Protest al bicicliștilor, în Piața Universității: „Și pe bicicliști îi așteaptă cineva acasă”
Potrivit unui comunicat transmis vineri de organizatori, protestul va avea loc la ora 16.00 în Piața Universității, iar participanții vor pune bicicletele la marginea trotuarului, una în spatele celeilalte, de la Universitate spre Piața Romană.
Mesajele manifestanților vor fi atașate pe biciclete pentru a putea fi citite de șoferi, din trafic.
Nu va fi afectat trafic pietonal, spun organizatorii.
Totodată, organizatorii protestului spun că au depus la Direcția Rutieră a Poliției Române mai multe propuneri de modificare a Codului Rutier (OUG 195/2002), între care eliminarea interzicerii mersului cu bicicleta pe drumurile publice până la vârsta de 14 ani, permiterea utilizării bicicletei pe trotuar, până la vârsta de 8 ani, scăderea amenzilor în cazul bicicliștilor, deoarece, spun organizatorii, în prezent, lipsa soneriei la bicicletă este sancționată cu sume cuprinse între 870 și 1.160 lei, mai mult decât multe dintre abaterile făcute la volanul unei mașini.
Organizatorii protestului „Și pe bicicliști îi așteaptă cineva acasă” mai cer introducerea de noi indicatoare, după modelul unora similare din alte țări europene (utile încurajării deplasărilor nemotorizate), reglementări privind circulația trotinetelor electrice, măsuri mai simple pentru aplicarea de sancțiuni în cazul opririi neregulamentare a autovehiculelor, amenda aplicându-se direct proprietarului mașinii aceasta putând fi transferată către șofer dacă proprietarul mașinii vine cu acesta la sediul poliției în 15 zile de la aplicarea sancțiunii, posibilitatea aplicării de sancțiuni autorităților publice atunci când execută lucrări care pun în pericol viața participanților la trafic, introducerea noțiunilor „bandă pentru biciclete” și „bandă comună pentru transportul public și biciclete”, precum și posibilitatea ridicării mașinilor parcate neregulamentar, indiferent unde sunt oprite – în acest moment legea nu permite ridicarea mașinilor parcate pe trotuare, spații verzi etc.
„Din păcate, agresivitatea din traficul rutier este tot mai evidentă, iar autoritățile poartă partea lor de vină. De exemplu, dacă autoritățile locale ar fi direcționat măcar 1% din fondurile alocate infrastructurii dedicate mașinilor către proiecte de realizare de rute pentru biciclete, dezvoltarea infrastructurii din București ar fi putut fi deja comparabilă cu cea din alte orașe europene. Nici în privința legislației lucrurile nu stau mai bine. Cu toate recomandările făcute de-a lungul anilor de experții în mobilitate, Codul Rutier nu conține suficiente măsuri pentru a descuraja agresivitatea din trafic și pentru a proteja categoriile de participanți la trafic vulnerabili”, spun organizatorii protestului.