Potrivit modificărilor propuse de UNJR la legea 303/2004, „judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți, personalul de specialitate juridică asimilat acestora, personalul auxiliar de specialitate si personalul conex personalului de specialitate al instanțelor judecătorești și parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai vreunui serviciu de informații”, cu evidențierea, față de forma veche a legii, a sintagmei „vreunui serviciu de informații”.
Mai mult, Uniunea propune ca racolarea acestora sau tentativa să fie o infracțiune ale cărei limite majorate să ajungă până la 15 ani de închisoare.
„Serviciilor de informații le este interzis să racoleze persoanele prevăzute de alineatul 1 ca lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori. Încălcarea acestei interdicții este infracțiune împotriva independenței justiției și se pedepseste cu închisoare de la 5 la 10 ani. În cazul în care infracțiunea este comisă de un ofițer cu funcțiii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majorează cu jumătate. Tentativa se pedepsește”, este propunerea UNJR, ajunsă pe masa parlamentarilor din Comisia specială pentru sistematizarea, unificarea și asigurarea stabilității legislative în justiție.
Modificarea vine în condițiile în care vechea reglementare impunea interdicții în cazul magistraților, însă nu impunea nicio pedeapsă pentru cei din serviciile de informații care racolau sau încercau să o facă.
Personalul din sistemul judiciar mai sus menționat „completează anual o declarație olografă pe propria răspundere din care să rezulte că nu au fost și nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai vreo unui serviciu de informații”, se precizează în documentul UNJR.
Verificarea veridicitatii datelor ar urma să se facă de către CSAT și Comisiile speciale parlamentare pentru controlul activitatii serviciilor de informatii anual, din oficiu, sau ori de câte ori este sesizată de Ministerul Justiției, Consiliul Superior al Magistraturii, judecătorul sau procurorul vizat. UNJR propune instituiea obligației serviciilor de informații de a pune la dispoziția comisiilor parlamentare de control toate datele, informațiile sau documentele necesare în acest sens”.
„Prin derogare de la orice alte legi ori prevederi, informațiile, deciziile, hotărârile, protocoalele, ordinele și orice alte acte emise ori co-semnate de Consiliul Suprem de Aparare a Țării sau de un serviciu de informații care privește sau are legatură cu justiția este informație de interes public”, este o altă modificare propusă de Uniunea Națională a Judecătorilor.
„Existenta unor hotărâri secrete, luate de autorități administrative, este incompatibilă cu rigorile statului de drept. Transparența tuturor normelor ce vizează sau afectează în orice mod administrarea și funcționarea justiției este o garanție fundamentală a independenței acesteia, ca drept fundamental al cetățeanului, prevazută ca atare în documente ale organismelor internaționale în care România este parte. Astfel, la punctul 14 din documentul Magna Carta, adoptat de CCJE, se arata : „Justiția trebuie să fie transparentă și să fie publicate informațiile legate de funcționarea sistemului judiciar.””, își motivează UNJR propunerile.
CITEȘTE AICI TOATE PROPUNERILE UNJR