Raed Arafat critică dur un produs folosit de o mulțime de români, după ce a văzut o reclamă la metrou. „Nu mai promovați aceste aparate ale morții”

Publicat: 18 03. 2018, 18:59
Actualizat: 18 03. 2018, 23:44

Duminică, Raed Arafat și-a manifestat nemulțumirea față de reclama agresivă la țigările electronice, într-o postare pe Facebook:

„Văzând poza recentă a unei stații de metrou din capitală, împânzită cu reclame care promovează fumatul, nu pot să nu subliniez următoarele aspecte:

În ultimii ani, pe plan mondial, s-a câștigat teren față de ofensiva fabricanților și a comercianților de tutun. Am reușit să interzicem reclamă la produsele de tutun și promovarea acestora în spațiul public, protejând în mod deosebit copiii și generațiile tinere; am reușit să interzicem fumatul în spațiile publice, iar directivele Europene continua să apară cu măsuri din ce în ce mai consistente împotriva acestui pericol public.

Reclame agresive pentru „fumatul fără fum”

Din păcate nu putem să nu observăm în ultimele luni revenirea ofensivei mediatice a comercianților de tutun prin reclame agresive pentru „fumatul fără fum” folosind sisteme de încălzire a țigărilor care conțin tutun.

Studiile despre efectele acestui mod de fumat încă sunt la începutul lor iar comercianții de tutun pretind că acest mod ar fi mai „sănătos” decât fumatul clasic. Chiar dacă ar fi așa, revenirea la promovarea agresivă a tutunului sub nouă formă de fumat nu va avea impact doar asupra fumătorilor clasici. Promovarea atinge și copiii și tinerii care încă nu au început să fumeze iar fumatul, indiferent sub ce formă, este un pericol pentru sănătatea publică și este pericol pentru orice persoană care îl practică precum și pentru persoanele din jurul ei. Cu alte cuvinte, asistăm neputincioși la revenire la o ofensivă similară cu cea din anii 90, înaintea interzicerii promovării tutunului, când promovarea avea ca ținta tinerii și copiii care reprezintau viitoarea clinetela a comercianților de tutun.

FDA-ul din SUA, o agenție federală cunsocuta pentru modul în care își analizează deciziile când permite noi produse în SUA, a stabilit că este posibil ca pentru fumătorii actuali să fie mai bine acest mod de fumat decât cel clasic, însă nu au acceptat ce pretinde fabricantul și anume că ele duc la un risc diminuat pentru cei care folosesc acest mod de fumat în ce privește riscurile la imbolnavri și mortalitate crescută considerând că aceste riscuri rămân și în acest caz.

„Noile aparate ale morții”

Cert este că în cazul în care nu vom acționa urgent să stopăm promovarea în public a noilor aparate ale morții și al acestui mod de fumat, riscăm că numărul fumătorilor să crească prin recrutarea generațiilor tinere care să înceapă să utilizeze direct acest nou mod crezând că este mai puțin nociv pentru sănătatea lor. Sunt convins că la nivelul UE se discută deja măsurile care trebuiesc luate pentru stoparea acestei ofensive însă nu știu dacă noi trebuie să așteptăm până se ia o decizie acolo.

Primul pas la acest moment este interdicția totală de promovare în public a acestor produse și cu cât întârziem cu atât impactul asupra generațiilor tinere va fi mai grav. Modul de prezentare al acestor produse este unul înșelător și manipulator. În final se promovează fumatul care este prezentat în mod tendențios că fiind mai puțin dăunător sănătății dacă acesta se face utilizând noile tehnologii promovate lipsind studiile și doveziile pertinente și independente care să susțină aceste informații false!”, a scris Raed Arafat pe Facebook.