Casa Națională de Asigurări de Sănătate a elaborat noul proiect privind Contractul cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
Proiectul aduce mai multe noutăți în acordarea asistenței medicale, printre care și cele privind documentul care va fi prezentat obligatoriu de către asigurat atunci când beneficiază de servicii, medicamente și dispozitive medicale din pachetul de bază.
Astfel, obligația de a solicita cardul național de asigurări sociale de sănătate începând cu data implementării acestui document, respectiv 1 mai, a fost completată în sensul că se va solicita adeverința de asigurat cu valabilitate de trei luni de la data emiterii pentru cei care refuză cardul național, din motive religioase sau de conștiință.
De asemenea, poate fi folosită, în vederea acordării serviciilor medicale, și adeverința înlocuitoare, de către cei cărora li se va emite card național duplicat, precum și adeverința sau carnetul de asigurat, de către persoanele cărora nu le-a fost emis cardul.
Serviciile, medicamentele și dispozitivele medicale din pachetul de bază acordate sau eliberate în alte condiții decât cele din noul Contract-cadru nu vor fi decontate furnizorilor de către casele de asigurări de sănătate.
Proiectul mai prevede că furnizorii de servicii medicale trebuie să utilizeze aplicația de raportare în sistemul informatic al cardului național de asigurări sociale de sănătate, în mod on-line. Medicii își vor asuma serviciile medicale acordate prin semnătura electronică extinsă.
În situații justificate, în care nu se poate realiza comunicația cu sistemul informatic al cardului național de asigurări sociale de sănătate, poate fi utilizată aplicația de raportare în mod off-line.
Serviciile medicale, medicamentele, dispozitivele medicale acordate sau eliberate prin utilizarea aplicației de raportare în sistemul informatic al cardului național de asigurări sociale de sănătate în mod off-line se introduc în sistemul informatic în cel mult 72 de ore de la momentul înregistrării în aplicația de raportare, dar nu mai târziu de data la care se face raportarea activității lunare ce face obiectul contractului cu casa de asigurări de sănătate.
Reținerea la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale a cardurilor naționale de asigurări sociale de sănătate activate este interzisă. Sesizările referitoare la încălcarea acestei prevederi vor fi anunțate organelor abilitate, în condițiile în care cardul național de asigurări sociale de sănătate este un document cu caracter personal.
Inițiatorii proiectului apreciază că utilizarea cardului și, implicit, controlul în ceea ce privește acordarea serviciilor medicale și validarea acestora va duce la creșterea eficienței în utilizarea Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate.
Adeverința de asigurat a fost propusă de CNAS după ce mai multe organizații religioase au cerut autorităților să găsească alternativă la cardul național de sănătate, întrucât nu pot accepta „un document al diavolului care le poate pune în pericol existența”. Reprezentanții acestora susțin că cip-ul cardurilor ar conține numărul 666 și că termenul „card”, citit invers, devine „drac”.
Cardul național de sănătate va deveni obligatoriu pentru asigurați din 1 mai, anunța recent Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Activarea cardului de sănătate va putea fi făcută la orice furnizor de servicii medicale, mai puțin de farmacist. Operațiunea de activare durează maxim 30 de secunde și constă în înlocuirea PIN-ului cardului (0000) cu un cod din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă și nu poate confirma servicii medicale în sistem.
Cardul, odată activat, va fi folosit de câte ori asiguratul merge la medic sau la farmacie, iar PIN-ul va fi introdus de asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical, pentru validarea și apoi decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
Pentru serviciile medicale de urgență nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate.