Raluca Turcan, despre Bacalaureat: Rezultatele ne arată aceleași vechi probleme
„Felicitări celor peste 86 de mii de elevi care au reușit să promoveze examenul de Bacalaureat. Mulțumirile trebuie să se îndrepte și către părinții, profesorii, personalul nedidactic, bibliotecari și către toți cei care au pus umărul la reușita lor. Însă, trebuie să nu uităm că aproape 50 de mii de elevi nu au reușit să promoveze examenul maturității. La fel ca în anii precedenți, rezultatele de la examenele de bacalaureat reflectă, în mare măsură, capacitatea absolvenților de a memora șabloane. Bacalaureatul nu a fost nici în anul 2019 un examen despre capacitatea elevilor de a înțelege procese și fenomene și de a-și dezvolta competențe și abilități pentru a se integra în societate și pe piața muncii”, a afirmat Raluca Turcan, printr-un comunicat de presă remis, luni, MEDIAFAX.
„Aceste rezultate ne arată aceleași vechi probleme:
1. Inechitatea din sistemul educațional – elevii din mediile defavorizate sunt împinși de sistem să abandoneze școala, să nu se prezinte la examene sau să ia note mai mici decât cei din mediile urbane, unde sunt profesori mai bine pregătiți și școli mai bine finanțate;
2. Evaluările nu sunt bazate pe standarde și nici pe competențe. Nu se evaluează ce se predă și nu se predau materii care să valorifice cunoștințe și competențe cerute în acest moment în societate și pe piața muncii;
3. Programele școlare, modul de a preda la clasă și tipul de informații sunt respinse de actualele generații. Când o jumătate de generație nu ajunge să aibă o diplomă de bacalaureat sau altă diplomă de învățământ tehnic sau profesional, nu este eșecul copiilor, ci al întregului sistem”, completează Turcan.
Ea se mai întreabă ce învață copiii după examele de Bacalaureat.
„Ce învață copiii după examenele de Bacalaureat? Că au mai puține șanse în viață? Că tot ce au muncit în ultimii 12 ani nu le va fi de folos? Că viața este nedreaptă cu cei care au posibilități mai reduse sau care locuiesc în zone izolate? Nu acest mesaj ar trebui să le transmită școala! Consider că această situație nu trebuie acceptată. Avem nevoie de schimbări și de ajutorarea noilor generații să înceapă viața cu șanse egale”, mai spune liberalul.
Totodată, prim-vicepreședintele PNL propune și o serie de măsuri pentru corectarea situației din învățământ.
„Pentru o schimbare sistemică a învățământului preuniversitar, pentru a nu mai număra în viitor zecile de mii de elevi care nu au reușit să obțină o diplomă, trebuie să implementăm câteva soluții simple și la îndemâna Ministerului Educației:
1. Să pregătim profesori mai buni prin „Școlile de PROFESORI” – să punem în aplicare masteratul didactic și să sprijinim tinerii absolvenți de studii superioare să îmbrățișeze meseria de dascăl prin susținerea cu burse și programe de mentorat. Să pregătim continuu profesorii de la clasă și să-i motivăm să facă performanță;
2. Pentru a scădea rata abandonului școlar și să creștem rezultatele de la clasă a elevilor avem nevoie de două programe care să aducă echitate și egalitate de șanse în sistemul educațional: generalizarea programului After-School (un tichet în valoare de 400 de lei pentru fiecare copil de a merge la un astfel de program de pregătire) și generalizarea programului „Masă la Școală” (prin care fiecare elev să primească o masă caldă sau un pachet alimentar diversificat în valoare de 10 lei/zi);
3. Programă școlară adaptată, un plan-cadru adaptat și examene de final de an care să evalueze competențe, cunoștințe și să direcționeze absolvenții spre anumite trasee educaționale/profesionale;”, precizează Raluca Turcan.
Liderul deputaților liberali mai precizează că unele soluții pe care le-a propus sunt deja incluse în proiecte care sunt deja în dezbatere parlamentară.
„Acestea sunt soluțiile PNL. Sunt proiecte care se află deja în dezbatere parlamentară și pot deveni legi din această toamnă. Dacă vom continua cu același sistem rudimentar de învățământ, bazat pe cantități și nu pe educarea fiecărui elev, România va fi amenințată de o gravă criză de specialiști și de forță de muncă înalt calificată. Fac apel la toate partidele politice parlamentare să luăm imediat în dezbatere proiectul Președintelui României – România educată – proiect construit de cei mai buni experți în educație, cu sprijinul societății civile și al profesorilor, și să transpunem în legislația actuală cele mai bune soluții pentru școala românească”, conchide Turcan.
Rata de promovare, înainte de contestații, la prima sesiune a examenului național de Bacalaureat, este de 67,2%, incluzând și elevii proveniți din promoțiile anterioare, anunță Ministerul Educației Naționale (MEN). S-au înregistrat 177 de medii generale de 10, față de 104, câte au fost anul trecut.
Din totalul candidaților înscriși (136.091), s-au prezentat 129.166 de candidați. Au fost eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă 84 de candidați. Aceștia nu se vor putea înscrie la următoarele două sesiuni ale examenului național de Bacalaureat.