Raluca Turcan: Ne asumăm răspunderea pe transportul elevilor / Raportul PISA confirmă măsurile luate „după ureche” / 5% din PIB pentru Educație în 2020
Turcan, despre raportul PISA: Confirmă măsurile luate după ureche. 10 miniștri în ultimii cinci ani
Vicepremierul Raluca Turcan a spus că raportul PISA în cazul României confirmă măsurile luate „după ureche” și faptul că în ultimii cinci ani România a avut 10 miniștri ai Educației. Aceasta face apel la politicieni să ia în considerare platforma președintelui Klaus Iohannis, „România educată”.
„Rezultatele pun un diagnostic îngrijorător și confirmă un lucru pe care l-am tot repetat în ultima perioadă: măsurile hei-rup-iste, după ureche, pe fond emoțional, de multe ori prin lupa electorală, au afectat la temelie sistemul de educație românesc. Practic, rezultatele acestea sunt consecința a 10 miniștri în cinci ani de zile, a 64 de ordonanțe de urgență pe o singură Lege a Educației, plus alte inițiative legislativă făcute pur și simplu în Parlament. Eu cred că reprezintă și un semnal de alarmă și un imbold pentru toți actorii politici să pună într-adevăr educația ca prioritate națională”, a spus, miercuri, într-o conferință de presă, Raluca Turcan.
Aceasta le-a transmis colegilor săi din Guvern, dar și parlamentarilor că ar trebui să ia în considerare „în mod serios” platforma președintelui Klaus Iohannis, „România educată”.
„Prin toți actorii politici am avut în vedere, evident, Guvernul României, dar și parlamentari ai României, care ar trebui să ia în considerare faptul că în momentul de față avem o platformă extraordinară de expertiză prin proiectul
59% dintre elevii români pot înțelege un text de mărime medie și doar 1% au rezultate foarte bune la citire sau la științe. Aproape la fel arată procentele la matematică, dar aici 3% fac performanță, potrivit raportului PISA, care clasează România aproape de Emiratele Arabe, Bulgaria sau Moldova.
În urma acestor rezultate, se apreciază că gradul de analfabetism funcțional este mare: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc.
România ocupă în clasamentul PISA locul 47 din 79 de țări.
Vicepremier: Încercăm să direcționăm 5% din PIB Educației
Vicepremierul Raluca Turcan a declarat, miercuri, că Guvernul încearcă să direcționeze, 5% din PIB Educației, în 2020, prin efort cumulat al Ministerului Dezvoltării și al Ministerului Fondurilor Europene.
Întrebată dacă Educația va avea, în 2020, 5 al sută din PIB, Raluca Turcan a declarat, miercuri, într-o conferință de presă, că se încearcă acest lucru, „printr-un efort cumulat”.
„În condițiile dificile pe care trebuie să le acoperim cu bugetul de stat pe anul 2020, încercăm ca tot ceea ce înseamnă bani direcționați spre Educație să fie minim 5% din PIB, în sensul în care să avem bugetul Ministerului educației Ministerul Dezvoltării Regionale, bugetul Ministerului Fondurilor Europene, printr-un efort cumulat. Așadar, bugetul de stat, cu fondurile europene, să aloce Educației minim 5% din PIB”, a declarat Raluca Turcan.
Vicepremierul a ținut să precizeze că, la rectificarea bugetară, nu s-au tăiat bani de la Educație.
„Practic, s-a scos o coloană din filă de buget care era doar scrisă și nepregătită”, a mai spus Turcan, referindu-se la un proiect pe fonduri europene care nu fusese încă scris.
Răspundere pe transportul elevilor la școală
Raluca Turcan a fost întrebată, miercuri, într-o conferință pe teme de educație, ce se va întâmpla cu transportul elevilor către școală, iar vicepremierul a declarat că dacă problema nu va fi rezolvată în Parlament, în două săptămâni, Guvernul își va asuma răspunderea.
„În maxim 2 săptămâni ne asumăm răspunderea pe transportul elevilor și anume includerea serviciilor de transport școlar în sfera serviciilor publice de transport. Ce înseamnă procedura asumării răspunderii? Înseamnă că ne punem mandatul pe masă pentru a rezolva această problemă a transportului elevilor spre școală. În două săptămâni, dacă problema nu este rezolvată în Parlament, ne asumăm răspunderea”, a spus Turcan.
Săptămâna trecută, mai mulți elevi au protestat în fața Ministerului Educației, reclamând că nu le este decontat transportul școlar, iar în unele localități acesta nu există.