Psiholog despre cazul vandalizării Școlii din Clejani: Acești copii ar avea profil de viitor psihopat. Agresivitatea e un instinct înnăscut

Publicat: 13 09. 2019, 20:00

This browser does not support the video element.

Psihologul Diana Ioaneș a spus, după ce 3 copii au distrus o școală din Clejani, că posibile cauze care au stat la baza gestului lor ar fi existența un profil de viitor psihopat, educația sau imitația comportamentală. Agresivitatea e instinct înnăscut care, neoprit, creează astfel de situații.

Psihologul Diana Ioaneș, a precizat, vineri, pentru MEFIAFAX, după ce trei elevi, cu vârste de 8, 9 și 10 ani au distrus o școală din Clejani, că la baza comiterii acestui gest stau mai multe ipoteze.

„O primă explicație ar putea fi că acești copii ar avea un profil de viitor psihopat. Adică atunci când e adult, unei persoane i se pune diagnosticul de tulburare de personalitate, psihopatie și te uiți în istoria lui de viață: actele lui antisociale încep de la vârste mici”, spune psihologul.

„Adică el în trecut are fie omorât, chinuit animale, fie distrugere de bunuri, fie agresat alți copii, agresat la modul grav. Deci nu începe psihopatia, manifestarea tulburări psihopate doar în adolescență sau la vârsta adultă, când ei deja au de a face cu poliția – cei mai mulți încep mult mai devreme, dar nu sunt luați în seamă, în serios”, completează aceasta.

Psihologul a mai precizat că o alta posibilă cauză care ar putea sta la baza acestui gest extrem al copiilor este istoricul psihologic al părinților.

„Dacă ar fi să faci o anamneză, o istorie de viață, un interviu și i-ai vedea pe părinți, aproape sigur unul dintre părinți are această tulburare de impuls. (…) E posibil ca unul dintre părinți să fie cu această tulburare. Nu am suficient de multe date despre acest caz, dar primul lucru la care mă gândesc ar fi tulburarea de impuls, viitor profil de psihopat”, menționează Diana Ioaneș.

În contextul în care primarul comunei Clejani Florin Nidelea a declarat că doar unul dintre copii era cunoscut cu probleme psihice, psihologul punctează că în această speță ar fi putut funcționa foarte bine și imitația, fenomenul fiind unul specific vârstei.

Psihologul a pus excesul de furie la vârste atât de fragede pe seama unor factori multipli care intervin în amplificarea ei.

„Sunt mulți factori care intervin în furie: în primul rând, absenta unui model corect din partea familiei sau absența unor limite impuse de familie, în sensul că noi, astăzi, nu ne mai batem copiii, și e un lucru bun, dar nici nu le mai impunem limite. (…) Copiii sunt din ce în ce mai puțin crescuți de părinți și cu adevărat educați de părinți. Copiii sunt cu capul în tablete, televizor, în orice. (…) Preocuparea lor de a-și cunoaște copilul, timpul alocat acestuia e foarte puțin, iar părintele e foarte stresat și obosit”, spune Diana Ioaneș.

„Agresivitatea e un instinct înnăscut al copilului și dacă nu e frânat, nu e limitat, se poate ajunge la astfel de situații. Rolul societății, familiei – în primul rând – și al școlii să disciplineze copilul”, completează Diana Ioaneș.

Ea a concluzionat spunând că furia e o emoție normală, firească, dar important e cum știm sa o gestionăm: „Toți avem momente de furie. Dar aici intervine educația. Ea te face sa nu dai drumul furiei într-un act agresiv, ci să o lichidezi, să o cenzurezi, să spui: Da, sunt furios, dar nu pot face acum ce îmi trece prin cap”, spune psihologul.

Precizările vin după ce școala primară din comuna Clejani, județul Giurgiu, a fost distrusă în totalitate de trei copii, enervați de o jucărie muzicală. Copiii au spart, timp de 3 ore, tot ce au găsit în cale, de la centrala termică abia montată la uși și grupuri sanitare.