Prima pagină » Știri » Reacția Discovery, după votul CNA care a aprobat scoaterea televiziunilor de pe RCS

Reacția Discovery, după votul CNA care a aprobat scoaterea televiziunilor de pe RCS

Reacția Discovery, după votul CNA care a aprobat scoaterea televiziunilor de pe RCS
Oficialii Discovery spun, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că "este de neînțeles" votul CNA, care, joi, a aprobat oficial scoaterea canalelor Discovery de pe RCS, având în vedere că instituția, deși a sesizat Consiliul Concurenței și Protecția Consumatorilor, nu a așteptat un răspuns de la acestea.

Oficialii Discovery spun, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că „este de neînțeles” votul CNA, care, joi, a aprobat oficial scoaterea canalelor Discovery de pe RCS, având în vedere că instituția, deși a sesizat Consiliul Concurenței și Protecția Consumatorilor, nu a așteptat un răspuns de la acestea.

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a aprobat, în ședința de joi, oficial, scoaterea televiziunilor Discovery Networks din rețelele de cablu, analogic și digital ale RCS&RDS, la aproape două luni de când aceste posturi au fost scoase efectiv din grilele operatorului de cablu, fără respectarea Legii audiovizualului.

De cealaltă parte, oficialii Discovery Networks spun, într-un comunicat remis vineri MEDIAFAX, că votul dat de CNA „este de neînțeles”.

„Acum două luni, aceeași instituție (CNA, n.r.) a sesizat Consiliul Concurenței cu privire la un potențial abuz de poziție dominantă din partea RCS și a sesizat Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor cu privire la consecințele negative asupra consumatorilor”, spun oficialii Discovery.

Potrivit oficialilor Discovery, până la acest moment, Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu au formulat un punct de vedere final în acest caz.

„Având în vedere lipsa unui precedent și situația complexă în care discutăm despre un potențial abuz de poziție dominantă și tratament discriminatoriu din partea RCS, am sperat ca CNA să acorde mai mult timp analizei cazului, tocmai pentru a preveni efectele negative pe termen lung asupra pieței de media și pentru protejarea intereselor publicului. Nu înțelegem cum aprobarea eliminării canalului documentar numărul 1 de pe piață și înlocuirea sa cu canalele distribuitorului predominant (RCS&RDS, n.r.) servește interesele publicului larg, în contextul în care peste 36.000 de telespectatori au semnat o petiție către RCS de a reintroduce canalele Discovery în oferta lor de programe. Menționăm faptul că este cel mai mare număr de semnături înregistrate de o petiție online, inițiată de o televiziune în România”, mai spun oficialii Discovery Networks.

Potrivit acestora, „votul CNA nu înseamnă însă că Discovery își va stopa demersurile”. „Mergem mai departe cu toate acțiunile demarate anul trecut. Avem încredere în continuare în telespectatorii noștri”, mai spun oficialii Discovery.

Decizia de scoatere a canalelor Discovery din grilele de cablu ale RCS&RDS a fost aprobată joi de membrii Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) cu șapte voturi „pentru” (Florin Gabrea, Lornad Turos, Narcisa Iorga, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Viorel Vasile Buda și Răsvan Popescu) și un vot „împotrivă” (Valentin-Alexandru Jucan).

Valentin Jucan și-a justificat votul prin faptul că situația la care se face referire – un furnizor de cablu care a lansat propriile televiziuni de documentare, scoțând ulterior din grila sa alte posturi TV cu același profil – se datorează și faptului că CNA a acordat licențe audiovizuale respectivului operator de cablu. „CNA a făcut greșeala să aprobe ca un cablist să aibă propriul post de televiziune”, a spus Valentin Jucan.

El a susținut totodată necesitatea amânării luării unei decizii, până când se vor pronunța celelalte două instituții sesizate de CNA și de Discovery Networks – Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.

De cealaltă parte, Lucian Mihai, reprezentantul RCS&RDS, a spus la ședința CNA de joi că abonații care doresc să renunțe la contractul cu furnizorul de cablu, după scoaterea canalelor Discovery, pot face oricând acest lucru, fără achitarea vreunei penalități.

„Întrucât în mare parte este vina noastră, putem să mai așteptăm (cu luarea unei decizii în acest caz, n.r.)”, a sugerat Valentin Jucan.

„Rolul nostru nu este să așteptăm, ci să apărăm interesul public”, a spus, în schimb, Laura Georgescu, președintele CNA. Ea a supus imediat la vot scoaterea din grilele de cablu ale RCS&RDS a televiziunilor Discovery, care a fost aprobată cu majoritatea voturilor membrilor CNA.

RCS&RDS a scos, în seara de 29 noiembrie 2012, de pe rețelele sale de cablu (care au aproximativ două milioane de abonați, n.r.) toate canalele operate de compania Discovery Networks, inclusiv Discovery Channel, fără a avea aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) pentru modificarea grilei de programe, așa cum impune Legea audiovizualului.

