Proiect privind transformarea timbrului de mediu în taxă de poluare inclusă în prețul carburantului: „În actuala formă avem situații aberante”
Senatorii PNL Bihor Valeriu Boeriu și Cristian Bodea au depus un proiect de lege pentru eliminarea timbrului de mediu și transformarea lui în taxă de poluare care să fie inclusă în prețul combustibililor, la valoarea de un ban pe fiecare litru de carburant.
Cei doi senatori au depus inițiativa marți, la Biroul Permanent al Senatului.
„Noi am pornit de la constatarea că taxa de poluare datorată de posesorii de autovehicule din România a cunoscut de-a lungul anilor mai multe variante, dar niciuna nu a fost bazată pe un principiu echitabil, și anume cel de a plăti în funcție de cât poluezi, adică de cât circuli”, a declarat corespondentului MEDIAFAX senatorul Cristian Bodea.
Potrivit acestuia, prin inițiativa legislativă înregistrată la Senat cei doi autori urmăresc „abrogarea taxei de mediu, care moștenește aceleași probleme ca și formele precedente ale taxei și este la fel de vulnerabilă în fața proceselor de despăgubire, precum și instituirea unei taxe de poluare de un ban pe litrul de combustibil (indiferent că este vorba despre benzină, motorină sau gaz petrolier lichefiat), fapt care ar asigura o colectare pe măsura poluării, conform principiului poulezi doar cât circuli”.
Senatorul Cristian Bodea a spus că și cheltuirea banilor colectați în acest fel, prin includerea taxei de poluare în prețul combustibililor, ar fi mai ușor de controlat, iar destinația lor ar fi exclusiv pentru împăduriri.
„Sumele colectate în acest fel vor merge doar în Fondul de Ameliorare pentru Împăduriri, astfel că vom avea o destinație clară și ne vom asigura că banii sunt folosiți cu adevărat și numai pentru compensarea efectelor poluării, deoarece ministerul care va avea în subordine pădurile va fi obligat, tot prin inițiativa noastră, dacă ea va fi adoptată, să prezinte anual un raport cu privire la sumele colectate și la modul de folosire, impunând astfel o responsabilizare a factorilor de decizie din domeniu și o transparență totală în cheltuirea banilor”, a adăugat senatorul Cristian Bodea.
„În actuala formă a timbrului de mediu, la fel ca și în precedentele forme, indiferent că s-au numit taxă de poluare ori de primă înmatriculare, aveam situații aberante din punct de vedere fiscal și al protecției mediului, deoarece nici vechimea autovehiculului, nici tipul motorizării – euro 2, 3, 4 sau 5 – și nici capacitatea cilindrică nu indicau în mod clar cât poluează un autovehicul într-un an, dar consumul de carburanți este cel mai bun indicator”, a declarat senatorul liberal.
El a adăugat că această formă de „plată a poluării” se aplică cu succes și în alte state europene, „Germania fiind recunoscută pentru această practică generatoare de fonduri consistente la bugetul de stat, dar fără a spolia posesorii de autovehicule”.
„Impactul socio-economic, în varianta propusă de noi, este în limite acceptate, taxarea cu un ban pe litrul de carburanți fiind suportabilă de către populație și fără riscul de a declanșa scumpiri în lanț, dată fiind valoarea infimă adăugată în prețul inițial al acestora”, a conchis senatorul Cristian Bodea.
Potrivit Ordonanței de urgență a guvernului nr. 9/2013, intrată în vigoare la data de 15 martie, timbrul de mediu va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere, dar nu și în cazul tranzacțiilor civile (moștenire sau partaj).
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.
De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilități, forțelor armate, forțelor de securitate a statului, jandarmeriei, poliției, ambulanțele, autovehiculele hibride și electrice, cele istorice sau destinate competițiilor sportive, precum și cele donate autorităților statului cu titlu gratuit. Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobândite prin moștenire în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.
Timbrul este calculat în principal în funcție de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru față de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a mașinii sau documentele de omologare.