O finanțare de 18 milioane de euro prin POS Mediu a fost obținută pentru lucrările de deviere a râului Someșul Mic, astfel încât să poată fi continuate lucrările de construire a pistei de 3.500 de metri a Aeroportului Internațional din Cluj-Napoca, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Într-un comunicat de presă transmis, joi, Administrația Bazinală de Apă Someș-Tisa a anunțat obținerea unei finanțări de 18 milioane de euro pentru lucrările de deviere a Someșului Mic în zona Aeroportului Internațional din Cluj-Napoca, fondurile fiind nerambursabile și au fost obținute prin Programul Operațional Sectorial (POS) Mediu.
„Realizarea lucrărilor de deviere a râului Someșul Mic permite construirea pistei de 3.500 de metri a aeroportului, condiție esențială pentru viitoarea dezvoltare economico-socială a municipiului, din perspectivă regională”, susțin reprezentanții Administrației Bazinale de Apă Someș-Tisa.
Solicitarea companiei pentru obținerea fondurilor a fost aprobată în ședința de analiză a firmei de consultanță UE Jaspers din 18 februarie 2013.
Reprezentanții Administrației Bazinale de Apă Someș-Tisa au menționat că devierea Someșului Mic în zona aeroportului este parte componentă a proiectului „Amenajarea râului Someșul Mic în Cluj-Napoca”, incluzând amenajarea albiei, îndiguiri, construirea zidurilor de sprijin și consolidarea malurilor pe Someșul Mic și pe afluenții Becaș, Murători, Zăpodie, Canalul Morii, confluență râu Nadăș, în municipiul Cluj-Napoca.
Contractul de lucrări, proiectare, verificare proiect și execuție a fost adjudecat de către asocierea formată din SC Socot SA, SC Tehnodomus SA, SC Azimut COM SRL și SC Aquaprociv Proiect SRL.
Reprezentanții ABA Someș-Tisa au precizat că lucrările de deviere a Someșului Mic vor începe în luna martie.
Consiliul Județean Cluj anunța, în septembrie 2011, începerea lucrărilor de prelungire a pistei Aeroportului Internațional din Cluj-Napoca până la 3.500 de metri. Lucrările se vor desfășura în două etape, în prima pista urmând să fie prelungită la 2.100 de metri.
Pentru etapa a doua a proiectului, de la 2.100 de metri la 3.500 de metri, este necesară devierea râului Someșul Mic.
Valoarea totală a proiectului pistei de 3.500 de metri se ridică la 78 de milioane de euro.
Noua pistă va permite operarea unor zboruri transatlantice de pe Aeroportul Internațional din Cluj-Napoca.
Proiectul de prelungire a pistei la 3.500 de metri este afectat de centura de ocolire a municipiului pe relația Vâlcele-Apahida, după ce autoritățile județene au descoperit că nu s-a ținut cont la proiectarea centurii de culoarul de zbor aferent viitoarei piste.
Președintele Consiliului Județean Cluj, Horea Uioreanu, declara, în luna ianuarie, că traficul rutier de pe centură ar putea fi afectat de culoarul de zbor mai ales în cazul decolării unor avioane turbo, transatlantice. „Normele de zbor arată că, pe o anumită rază, totul trebuie să fie la nivelul solului, iar soluția este de a coborî cu câțiva metri șoseaua de centură, pe o anumită porțiune, în așa fel încât traficul să nu depășească nivelul solului. Responsabilitatea pentru situația creată aparține fostelor conduceri ale Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj și a CJ Cluj, ambele PDL, care nu au corelat cele două proiecte”, spunea Uioreanu.
El adăuga că, până la finalizarea lucrărilor de prelungire a pistei la 3.500 de metri, estimată peste doi ani, se poate găsi o soluție tehnică privind centura de ocolire Vâlcele-Apahida.
„Specialiștii mai multor instituții caută cea mai bună variantă la pista de 3.500 de metri de la Aeroportul Internațional Cluj-Napoca pentru a nu se ajunge la devierea centurii și la lucrări care prevăd coborârea unei porțiuni a acestuia. Cea mai bună variantă este să prelungim pista cu 200 de metri spre Cluj-Napoca și să o scurtăm în partea opusă, din partea cu Apahida, tot cu 200 de metri, pentru a nu afecta centura. Prin extinderea spre municipiu, evităm devierea centurii Vâlcele-Apahida și vrem să nu deranjăm această investiție. În perioada următoare vom prezenta soluția finală”, arăta președintele CJ Cluj.
Directorul Aeroportului Internațional Cluj-Napoca, David Ciceo, declara, la rândul său, că dacă pista rămâne la 3.500 de metri și se prelungește spre oraș cu 200 de metri, iar centura rămâne pe actualul amplasament, s-ar impune restricții la aterizare pentru avioane.
El preciza că unul dintre capetele pistei de 3.500 de metri se află la o distanță de 200 de metri de centură, astfel încât cele două proiecte nu se intersectează.