Prima pagină » Știri » Reacția CNA, după ce RCS&RDS a scos din grilă canalele Discovery

Reacția CNA, după ce RCS&RDS a scos din grilă canalele Discovery

Reacția CNA, după ce RCS&RDS a scos din grilă canalele Discovery
Primesc MILIOANELE DE ROMÂNI NEMULȚUMIȚI satisfacție?

„Nu au avut aprobarea noastră și vom discuta cazul în prima ședință a Consiliului”, a spus Răsvan Popescu.

RCS&RDS a scos, joi seară, de pe rețelele sale de cablu (care au aproximativ două milioane de abonați, n.r.) toate canalele operate de compania Discovery Networks, inclusiv Discovery Channel, fără a avea aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) pentru modificarea grilei de programe, așa cum impune Legea audiovizualului.

1 Decembrie – Ziua Națională a României. Sondaj: puneți steagul?

Potrivit articolului 74, alineatul 3 din Legea audiovizualului, „distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului”. Aceeași lege prevede că în astfel de cazuri CNA poate aplica sancțiuni cuprinse între 10.000 de lei și 200.0000 de lei.

RCS&RDS a scos, joi seară, din pachetul de bază de pe rețelele de cablu televiziunile Discovery Channel și Animal Planet, în locul acestora fiind incluse History Channel, post care se afla până atunci în pachetul suplimentar al operatorului de telecomunicații, dar și televiziunea BBC Entertainment.

Totodată, RCS&RDS a scos, joi seară, posturile TLC, Discovery Science și ID Investigation Discovery (toate aflate în portofoliul companiei Discovery), care se regăseau într-un pachet suplimentar în rețelele de cablu ale companiei de telecomunicații, pentru care abonații plătesc o sumă suplimentară de 7 lei, față de abonamentul la pachetul de bază.

Pe de altă parte, RCS&RDS a transmis, joi seară, într-un e-mail adresat abonaților săi, că televiziunile „Digi Animal World și BBC Entertainment vor înlocui Animal Planet și Discovery Channel, care ies din grilă la 1 decembrie”.

Însă, scoaterea canalelor Discovery din rețelele de cablu ale RCS&RDS s-a produs în câteva ore, pe parcursul serii de joi, înainte cu o zi ca acordul de retransmisie între Discovery și RCS să expire (acordul expiră pe 30 noiembrie). În momentul difuzării acestei știri, televiziunea Digi Animal World nu apare în pachetul de bază al rețelelor de cablu RCS&RDS.

RCS&RDS a solicitat, miercuri, 28 noiembrie, CNA aprobarea să scoată canalele Discovery și de pe rețelele sale de cablu, analogic și digital, după ce, pe 23 noiembrie, compania de telecomunicații a scos Discovery Channel și de pe rețeaua sa de satelit Digi.

Reprezentanții CNA au declarat joi, 29 noiembrie, pentru MEDIAFAX, că RCS&RDS invocă în adresa depusă la Consiliu, prin care solicită scoaterea canalelor Discovery de pe rețelele sale de cablu, expirarea contractului pe care operatorul de cablu îl are cu compania Discovery.

Totodată, RCS&RDS a solicitat CNA aprobarea pentru introducerea în grilele sale a două canale BBC – BBC Entertainment și BBC Knowledge, unul de la data de 1 decembrie 2012, iar altul de la data de 1 ianuarie 2013.

Scoaterea canalelor Discovery de pe rețelele de cablu ale RCS a fost confirmată, joi, în jurul orei 21.30, pe pagina de Facebook a televiziunii Discovery Channel: „În acest moment, RCS&RDS a început să elimine canalele Discovery din grila sa de programe, ignorând protestele voastre și încercările noastre de a ajunge la o înțelegere. Dar nu ne vom opri aici. Dacă vreți să urmăriți canalele Discovery, aveți alternative. Canalele noastre sunt prezente în ofertele tuturor celorlalți operatori de cablu, printre care UPC, Romtelecom, Focus Sat sau AKTA”.

