Proiectul Penetrației Ciurel, contestat de locuitori din zonă; PUZ-ul este suspendat

Publicat: 20 05. 2013, 19:29
Actualizat: 28 09. 2018, 13:08
Proiectul Penetrație Splaiul Independenției - Ciurel - A1 continuă să fie contestat de locuitori din zonă, care au obținut în instanță suspendarea PUZ, dar și anularea unei autorizații de construire emise în regim de urgență pentru o parte din lucrare, informează mai multe ONG-uri.

Proiectul Penetrație Splaiul Independenției – Ciurel – A1 continuă să fie contestat de locuitori din zonă, care au obținut în instanță suspendarea PUZ, dar și anularea unei autorizații de construire emise în regim de urgență pentru o parte din lucrare, informează mai multe ONG-uri.

Cetățenii reuniți în Grupul de Inițiativă „Oponență Proiect Străpungere – Ciurel – A1”, susținuți de Asociația „Salvați Bucureștiul” și de Centrul de Resurse pentru participare publică, au trimis o scrisoare deschisă membrilor Consiliului General al Municipiului București (CGMB), cerându-i să anuleze hotărârea prin care a fost aprobat acest proiect – o șosea expres ce ar urma să facă legătura între A 1 și centrul Capitalei, ca alternativă la Bulevardul Iuliu Maniu.

„Dorim să vă informăm pe această cale despre stadiul juridic, riscurile și alternativele proiectului «Penetrație Splaiul Independenței – Ciurel – Autostrada București – Pitești» și să vă cerem să acționați în consecință”, se arată în scrisoarea adresată consilierilor municipali.

În urma proceselor intentate de membrii grupului de inițiativă, Planul Urbanistic Zonal (PUZ) adoptat prin Hotărârea CGMB nr. 131/30.08.2012 este suspendat definitiv prin hotărârea judecătorească din 26 aprilie 2013 a Curții de Apel București, prin care a fost respins recursul primarului general și al CGMB la hotărârea de suspendare emisă de Tribunalul București la 28 februarie.

Totodată, autorizația de construire nr. 209/21.06.2010 emisă de Primăria Municipiului București (PMB) cu privire la Podul Hobanat peste Dâmbovița între strada Piatra Craiului și ȘoseauaVirtuții, parte din proiect, este anulată de hotărârea judecătorească din 11 iulie 2012 a Tribunalului București, se mai arată în scrisoare.

Președintele Asociației „Salvați Bucureștiul”, Nicușor Dan, a precizat, pentru MEDIAFAX, că această autorizațe de construire a fost emisă în regim de urgență înaintea PUZ, iar cetățeanul care a contestat-o în instanță are casa la câțiva metri de unde ar urma să fie amplasat un picior al podului.

Nicușor Dan a mai spus că oamenii vor să atace în instanță și bugetul Capitalei, în care este prevăzută suma de 20 de milioane de lei pentru Penetrația Ciurel, deși PUZ este suspendat. Acesta a mai menționat că oamenii se tem că acești bani ar putea fi folosiți pentru exproprieri, care ar urma să se facă pe o suprafață de 40 de hectare, fără a se ști deocamdată despre câte case este vorba.

Dan a mai arătat că în zonă locuiesc și oameni care au case construite relativ recent, în ultimii 10 ani.

În scrisoarea deschisă adresată consilierilor municpali, se mai arată că proiectul Penetrației Ciurel nu este inclus în alternativa recomandată în „Master Plan de Transport în București și aria sa metropolitană”, realizat de Japan International Cooperation Agency (JICA) în martie 2000 și care, până în prezent, nu a fost actualizat printr-un alt studiu la fel de detaliat și cu analize aprofundate pentru costuri și impactul de mediu.

Din punct de vedere al riscurilor, grupul de inițiativă al cetățenilor consideră că acest proiect ar aduce traficul de mașini în oraș, în loc să îl fluidizeze și să încurajeze ieșirea rapidă din oraș către centură sau parcarea la marginea orașului și utilizarea transportului în comun, ar afecta mai mult decât alternativele mediul înconjurător și sănătatea bucureștenilor și ar pune în pericol alimentarea cu apă a Capitalei, prin faptul că drumul expres preconizat se va afla la mai puțin de 10 metri de bazinele deschise ale uzinei de apă potabilă de la Roșu.

Semnatarii consideră că există alternative mult mai eficiente, din punct de vedere al costurilor și utilității, și mai prietenoase pentru mediu și oameni, pentru a soluționa problema traficului de mașini pe Bulevardul Iuliu Maniu (declarat obiectivul principal al proiectului), enumerând în acest sens: penetrația Giulești – Centură, penetrația Preciziei – Centură, penetrația Timișoara – Centură, extinderea Ghencea – Centură (proiect în lucru), transformarea străzii Liniei în bulevard și locuri parcare, pasaje pietonale pe Bd. Iuliu Maniu și prelungirea metroului Preciziei către platformele comerciale Militari.

„Semnalăm de asemenea că, deși suntem afectați de lucrările la această străpungere, nu am fost niciodată informați și consultați cu privire la aceste lucrări, iar Primăria Municipiului București nu a organizat până acum dezbateri reale, ample, despre prioritizarea investițiilor ce ar trebui făcute de către PMB nici măcar cu ocazia adoptării bugetului pe anul 2013”, se mai arată în scrisoarea deschisă către CGMB.

Membrii grupului de inițiativă mai atrag atenția consilierilor municipali că, în momentul de față, acest proiect este în ilegalitate, că există alternative mult mai eficiente și că resursele bugetare de 20 milioane lei alocate acestui proiect pot sa fie redirecționate către alte proiecte, cum ar fi alternativele enumerate.

În încheiere, Grupul de Inițiativă „Oponență Proiect Străpungere – Ciurel – A1” cere CGMB să anuleze Hotărârea nr. 131/30.08.2012 prin care s-a aprobat acest proiect.