UPDATE: La solicitarea Gândul, Ministerul Sănătății a transmis că în urma publicării proiectului pe site-ul instituției au fost primite observații și propuneri din partea tuturor actorilor din sistemul sanitar și că acestea urmează să fie analizate și luate în calcul „în măsura în care se consideră necesare”.
„În urma postării pentru transparența decizională a proiectului de Lege privind exercitarea profesiilor în sistemul de sănătate și pentru modificarea și completarea Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, au fost înregistrate numeroase propuneri și observații din partea sindicatelor sau organizațiilor profesionale de profil, inclusiv din partea Ordinului Biochimistilor, Biologilor și Chimiștilor în Sistemul Sanitar din România. Propunerile și observațiile înregistrate sunt în faza de analiză, urmând a fi preluate în măsura în care se consideră necesare”, transmite Ministerul Sănătății.
Proiectul de lege intitulat „Lege privind exercitarea profesiilor în sistemul de sănătate și pentru modificarea și completarea Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România”, are în vedere reglementarea tuturor profesiilor din sistemul medical românesc, incluzând aici profesiile de biochimist, biolog și chimist. Problema din spatele acestui proiect este absența sintagmei „având competența de a efectua analize de laborator”, absență care va permite angajarea într-un laborator medical a oricărui absolvent cu „titlu de calificare în biochimie, biologie și chimie”, fapt care nu este în concondanță cu siguranța pacienților.
Articolul 780 de la capitolul V („Exercitarea profesiei de biochimist, biolog sau chimist”) arată, la litera a) că profesia de biochimist, biolog sau chimist se exercită pe teritoriul României de către persoanele prevăzute la art. 764 alin. (2) care îndeplinesc, printre altele, următoarea condiție: „dețin un titlu de calificare în biochimie, biologie sau chimie”. Astfel, legislația actuală, care prevede că, pentru a lucra într-un laborator de analize medicale, o persoană trebuie să dețină, pe lângă diploma de licență (3, 4, 5 ani) și un document care demonstrează că are „competența de a efectua analize de laborator”, adică un masterat în domeniul laboratoarelor medicale. Potrivit legii educației, art. 154 „masteratul profesional oferă competență”.
PROIECTUL DE LEGE POATE FI CONSULTAT AICI
Cum s-a putut strecura o asemenea eroare într-un proiect menit să îmbunătățească legislația românească din domeniul medical? Reprezentanții Ordinului Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în Sistemul Sanitar din România (OBBCSSR), organizația profesională care avizează competența profesională în vederea autorizării de către Ministerul Sănătății a specialiștilor biochimiști, biologi și chimiști din laboratoarele medicale, a trimis propuneri de modificare a proiectului de Lege, în termenul legal, fără a primi vreun răspuns, sesizând Ministerul cu privire la anomalia din acest act normativ. OBBCSSR este o organizație similară Colegiului Medicilor, care funcționează de 14 ani în România.
„Juriștii noștri au refuzat 77 de dosare de înscriere pentru a practica profesiile în laboratorul de analize medicale ale unor absolvenți care nu îndeplinesc cerințele legale, pentru că erau absolvenți de inginerie petrolieră, absolvenți de inginerie textilă. absolvenți de ecologie și protecția mediului sau, dacă erau absolveți de biologie cu diplomă de licență în biologie-chimie, aveau program de mater în cosmetică, în medicamente, programe de master care nu au nicio legătură cu a profesa, a lucra, a valida, a semna și parafa buletine de analize medicale. Rolul nostru este acesta, de a menține la un nivel înalt competența celor care poartă responsabilitatea corectitudinii rezultatelor analizelor medicale”, explică Constanța Popa, chimist medical principal, președinte al OBBCSSR, situația actuală din sistemul medical în ceea ce privește avizarea celor care ajung să lucreze în laboratoarele de analize medicale.
Această situație poate interveni și schimba o regulă care există în România încă din anul 1933, atunci când Legea Sanitară și de Ocrotire stipula, la Art. 137, că în laboratoarele de analize trebuie să lucreze medici, farmaciști diriginți sau chimiști de laborator specializați.
„Încă din 1933, există Lege Sanitară și de Ocrotire, care spune clar cine are dreptul să facă analiză pentru pacient, și anume, un chimist specializat. Întrebarea noastră, ca și specialiști, este, dacă în 1933 trebuia să demonstrăm că suntem specializați să efectuăm analize medicale pentru pacienți, de ce în 2018, în proiectul afișat pe site-ul Ministerului Sănătății, este absentă cerința demonstrării competenței de a efectua analize de laborator?”, declară președintele OBBCSSR.
Reprezentanții OBBCSSR au fost consultați, după ce a fost publicat proiectul de Lege pe site-ul Ministerului, pentru dezbatere publică. Organismul a răspuns solicitării primite prin e-mail, trimițând punctul de vedere și propunerile de urgență, atrâgând atenția asupra aspectelor problematice din proiectul de Lege, cu toate că, potrivit legislației în vigoare, atunci când a fost elaborat priectul, OBBCSSR ar fi trebuit să fie unul dintre organismele care să participe la elaborarea respectivului act normativ. Reprezentanții Ordinului au așteptat să fie chemați la consultări, unde urmau să explice punctul lor de vedere, ca specialiști în domeniul respectiv. „Nu ne-a chemat nimeni, fapt pentru care am trimis 12 adrese Ministerului Sănății, la diferite direcții. Nimeni nu ne-a chemat să audă punctul de vedere. Am aflat că proiectul de Lege își urmează traseul legislativ”, susține președintele OBBCSSR.
