Prima pagină » Știri » Proiectul pasajului pietonal de la Piața Romană, contestat de ONG-uri

Proiectul pasajului pietonal de la Piața Romană, contestat de ONG-uri

Pasajul pietonal pe care municipalitatea bucureșteană vrea să-l construiască la Piața Romană, o investiție de peste 64 de milioane de lei, este contestat de unele ONG-uri, care spun că acest proiect va intensifica traficul auto în centru și va accentua tendința de a "duce pietonii sub pământ".

Pasajul pietonal pe care municipalitatea bucureșteană vrea să-l construiască la Piața Romană, o investiție de peste 64 de milioane de lei, este contestat de unele ONG-uri, care spun că acest proiect va intensifica traficul auto în centru și va accentua tendința de a „duce pietonii sub pământ”.

Reprezentanții societății civile și-au exprimat părerile privind proiectul în cadrul unei dezbateri publice organizate miercuri de Primăria Municipiului București (PMB).

Autorul proiectului, arhitectul Alexandru Beldiman, a prezentat o serie de modificări care vor fi aduse pieței prin construirea pasajului subteran asemănător celui de la Universitate, cu scări pietonale și rulante, dar și cu lifturi pentru persoanele cu dizabilități, și cu spații comerciale, unde ar putea fi mutate și tarabele din zonă. Pasajul subteran va avea o suprafață de 5.600 de metri pătrați, din care 550 de metri pătrați vor reprezenta spații comerciale.

În plus, pasajul va presupune și constituirea unui nod intermodal de transport, asigurând legături între stațiile de metrou, RATB și taxiuri, și refacerea rețelei edilitare în zonă.

Pasajul va avea cinci intrări: două în zona Academiei de Studii Economice, una la Coloane, una în zona BCR și una la intersecția bulevardelor Lascăr Catargiu și Dacia.

La suprafață, construirea pasajului va presupune lărgirea trotuarelor cu patru metri, precum și creșterea suprafeței alocate spațiilor verzi, de la 128 la 528 de metri pătrați, urmând să fie plantați în zonă 55 de frasini.

Suprafața rezervată circulației pietonale va crește de la 2.327 la 3.155 de metri pătrați, ajungând să reprezinte 29,26 la sută din suprafața pieței, în timp ce suprafața rezervată circulației rutiere se va diminua de la 8.326 la 7.100 de de metri pătrați, respectiv de la 77,23 la sută, la 65,84 la sută din suprafața pieței.

Timpul de așteptare a pietonilor la semafoare, care este în medie de 42 de secunde, va dispărea, iar durata de deplasare a acestora prin acest punct al orașului va scădea de la 138 la 78 de secunde, în timp ce timpul de așteptare a vehiculelor în intersecție va scădea cu o treime, de la 135 la 90 de secunde.

Prin scurtarea duratei de așteptare a mașinilor în intersecție, se estimează că va scădea și nivelul poluării, cu 7 la sută – emisiile de dioxid de carbon, cu 8 la sută – emisiile de oxizi de azot, cu 6 la sută – emisiile de particule și cu 24 la sută – emisiile de compuși organici volatile.

Societatea civilă a cerut organizarea unei dezbateri publice pe marginea proiectului după ce Planul Urbanistic Zonal (PUZ) aferent a fost pus în dezbatere publică pe site-ul PMB, la începutul acestui an.

Printre cei prezenți la eveniment s-au numărat reprezentanți ai unor ONG-uri precum Centrul de Resurse pentru Participare Publică (CeRe) și ActiveWatch, care au cerut organizarea dezbaterii, Pro Patrimonio, ProDoMo, Miliția Spirituală, Grupul pentru Dezvoltare Locală etc.

Aceștia au subliniat mai întâi „lipsa transparenței” primăriei în cazul unor astfel de proiecte de infrastructură în Capitală, arătând că postarea pe site-ul instituției nu înseamnă transparență, iar societatea civilă este cea care trebuie să ceară, de fiecare dată, să fie organizate dezbateri.

Totodată, reprezentanții ONG-urilor și-au exprimat dezaprobarea față de construcția pasajului pietonal, arătând că se adoptă din nou o soluție pentru înlesnirea traficului auto, care ar trebui descurajat în centrul orașului, în favoarea transportului pietonal, pe bicicletă și în comun. În schimb, au mai spus reprezentanții societății civile, pietonii sunt din nou „duși sub pământ”, iar șoferii încurajați să vină în centru, pe unde vor putea traversa mai repede.

Directorul Direcției Transport din PMB, Ion Dedu, le-a răspuns că „acest proiect are ca rol ordonarea atât a traficului auto, cât și a traficului pietonal, astfel încât să nu mai existe conflicte la sol”. „Vorbim despre reamenajarea unei piețe în condiții moderne”, a explicat Dedu.

Pentru construirea pasajului, PUZ trebuie aprobat de Consiliul General la Municipiului București (CGMB), neștiindu-se deocamdată când va intra pe ordinea de zi.

La jumătatea lunii decembrie 2006, CGMB a aprobat un proiect pentru construirea, în Piața Romană, a unui pasaj pietonal subteran care ar fi trebuit să fie finalizat în 2008.

Potrivit studiului de fezabilitate aferent proiectului din 2006, respectivul pasaj urma să se întindă pe o suprafață de 5.200 de metri pătrați și să fie prevăzut cu funcțiuni comerciale. Pentru realizarea pasajului, municipalitatea aloca atunci 64.633.260 lei.

Potrivit reprezentanților municipalității, contractul de execuție a fost atribuit printr-o licitație demarată tot în 2006 unui consorțiu din care fac parte firmele Astaldi SpA și Euro Construct Trading.

Autor

Citește și