Pe pagina de internet a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a fost pus în dezbatere publică proiectul de lege prin care se va înființa o nouă structură de securitate națională – Unitatea Națională de Informații privind Pasagerii (UNIP), și, totodată, vor fi stabilite o serie de obligații pentru toate companiile aeriene care tranzitează România.
„În cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră (IGPF), se înființează Unitatea Națională de Informații privind Pasagerii (UNIP), ca structură de specialitate, fără personalitate juridică, (…) privind utilizarea unor date din Registrele cu Numele Pasagerilor (PNR) în cadrul cooperării transfrontaliere pentru prevenirea și combaterea actelor de terorism, a infracțiunilor conexe acestora și a infracțiunilor contra securității naționale, precum și pentru prevenirea și înlăturarea amenințărilor la adresa securității naționale”, se precizează în textul proiectului de lege.
Conform proiectului de lege aflat în dezbatere publică pe site-ul MAI, toți transportatorii aerieni vor fi obligați să transmită UNIP codul de rezervare, data rezervării sau a emiterii biletului, data (datele) programată a călătoriei, numele și prenumele asociate rezervării, adresa și informațiile de contact (număr de telefon, adresă de e-mail) asociate rezervării, toate informațiile privind forma de plată, inclusiv adresa de facturare, itinerarul complet de călătorie, informațiile din profilul „client fidel”, agenția sau agentul de turism prin care a fost făcută rezervarea sau a fost cumpărat biletul, situația de călătorie a pasagerului, inclusiv confirmările, situația înregistrării pentru zbor, informații privind neprezentarea pasagerului la îmbarcare sau privind prezentarea acestuia în ultimul moment la îmbarcare fără rezervare prealabilă, informațiile scindate sau divizate din registrul cu numele pasagerilor, mențiunile cu caracter general, inclusiv toate informațiile disponibile despre minorii neînsoțiți cu vârsta sub 18 ani, precum numele și sexul minorului, vârsta, limba (limbile) vorbită, numele și datele de contact ale persoanei care îl însoțește la plecare și relația sa cu minorul, numele și datele de contact ale persoanei care îl așteaptă la sosire și relația sa cu minorul, agentul prezent la plecare și la sosire, informațiile despre bilet, inclusiv numărul biletului, data emiterii biletului și bilete dus simplu și câmpurile aferente furnizării automate a prețului unui bilet de călătorie, numărul locului și alte informații privind locul, informațiile cu privire la codurile partajate, toate informațiile cu privire la bagaje, numărul pasagerilor înregistrați în PNR și alte nume ale acestora, orice date colectate, inclusiv tipul, numărul, țara de emitere și data expirării oricărui document de identitate, cetățenia, numele de familie, prenumele, sexul, data nașterii, compania aeriană, numărul zborului, data plecării, data sosirii, aeroportul de plecare, aeroportul de sosire, ora plecării și ora sosirii și un istoric al tuturor modificărilor datelor PNR.
Proiectul de lege interzice prelucrarea informațiilor care denotă originea rasială sau etnică, opiniile politice, religia sau convingerile filozofice, apartenența la un sindicat, sănătatea, viața sexuală sau orientarea sexuală, iar în cazul în care operatorul aerian furnizează astfel de date, UNIP are obligația de a le șterge.
Autoritățile care vor avea acces la datele UNIP și vor putea utiliza PNR sau vor fi notificate cu privire la anumiți pasageri sunt Poliția Română, Poliția de Frontieră Română, Departamentul de Informații și Protecție Internă (DIPI), Direcția Generală Anticorupție (DGA), Serviciul Român de Informații (SRI), Serviciul de Informații Externe (SIE), Ministerul Apărării Naționale (MApN): Direcția generală de informații a apărării, Ministerul Public, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF): Direcția Generală a Vămilor.
Aceste date vor trebui transmise cu cel mult 24 de ore înainte de ora progrramată a zborului și încă o dată după îmbarcarea tuturor pasagerilor în aeronavă.
Potrivit articolului 18, din aceast proiect de lege, datele PNR se prelucrează doar pentru prevenirea, depistarea, investigarea și urmărirea penală a infracțiunilor de terorism sau a infracțiunilor grave, precum și pentru prevenirea și înlăturarea amenințărilor la adresa securității naționale.
Dacă în urma analizării datelor colectate UNIP identifică persoane date în urmărire națională sau internațională de alte state membre UE, aceste informații vor fi transmise Unităților de Informații privind Pasagerii (UIP) de pe teritoriul statelor membre, exceție făcând situațiile care privesc securitatea națională. Totodată, UNIP poate solicita celorlalte unități de informații privind pasagerii, din statele membre UE, să transmită datele călătorilor, în vederea prevenirii, depistării, investigării și urmăririi penale a infracțiunilor de terorism sau a infracțiunilor grave. De asemenea, EUROPOL are dreptul de a solicita date PNR sau rezultatul prelucrării respectivelor date de la UNIP.
Datele PNR furnizate de transportatorii aerieni se păstrează în cadrul Sistemului de evidență a datelor PNR pentru o perioadă de cinci ani de la momentul furnizării, după care vor fi șterse automat din sistem.
În cazul în care operatorul aerian nu furnizează UNIP datele prevăzute în această lege, sancțiunile sunt cuprinse între 10.000 și 50.000 de lei, iar dacă abaterea se repetă în decursul unui an, amenzile se dublează.
Proiectul de lege a fost postat pe pagina de internet a MAI în data de 23 martie, iar timp de 20 de zile, persoanelor interesate pot face propuneri, sugestii sau să își spună opiniile cu privire la acest act normativ pe adresa de e-mail [email protected].