„Începând cu data de 1 ianuarie 2020, conform contractelor în derulare, nu știm cine va asigura mentenanța trenurilor de metrou. Un contract desfășurat cu firma franceză Alstom care a început în urmă cu 17 ani, a expirat în acest moment în care ne-am întâlnit, iar de la 1 ianuarie nu știm ce se va întâmpla, cine va asigura această mentenanță. Întrebarea mea, cred că și a dumneavoastră, este logică: dacă avem un contrat pe 17 ani și știm că expiră, ce am făcut în această perioadă?”, a declarat președintele sindicatului.
Ion Rădoi a explicat că uzina de reparații si depourile trebuie să revină în responsabilitatea companiei Metrorex.
„Soluția este internalizarea acestei activități, adică metroul trebuie să revină la patria mamă, la Metrorex. Mă refer, nu la metrou, ci la partea asta de exploatare, de mentenanță. Adică uzina de reparații și depourile trebuie să revină la Metrorex. (…) Varianta ideală, sigură, (…) este internalizarea”, a spus acesta.
Rădoi a adăugat că firma franceză nu a făcut nicio investiție, totul fiind plătit de Metrorex.
„Absolut toate cheltuielile, plus profitul pe care și l-au creat (…) toți banii îi plătește Metrorexul, statul român ca să știm. Nicio investiție, tot ce au făcut plătim 100% Metrorex”, a spus sindicalistul.
Sindicaliștii au spus că o eventuală prelungire a contractului cu firma Alstom va însemna cheltuieli suplimentare de 3 milioane de euro, de asemenea au avertizat cu greva generală în cazul în care nu se ajunge la o soluție până vineri, 13 decembrie.
„Simpla intuiție să se prelungească contractul va costa Metrorex pentru anul viitor cel puțin 3 milioane de euro în plus. Vrem să vă spunem doar atât: suntem în conflict cu dânșii, avem tabele de semnături, avem dosare depuse la ITM (Inspecția Teritorială a Muncii n.r.), prin care solicităm concilierea. Tabelele pe care le avem și mandatul încredințat de angajații noștri este acela de a merge până la capăt, inclusiv cu greva de avertisment, inclusiv cu greva generală, dacă vineri, adică pe data de 13 nu ajungem la un consens cu dânșii în ceea ce privesc câteva propuneri de modificări ale prevederilor contractului colectiv de muncă, cât și a salariilor”, au spus aceștia.
Divergențele dintre Metrorex și compania Alstom, furnizor de servicii de întreținere, datează de când cea din urmă a notificat compania de metrou pentru plata facturilor restante de 132 milioane de lei, fapt care a fost rezolvat prin eșalonarea datoriilor.