PSD a atacat la CCR legea de abrogare a OUG 51 pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea

Publicat: 17 12. 2019, 09:33

PSD a sesizat neconstituționalitatea adoptării legii pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane prin angajarea răspunderii Guvernului.

Proiectul propune eliminarea transportului rutier județean de călători din sfera serviciilor publice, situație în care acesta se va desfășoara în regim comercial, cu respectarea Ordonanței Guvernului 27/2011 privind transporturile rutiere.

Deputații notează că proiectul de lege privind aprobarea OUG 51/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul transporturilor de persoane se află în dezbatere la comisiile sesizate în fond în cadrul Camerei Deputaților. De asemenea, social-democrații argumentează că potrivit articolului 61 din Constituție, „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a țării”.

„Prin angajarea răspunderii, Guvernul a încălcat prevederile constituționale privind unica autoritate legiuitoare reprezentată de Parlament și deciziile Curții Constituționale. Astfel, în condițiile în care, în cadrul dezbaterilor parlamentare există proiecte de lege sau inițiative legislative care urmează să reglementeze diferite aspecte ale vieții politice sau sociale, Guvernului are obligația de a se prezenta la dezbaterile parlamentare, a susține puncte de vedere și posibilitatea de a formula amendamente”, potrivit sesizării PSD.

Deputații mai notează că atunci când Guvernul își angajează răspunderea asupra unui proiect de lege, acesta, prin obiectul reglementării, trebuie să conțină prevederi ce se circumscriu clar, doar asupra unui singur domeniu.

„Folosirea acestui mijloc constituțional nu îngăduie să se aducă, prin același proiect de lege, modificări sau completări mai multor legi în vigoare care, în esența lor, au fost adoptate de Parlament în mod distinct, având în vedere relațiile sociale diferite pe care le reglementează, precum și natura legilor (organică sau ordinară), chiar dacă acestea s-ar referi la un domeniu unitar al vieții social-economice. Mai mult, angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege are drept particularitate faptul că proiectul nu mai urmează procedura legislativă prevăzută în regulamentele celor două Camere, acesta fiind supus unei dezbateri strict politice, având drept consecința menținerea în continuare sau demiterea Guverului în funcțiune prin retragerea încrederii acordate de Parlament și declanșarea, în condițiile Constituției, a procedurii pentru alcătuirea unui nou Guvern”, conform documentului deputaților PSD.

Aceștia mai notează că angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege reprezintă „o soluție extremă”, la care poate recurge Executivul atunci când, pentru adoptarea într-un timp scurt a proiectului, nici procedura de urgență și nici procedura ordonanțelor de urgență nu mai pot da rezultatele dorite.

„Cu acest prilej este însă, necesar să se respecte nu numai regulile strict preväzute de Constituție cu privire la adoptarea proiectului de lege, ci și obiectul reglementării, respectiv circumscrierea acestuia la analizarea unei singure materii, clar delimitată și impusă de circumstanțe extraordinare. Ca atare, nu pot face obiectul asumării răspunderii Guvernului proiectele legislative complexe, care prin efectele lor pot depăși limitele previziunii parlamentare. Totodată, Guvernul nu poate să modifice, să completeze sau să abroge un număr mai mare sau mai mic de acte normative”, mai transmite PSD.

De asemenea, social-democrații argumentează că un astfel de proiect are rolul de a aduce o nouă reglementare juridică, „fără de care lucrurile ar lua o turnură cu consecințe de neimaginat”.

„Ca atare, urgența legislativă nu poate fi determinată de starea legislației existente, de modificarea în abrogarea acesteia, ci de inexistența unor reglementări juridice într-un anumit domeniu al activității umane”, se mai arată în sesizare.

În sesizarea CCR se arată că pentru asigurarea transportului rutier la nivel județean este necesar să se asigure posibilitatea consiliilor județene de a implementa procedurile pentru aplicarea legislației în materia achizițiilor publice /achizițiilor sectoriale.

Guvernul și-a asumat răspunderea, joi, în ședința plenului reunit al celor două Camere, pe abrogarea OUG 51, acceptând două amendamente din cele opt propuse de parlamentari. Astfel, au fost mărită valabilitatea licențelor de traseu cu șase luni. Totodată, se impun obligații consiliilor județene.