu.

Niciun reprezentant al firmelor care au participat la licitație nu a putut fi contactat la numerele de telefon menționate în documentele înregistrate la Registrului Comerțului, la acestea răspunzând persoane care au spus că nu au legătură cu aceste societăți comerciale.

SC Best Marketing SRL a fost înființată în 2004, are ca obiect principal de activitate servicii anexe pentru transporturi terestre, iar asociatul și administratorul firmei este Corina-Georgiana Vlădău, conform datele de la Registrul Comerțului.

Din informațiile privind activitatea în 2012, SC Best Marketing SRL a avut un număr mediu de cinci salariați și a înregistrat anul trecut pierderi de 53.400 de lei, având datorii de 39.656 de lei. În document sunt trecute, la tipul de activitate, conform clasificării CAEN, activități de asistență stomatologică.

SC Terra Marique SRL a fost înregistrată la Registrul Comerțului în 2005, având ca obiect principal de activitate activități de servicii anexe pentru transporturi terestre. Asociații firmei sunt Iuliana Răducanu și Florin-Bogdan Răducanu, acesta fiind și administrator.

Firma a notat, în declarațiile transmise privind activitatea din 2012, că are datorii de 13.107 lei și și profit de 41.154 de lei. Firma a anunțat un număr mediu de doi salariați și activități conform clasificării CAEN de intermedieri în comerțul cu mobilă, articole de menaj și de fierărie.

Societatea Elen Basic Business SRL a fost înregistrată la Registrul Comerțului în iulie 2012, are ca obiect principal de activitate consultanță pentru afaceri și management. Asociatul unic al firmei este Elena Mihălcioiu, iar administratorul este George Adrian Bucur. În declarațiile privind activitatea din 2012, societatea a menționat că are datorii de 4.727 de lei și profit de peste 90.000 de lei.