Producătorii auto se întrec să revină pe piața din Iran, după acordul nuclear cu Occidentul
Autoritățile de la Teheran au acceptat să restrângă programul nuclear în schimbul ridicării sancțiunilor occidentale, dar mai trebuie eliminate unele obstacole, cum ar fi scepticismul din Congresul Statelor Unite, pe fondul opoziției Israelului.
Producătorii auto, care ar putea fi printre primii beneficiari ai eliminării sancțiunilor, au început să se pregătească încă de la sfârșitul anului 2013, când au fost lansate actualele negocieri și au fost eliminate unele sancțiuni.
La câteva ore după anunțarea acordului final, constructorul francez PSA/Peugeot-Citroen a anunțat planuri privind producția de mașini în Iran, pentru a revendica și apăra poziția de lider al pieței deținută înainte de înăsprirea sancțiunilor în urmă cu patru ani.
Grupul german Volkswagen a anunțat joi că monitorizează situația, iar „pașii următori vor fi determinați de evoluțiile viitoare”.
Acordul nu a provocat o reacție imediată a grupului francez Renault, dar persoane apropiate situației au spus că aproape toți marii producători auto sunt activi în spatele scenei.
„Liderii industriei sunt nerăbdători să meargă în Iran”, a declarat Thomas Wuelfing, președintele Germela, companie de consultanță din Hamburg specializată în comerțul din Orientul Mijlociu.
Înmatriculările auto din Iran au atins în 2011 un nivel record de aproape 1,6 milioane de vehicule, înainte de a se prăbuși din cauza sancțiunilor.
Producția de vehicule din Iran a scăzut cu 1 milion de vehicule în doi ani, fiind desființate 100.000 de locuri de muncă.
După relaxarea sancțiunilor în 2013, vânzările și-au revenit la un nivel estimat în acest an la 1,2 milioane de vehicule, potrivit companiei de consultanță IHS Automotive.
Eliminarea sancțiunilor ar putea permite pieței să revină la vânzări de 1,6 milioane de vehicule în 2016, estimează analiștii, fiind posibil ca înamtriculările să atingă ulterior 2 milioane de unități.
Marii producători auto europeni care vor să revină în Iran vor fi concurați puternic de companii chineze precum Chery și Lifar, ale căror mașini ieftine au câștigat teren în perioada sancțiunilor.
Mărcile de calitate ar trebui însă să recâștige piața odată cu redresarea economiei, producătorii japonezi fiind și ei bine plasați, potrivit analiștilor de la IHS Automotive.