Pe de altă parte, RCS&RDS a scos, pe 23 noiembrie, de pe platforma sa de satelit Digi (care are aproximativ un milion de abonați, n.r.), televiziunea Discovery Channel, fără a-și anunța telespectatorii, unii dintre aceștia solicitând pe pagina de Facebook a companiei reintroducerea postului în grilele operatorului.

Oficialii Discovery Networks au confirmat, pe 23 noiembrie, pentru MEDIAFAX, că Discovery Channel a fost scos în acea zi de pe platforma de satelit Digi a RCS&RDS, precizând că RCS a respins toate ofertele comerciale ale Discovery, astfel încât nu s-a putut ajunge la un nou acord.

Oficialii Discovery Networks au mai spus, la momentul respectiv, că nu a cerut, în niciun moment al negocierilor cu RCS&RDS, creșterea tarifelor pentru distribuția canalelor Discovery.

Decizia RCS&RDS a venit după ce și Digi, operatorul de cablu din Ungaria deținut de compania de telecomunicații românească RCS&RDS, a scos, pe 20 noiembrie, din ofertele de cablu analog și digital televiziunea Discovery Channel.

„Digi, operatorul de cablu din Ungaria deținut de RCS&RDS, a scos Discovery Channel din ofertele de cablu analog și digital începând cu 20 noiembrie. După cum era de așteptat, telespectatorii au avut o reacție puternică, solicitând reintroducerea canalului în grila operatorului. Suntem îngrijorați că RCS&RDS ar putea proceda la fel și în România, având în vedere că acordul de retransmisie între Discovery și RCS expiră pe 30 noiembrie. Până în prezent, RCS a respins toate ofertele noastre comerciale, astfel încât nu s-a putut ajunge la un nou acord. Precizăm că nu am cerut, în niciun moment al negocierilor, creșterea tarifelor pentru distribuția canalelor noastre. Chiar și în aceste condiții, operatorul a făcut deja schimbări în grila sa de programe din România, eliminând Discovery World din toate pachetele sale, precum și TLC și Animal Planet din unele dintre pachete, fără să ne informeze sau să trimită notificări abonaților săi în prealabil. În plus, în această dimineață, am aflat că RCS&RDS a scos Discovery Channel de pe platforma Digi Satelit. Suntem foarte dezamăgiți de ceea ce se întâmplă și credem că părerea telespectatorilor contează; îi încurajăm să și-o exprime contactând operatorul de cablu cât mai curând”, au declarat, pe 23 noiembrie, pentru MEDIAFAX oficialii Discovery.

De cealaltă parte, într-un comunicat remis, luni, 26 noiembrie, agenției MEDIAFAX, compania de telecomunicații RCS&RDS a spus că „nu intenționează să renunțe la difuzarea canalelor documentare, ci doar să le înlocuiască pe unele dintre acestea”.

„Compania noastră nu poate fi de acord să continue difuzarea canalelor Discovery, cu plata unor tarife de 3 ori mai mari decât cele pentru alte canale similare, pentru toți abonații săi, în condițiile în care cota medie de audiență a canalelor Discovery este de aproximativ 1%. Nu putem accepta principiul: 1% doresc și 100% plătesc! Întrucât tarifele Discovery au fost întotdeauna în dolari SUA, deși abonamentele noastre sunt plătite în lei, sumele solicitate de grupul Discovery, numai pentru România, au crescut continuu de-a lungul anilor, indiferent de criza economică sau de ratele de schimb valutar. Astfel, echivalentul în lei al sumelor din 2012 este de două ori mai mare decât al celor din 2008, adică o creștere cu 100% în 4 ani”, a spus RCS&RDS.

Potrivit RCS&RDS, „argumentele legate de criza economică, de scăderea puterii de cumpărare a consumatorilor sau de impactul ratei de schimb valutar nu au fost niciodată acceptate de grupul Discovery”.

