Mai mulți consilieri locali din cadrul Primăriei Iași, printre care liberalul Marius Dangă, vor să propună un proiect de hotărâre prin care să fie modificate valoarea abonamentelor pentru mijloacele de transport în comun decontate de primărie.
„Vrem să cerem modificarea Hotărârii 54 din 2009. Practic, propunem ca decontările făcute de Primărie să crească de la 60 la 90 de lei, dar aceste abonamente să fie valabile doar în afara orelor de vârf”, a declarat Marius Dangă, potrivit ziarulevenimentul.ro. Potrivit acestuia, printr-un astfel de proiect s-ar evita aglomerația în trafic.
Deocamdată nu se știe care ar fi programul de gratuitate la transport, se iau în calcul mai multe variante, astfel, că pensionarii din Iași nu ar mai putea folosi mijloacele de transport între orele 7-9:00 dimineața, și între 15-17:00 sau între 16-18:00, după-amiaza.
Social-democrații, care au majoritatea în Consiliul Local cataloghează această propunere o aberație.
„Este o propunere atehnică și nepotrivită. De fiecare dată când vor să facă un scandal se iau de bieții pensionari care și așa au viața grea și sunt plini de boli”, a declarat pentru gândul viceprimarul PSD Mihai Chirică.
În Municipiul Iași sunt circa 56.000 de pensionari și peste jumătate beneficiază de gratuitatea transportului public în condițiile în care au vârste de peste 65 de ani sau au o pensie mai mică decât salariul minim.
Viceprimarul PSD-ist afirmă că nu poate fi restricționat accesul pensionarilor dimineața la transportul public pentru că „dimineața este piața cea mai bune și sunt deschise cabinetele medicale”. „Dacă nu le dai când au nevoie, mai bine nu le dai deloc”, mai spune el.
Prețul abonamentului pe toate liniile de transport public în Iași este de 120 de lei. „Regia Autonomă de Transport Public Iași nu dă niciun ban pentru pensionari. Pe toți îi dă primăria. În calculul abonamentului nu se iau 60 de curse pe lună, ci echivalentul la jumătate. Motivul este că pensionarii nu utilizează abonamentul precum salaraiatul ca urmare a faptului că mulți sunt bolnavi, mulți s-au restras în afara orașului. Din verificările noastre, ei utilizează cam jumătate din călătorii. Regia nu atinge pierderi din aceste gratuități, dimnpotrivă. Pentru ei, aceste gratuități la pensionari, elevi și studenți reprezintă cea mai importantă sursă de venituri”, mai spune viceprimarul social-democrat.
Regia Autonomă de Transport Public Iași a intrat oficial în insolvență. Potrivit dosarului depus la Tribunal în vederea deschiderii procedurii insolvenței, RATP Iași are datorii totale de 186.356.877,58 lei, din care 172.428.575,81 lei reprezintă datorii către bugetul de stat.
Într-un comunicat remis gândul ulterior discuției avute cu viceprimarul Mihai Chirică, conducerea Primăriei Municipiului Iași asigură toate persoanele care beneficiază de „liber pe transportul în comun” că măsura va fi păstrată în continuare, indiferent de numele operatorului de transport.
„Transportul public din Municipiul Iași este în plin proces de reformă și modernizare. Căile de rulare ale tramvaielor sunt refăcute cu fonduri europene nerambursabile, iar tot cu fonduri europene vor fi achiziționate noi mijloace de transport. Prin reorganizarea traseelor, operatorul de transport public va eficientiza fluxul financiar, iar subventia asigurată de către municipalitate va permite acordarea în continuare de
facilități”, se mai arată în comunicat.