80% dintre diagnosticele medicale sunt puse pe baza rezultatelor analizelor medicale
Importanța unui buletin de analize medicale corect este relevată de datele care arată că 8 din 10 diagnostice sunt puse în urma rezultatelor analizelor medicale. Identificarea unei patologii se face întotdeauna pe baza analizelor specifice, iar urmarea unui tratament stabilit și administrat fără aceste investigații prealabile poate avea consecințe grave, susțin specialiștii. Din acest punct de vedere, este foarte important ca rezultatele analizelor medicale să fie intocmite corect de către personalul medico-sanitar competent.
În prezent, specialiștii despre care vorbim au competența profesională de a furniza analize de laborator, demonstrată cu documentele necesare – diplome de licență în chimie/biologie, cursuri postuiversitare, programe de master, experiență, doctorate în domeniu. Aceștia pot elibera sub parafă și semnătură rezultate ale analizelor pe baza cărora se pun peste 8 din 10 diagnostice medicale.
Dacă în momentul de față în sistemul public de sănătate se pot angaja doar absolvenți care au certificat de membru al OBBCSSR, același lucru întâmplându-se, în mare parte, și în mediul privat, acolo unde angajatorul preferă tot astfel de specialiști, dacă proiectul de Lege amintit mai sus va fi votat și va intra în vigoare, această obligație a existenței avizului oferit de OBBCSSR va dispărea.
„Considerăm că impactul este major asupra pacientului, pentru că, dacă elimini competența specialistului și nu mai am un specialist competent, rezultatul acela va fi sau nu va fi corect?”, arată Constanța Popa.
Așadar, dacă proiectul de Lege existent pe site-ul Ministerului Sănătății va fi aprobat, rezultatele analizelor ce stau la baza diagnosticului medical vor putea fi semnate și parafate de absolvenți care nu au competența necesară, diminuând astfel calitatea actului medical.
OBBCSSR și asociațiile care reprezintă pacienții din România vor să acționeze Statul în judecată
„Suntem de acord cu profesioniștii și dorim să avem un filtru în acordarea acelui drept de practică și să nu vină orice absolvent de facultate, indiferent de specialitate, în afară de cea medicală, să efectueze analize medicale. Nu ne dorim acest lucru. Noi am mai câștigat atunci când oncologia medicală a fost scoasă de la rezidențiat, în 2008, și am acționat Statul în judecată și am recâștigat această specializare la rezidențiat. Așa vom face și acum, atât timp cât ei nu acceptă o colaborare și o discuție sinceră cu profesioniștii. Altfel, tensiunea socială va crește zi de zi”, declară Cezar Irimia, președintele Federației Asociațiilor Bolnavilor de Cancer din România.
De asemenea, în ceea ce privește legalitatea elaborării acestui proiect de Lege, avocatul Dan Cimpoeru a explicat că OBBCSSR ar fi trebuit să fie, potrivit legislației în vigoare, parte componentă a grupului de elaborare a proiectului de Lege privind exercitarea profesiilor în sistemul de sănătate.
„Suntem din nou într-o situație paradoxală, în care în loc să mergem la corpul profesional din Sănătate să ne rezolvăm problemele, vom fi din nou nevoiți să mergem în Justiție. Suntem într-o situație paradoxală în care avem o lege în vigoare, 460 din 2003, care prevede, mai mult decât limpede, faptul că Ordinul, adică organismul profesional care se ocupă de tot ce înseamnă pregătire profesională, gestionare, urmărire, a oamenilor profesioniști din acest domeniu, colaborează cu Ministerul Sănătății pentru elaborarea reglementărilor ce privesc această profesie. Asta spune legea în vigoare din 2003″, explică Dan Cimpoeru.
Lipsa acestei colaborări și a deschiderii din partea Ministerului Sănătății se perpetuează, în ciuda faptului că și Curtea Constituțională a reglementat colaborarea dintre instituții, lansând conceptul de loialitate în ceea ce privește conlucrarea în cazul elaborării unor proiecte normative.
„La elaborarea acestui proiect Ministerul nu întreabă Ordinul, cel care gestionează acest domeniu, cum anume să o facă. Ministerul mimează, practic, colaborarea la care este obligat, repet, de Lege. Legea impune colaborarea. Colaborarea presupune ca împreună, Minister și organism profesional, să elaboreze acest proiect. Lucrul acesta a fost soluționat și tranșat și de către Curtea Constituțională, care folosește un concept nou, principiul loialității în ceea ce privește colaborarea între instituțiile publice. Adică, ele nu trebuie doar să mimeze această colaborare, ci chiar trebuie să o facă, să facă o lege tot mai bună”, completează avocatul Dan Cimpoeru.
În aceste condiții, în lipsa explicațiilor și refuzului colaborării între instituții, OrdinulBiochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în Sistemul Sanitar din România (OBBCSSR) alături de Federația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer din România (FABC), vor acționa în judecată Statul, pentru nerespectarea prevederilor legale și a drepturilor pacienților.
În ceea ce privește motivele care stau la baza acestei reglementări, care urmează să fie votată și, eventual, adoptată, Gândul a transmis o solicitare către Ministerul Sănătății, cerând un răspuns oficial în acest sens.