Într-o perioadă în care instituțiile statului și partidele politice se confruntă cu o criză în ceea ce privește încrederea, românii par să își asume sarcina de a soluționa problemele țării cu ajutorul principalelor redacții și al proiectelor jurnalistice independente, potrivit studiului Reuters Institute for the Study of Journalism.
La nivel general, încrederea în presă a scăzut cu 7 procente față de anul trecut, aceasta fiind o consecință a unei perioade foarte agitate – dominată de campanii electorale – care a afectat media din România.
Topul încrederii în sursele media este format din: Pro TV, Ziarul Financiar, Digi 24, Mediafax, TVR, Hotnews, Adevărul, Ziare.com, stiripesurse.ro și Realitatea TV.
Redacțiile sunt subfinanțate, au un program foarte aglomerat și sunt vulnerabile în fața unor presiuni economice și politice. Aceasta nu este o poziție ideală într-un an în care România a preluat președinția Consiliului Uniunii Europene și a trecut prin mai multe alegeri importante, potrivit studiului Reuters.
La nivel european, Guvernul României s-a confruntat cu critici acide privind probleme legate de corupție și justiție. Reacțiile din partea liderilor coaliției la putere au fost o retorică anti-europeană și populistă și încurajarea teoriilor conspirației. Țintele au fost așa numitul „stat paralel”, care ar fi condus de serviciile secrete și folosește sistemul judiciar pentru a decima elita politică, sistemul bancar, George Soros și investitori străini care încearcă să sărăcească țara pentru a o subjuga, se arată în raportul Reuters. Temele au fost acoperite pe larg de redacțiile influențate politic.
Consiliul Național al Audiovizualului a încercat să facă pași timizi în încercarea de a le solicita posturilor TV să respecte legislația în domeniu, dar nu s-a dovedit eficient, se mai arată în raportul Reuters.
Liderul pe piața de media – offline și online – rămâne Pro TV, deținut de Central European Media Enterprises, iar pe locul al doilea se află postul TV de știri Digi 24.
Televiziunile și internetul rămân cele mai importante surse de știri în România, iar printul și-a continuat tendința descendentă (19%).
Totodată, telefoanele inteligente – cu 71% utilizare săptămânală – au devenit cea mai importantă platformă de vizualizare a știrilor.
Accesarea știrilor pe rețelele de socializare online în România este dominată de Facebook și YouTube, cu 68%, respectiv 32% din publicul digital. Platforma este folosită în mod regulat și pentru promovarea campaniilor civice.
Aflat la a opta ediție, raportul Reuters analizează modul în care se modifică industria media, pe 38 de piețe de profil.