Ca urmare a acestui comunicat al RCS, compania Discovery a avut la rândul său o reacție. Astfel, într-un comunicat remis miercuri, 28 noiembrie, agenției MEDIAFAX, compania Discovery a spus că oferta pe care a făcut-o RCS&RDS este competitivă, iar prețul cerut companiei de telecomunicații este unul rezonabil în raport cu calitatea programelor difuzate de televiziunile Discovery.

„În primul rând, suntem îngrijorați că acțiunile RCS&RDS îi vor priva pe abonații săi de 6 canale, inclusiv Discovery Channel, cel mai urmărit canal de documentare din România, lider pe segmentul său. În cursul acestui an, Discovery Channel a fost urmărit de cel puțin 11 milioane de români, în medie, pe lună (Kantar Media Audiences, target ind 4+). Mai mult decât atât, conform unui studiu comandat de Discovery Networks și realizat de Gfk în 2011, pe un eșantion reprezentativ la nivel național (16 +), 89% dintre abonații RCS&RDS din România au declarat că Discovery Channel este canalul lor preferat. În plus, în ultimele 5 zile, peste 16.000 de persoane (la ora difuzării acestei știri sunt peste 19.000 de persoane, n.r.) au semnat petiția noastră prin care cer păstrarea canalelor Discovery în grila RCS&RDS, manifestându-și clar dorința de a urmări în continuare programele noastre”, a spus Discovery.

În același comunicat, se spunea că oferta pe care a făcut-o compania Discovery celor de la RCS&RDS este „competitivă și adaptată la condițiile comerciale pe care le utilizează în relație cu toți jucătorii din piață”. „Ponderea tarifelor noastre din abonamentul plătit de abonații RCS în fiecare lună este de aproximativ 1,5%, în medie, pentru fiecare canal Discovery inclus în pachetul de bază. Credem că este un preț rezonabil în raport cu calitatea programelor noastre”, se spunea în comunicat.

Pe de altă parte, potrivit aceluiași comunicat, compania Discovery „a făcut investiții semnificative” în cei 15 ani de când este prezentă pe piața din România. Totodată, oficialii Discovery au spus că sunt în continuare deschiși să negocieze cu RCS&RDS pentru ca operatorul de cablu să păstreze canalele Discovery în ofertele sale.

Compania RCS&RDS a lansat, pe 1 octombrie, propriile sale televiziuni de documentare DigiWorld și DigiLife.

RCS&RDS a primit, pe 27 septembrie, aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului din România pentru a lansa televiziunile de documentare DigiWorld și DigiLife, după ce, în ședința din 25 septembrie, reprezentanții CNA au ezitat să ia o decizie în acest sens. Atunci, unii membri ai Consiliului și-au exprimat temerile că, odată cu lansarea propriilor televiziuni de documentare, compania RCS&RDS va scoate din grilă canale concurente, ca Discovery și National Geographic.

La mai puțin de o lună după ce a lansat cele două televiziuni de documentare – DigiWorld și DigiLife -, RCS&RDS a cerut CNA și a primit, în data de 30 octombrie, o nouă licență audiovizuală prin satelit pentru lansarea unui nou post de documentare – Digi Animal World.

Discovery Channel, principala televiziune din portofoliul companiei Discovery, a pierdut aproape 50% din piața de distribuție TV din România, odată cu scoaterea sa de pe rețelele de cablu și de pe platforma digitală Digi a RCS&RDS, au declarat, pentru MEDIAFAX, mai multe surse din piața media.

La sfârșitul anului 2011, piața de retransmisie a programelor TV din România număra 5,85 milioane de abonați, potrivit datelor autorității de reglementare în comunicații (ANCOM). Dintre aceștia, RCS&RDS are peste 2,5 milioane de abonați (pe cablu și satelit/ Digi), au mai spus aceleași surse.

Citește și