De vineri, 28 septembrie 2018, proprietarii de apartamente și toți cei interesați de administrarea unui bloc cor trebui să consulte Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. O prevedere importantă ține de obligativitatea plății fondului de rulment, care va încuraja datornicii, susține Radu Opaina, liderul Federației Asociațiilor de Proprietari.
Cei care schimbă destinația apartamentelor fără să treacă prin tot procesul legal, care fac modificări ce nu se încadrează în lege, care refuză să coopereze cu asociația pentru reparații aferente proprietății comune, care refuză accesul de urgență în apartamente sau care stau pasivi în cazul unor reparații necesare și îi prejudiciază pe restul locatarilor vor putea fi amendați conform noii legi.
Cele cinci fapte pentru care proprietarii de apartamente vor plăti amenzi între 5.000 și 10.000 de lei (conform art.102 din lege – Contravenții și sancțiuni):
g) schimbarea de către proprietar a destinației locuinței sau spațiului cu altă destinație decât aceea de locuință fără autorizațiile și aprobările legale;
h) neexecutarea de către proprietar a lucrărilor de întreținere, reparații sau de înlocuire a elementelor de construcții aflate în proprietatea sa individuală, dacă aceasta este de natură să aducă prejudicii celorlalți proprietari.
i) modificarea aspectului proprietății comune de către proprietari, precum și a elementelor constructive ale condominiului fără respectarea prevederilor prezentei legi;
m) utilizarea și gestionarea veniturilor asociației de proprietari, altfel decât este prevăzut la art. 20, 70 și 74;
p) nefurnizarea sau refuzul proprietarilor/dezvoltatorilor ansamblurilor rezidențiale de a furniza/presta serviciile de utilități publice prin intermediul rețelelor aflate în proprietatea acestora către locuințele sau spațiile cu altă destinație din respectivele ansambluri rezidențiale;
q) desfășurarea de către persoane fizice sau juridice a activității de administrare a condominiilor fără îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 64;
O alt[ noutate este obligativitatea plății fondului de rulment care va încuraja restanțierii, așa cum susține Radu Opaina, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari.
„Legea nu vine cu ceva nou, care să rezolve ceva. Nu există noutatea bună a acestei legi, în schimb există schimbări în sens negativ, o întoarcere în timp. Un exemplu este că cei care ar trebui să se ocupe de asociațiile de proprietari, și aici mă refer la instituțiile statului, nu sunt calificate, și nu spune nicăieri în lege că personalul autorităților locale trebuie să fie calificat, ceea ce este o mare carență și o mare problemă”, explică Opaina.
„A doua problemă a legii este că se impune obligatoriu un fond de rulment. Este o mare problemă și aici, pentru că acest fond, în trecut, a fost cauza fraudelor și incompetenței din partea administratorilor. Fondul a creat în trecut numai probleme, iar înainte era opțional, cum este și normal, adică să lași proprietarul să decidă dacă vrea să dea înainte un avans. Stabilind obligativitatea, tu nu faci decât să repeți greșelile, dându-i posibilitatea administratorului să folosească niște bani așa cum vrea el, încurajând și restanțierii să rămână restanți, pentru că acești bani pot fi folosiți pentru plata facturilor restante”, avertizează Radu Opaina.
Specialistul mai spune că noua lege stabiliește ca administratorii să dețină certificate de calificare, dar în opinia președintelui FAPR, instituțiile abilitate nu sunt pregătite să califice administratori.
„A treia mare problemă de principiu este că schimbă total statulul administratorului, în sensul că-l obligă să aibă un certificat de calificare, ceea ce din punct de vedere al legislației pregătirii profesionale este iar o problemă. Aceste activități au fost încadrate până acum ca fiind de perfecționare, nu de calificare, iar statul este nepregătit din acest punct de vedere. Pe de altă parte, există și riscul să se creeze o piață neagră a diplomelor”, a mai declarat Radu Opaina.
Noua lege 196/2018 a Asociațiilor de proprietari a apărut în Monitorul Oficial pe data de 30 iulie, iar de vineri întră în vigoare. Actul normativ crează și o răspundere mai mare din partea președintelui de asociație sau a membrilor comitetului.
„Președintele asociației de proprietari și membrii comitetului executiv pot fi remunerați pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, consemnată în procesul-verbal. Pentru neîndeplinirea atribuțiilor ce le revin sau pentru depășirea atribuțiilor legale și statutare, președintele asociației, membrii comitetului executiv, respectiv membrii comisiei de cenzori ori, după caz, cenzorul răspund personal sau solidar, pentru daunele și prejudiciile cauzate proprietarilor sau terților, după caz”, se arată în actul normativ.