Proiectul pentru vinietele din București, în dezbatere publică: Mașinile Patriarhiei nu plătesc taxa
Proiectul trebuie să treacă, după dezbaterea publică, prin votul consilierilor generali.
Articolul 1 al proiectului stabilește zona „Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului”, numită „ZACA” – zonă în care traficul va fi restricționat:
„Se definește Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Ștefan cel Mare – str Polonă – str Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Sincai – str Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărăsesti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hașdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzești – P-ta Victoriei, inclusiv limitele acestuia”, se arată în poriectul pus în dezbatere publică.
Articolul 2 al Proiectului stabilește ce categorii de autovehicule vor avea traficul restricționat în această zonă:
„Începând cu data de 01.01.2020 accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din interiorul ZACA este restricționat zilnic de luni până vineri cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 – 22:00, după cum urmează:
a) pentru autovehiculele înmatriculate în București și județul Ilfov, cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6 precum și pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fără restricții.
b) pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul București și județul Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, accesul este permis numai în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-C.
c) pentru autovehicule înmatriculate în afara Municipiului București și a județului Ilfov, cu norma de poluare minim Euro 3, accesul este permis doar în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-B.
d) pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în intervalul menționat”, se arată în proiect.
Articolul 3 al proiectului stabilește că autovehiculele cu masa totală autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului București și a județului Ilfov, cu norma de poluare non Euro, Euro 1 și Euro 2 vor putea circula în Municipiul București, mai puțin în perimetrul ZACA, de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07.00 – 22.00, numai în urma achiziționării vinietei electronice de tip Oxigen-B.
Tot în articulul 3 se arată că autovehiculele cu masa totală autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului București și a județului Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 și Euro 6, precum și cele hybride sau electrice, vor putea circula pe toate arterele din Municipiul București, numai în urma achiziționării vinietei electronice de tip Oxigen-B.
„Vinietele se emit numai după achitarea sumelor prevăzute în anexa nr.1 la prezenta hotărâre, în baza dovezii privind norma de poluare. În urma emiterii vinietelor, autovehiculul este înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control a vinietelor denumit în continuare SIEGMCV”, se arată în articolul 4.
Articolul 5 al proiectului stabilește care sunt categoriile de mașini care sunt exceptate de la prevederile articolului 1, printre care cele ala Salvării, ale Pompierilor, dar și cele ale Patriarhiei Române:
„autovehiculele aparținând poliției, pompierilor, jandarmeriei, poliției de frontieră, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanță sau medicină legală, protecției civile, Ministerului Apărării Naționale, unităților speciale ale Serviciului Român de Informații și ale Serviciului de Protecție și Pază, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administrației Naționale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiției, precum și autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public), serviciile publice comunitare pentru situații de urgență; Societatea Națională de Cruce Roșie din România; serviciile de ambulanță; Societatea Transport Bucuresti (STB); autovehicule adaptate special pentru persoanele cu dizabilității; autovehicule aparținând Patriarhiei Române; cele utilizate la intervențiile la căile de comunicație și rețelele edilitare; cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului; cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile și tratatele internaționale la care România este parte”, se arată în articolul 5.
Potrivit proiectului, zonele delimitate vor fi semnalizate prin indicatoare de nformare, iar încasarea vinietelor se va face de către „structurile de specialitate ale Mnicipiului București”.
Proiectul mai arată că amenzile pentru cei care vor circula fără achiziționarea vinietelor specificate vor fi de la 1.500 la 2.000 de lei, iar constatarea se va face de către Poliția Locală.
În ceea ce privește tarifele pentru viniete, aceste vor fi:
Pentru mașinile din București și Ilfov, pentru Oxigen C – mașini Euro 3, tarifele vor fi de 75 de lei pe lună, 500 de lei pe 6 luni, și 900 de lei pe un an.
Pentru mașinile înmatriculate în afara Bucureștiului și a județului Ilfov, categoria Euro -3, pentru vinieta Oxigen – B, tarifele vor fi de 10 lei pe zi, 200 de lei pe lună, 1.100 de lei pe 6 luni și 1.900 de lei pe un an.