Potrivit articolului 74, alineatul 3 din Legea audiovizualului, „distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului”. Aceeași lege prevede că în astfel de cazuri CNA poate aplica sancțiuni cuprinse între 10.000 de lei și 200.0000 de lei.

RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, din pachetul de bază de pe rețelele de cablu televiziunile Discovery Channel și Animal Planet, în locul acestora fiind incluse History Channel, post care se afla până atunci în pachetul suplimentar al operatorului de telecomunicații, dar și televiziunea BBC Entertainment.

Totodată, RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, posturile TLC, Discovery Science și ID Investigation Discovery (toate aflate în portofoliul companiei Discovery), care se regăseau într-un pachet suplimentar în rețelele de cablu ale companiei de telecomunicații, pentru care abonații plăteau în plus o sumă de 7 lei, față de abonamentul la pachetul de bază.

Pe de altă parte, RCS&RDS a transmis, tot pe 29 noiembrie, într-un e-mail adresat abonaților săi, că televiziunile „Digi Animal World și BBC Entertainment vor înlocui Animal Planet și Discovery Channel, care ies din grilă la 1 decembrie”.

Însă scoaterea canalelor Discovery din rețelele de cablu ale RCS&RDS s-a produs în câteva ore, pe parcursul serii de 29 noiembrie, înainte cu o zi ca acordul de retransmisie între Discovery și RCS să expire (acordul expira pe 30 noiembrie).

Pe de altă parte, RCS&RDS a scos, pe 23 noiembrie 2012, și de pe platforma sa de satelit Digi (care are aproximativ un milion de abonați, n.r.), televiziunea Discovery Channel, fără a-și anunța telespectatorii, unii dintre aceștia solicitând pe pagina de Facebook a companiei reintroducerea postului în grilele operatorului. Atunci, RCS a scos Discovery din grila Digi după ce, pe 13 noiembrie, compania primise aprobarea CNA de a-și modifica grila în acest sens.

De asemenea, RCS&RDS a solicitat, pe 28 noiembrie, CNA aprobarea să scoată canalele Discovery și de pe rețelele sale de cablu, analogic și digital.

Cererea RCS a fost analizată de CNA în ședința din 4 decembrie. Atunci, CNA i-a audiat și pe oficialii Discovery Networks, hotărând să sesizeze Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor cu privire la faptul că RCS&RDS a scos din grilă toate canalele Discovery și să amâne până pe 18 decembrie luarea unei decizii în acest caz. De atunci și până joi, 24 ianuarie 2013, CNA nu a mai abordat acest caz.

Decizia RCS&RDS de scoatere a canalelor Discovery a venit după ce și Digi, operatorul de cablu din Ungaria deținut de compania de telecomunicații românească RCS&RDS, a scos, pe 20 noiembrie, din ofertele de cablu analog și digital televiziunea Discovery Channel.

De cealaltă parte, într-un comunicat de presă din 3 decembrie, RCS&RDS a propus public Discovery Networks să retransmită televiziunile pe care compania le operează în România într-un pachet separat, pentru care abonații care doresc să le vizioneze să plătească un abonament diferit de cel plătit pentru restul posturilor.

Reacția RCS&RDS a venit după ce Mark Hollinger, președinte și CEO al Discovery Networks International, a declarat, într-o scrisoare deschisă către abonații RCS&RDS, remisă pe 30 noiembrie agenției MEDIAFAX, că RCS a scos canalele Discovery din ofertele sale înainte de expirarea contractului dintre cele două companii. Hollinger a precizat atunci că Discovery a încercat timp de un an să aducă la masa negocierilor RCS, astfel încât telespectatorii să nu fie afectați. Totodată, Hollinger a spus că oficialii Discovery sunt „indignați” de decizia RCS&RDS de a scoate din grilele sale toate canalele Discovery, privând aproximativ 3 milioane de telespectatori de aceste programe, motiv pentru care au fost demarate discuții cu autoritățile din România și cu Uniunea Europeană.

De cealaltă parte, RCS&RDS a spus în comunicatul din 3 decembrie: „Scrisoarea deschisă a domnului Mark Hollinger, președintele Discovey Networks International, ne surprinde prin contradicția dintre grija deosebită pentru soarta telespectatorilor, exprimată în acest mesaj, și poziția din timpul negocierilor, când principala preocupare a reprezentanților Discovery era menținerea unor tarife și a unor venituri garantate cât mai mari”.

Într-un alt comunicat din 26 noiembrie, RCS&RDS spunea că nu poate fi de acord să continue difuzarea canalelor Discovery, cu plata unor tarife de 3 ori mai mari decât cele pentru alte canale similare, pentru toți abonații săi, în condițiile în care cota medie de audiență a canalelor Discovery este de aproximativ 1%.

În schimb, Discovery Networks a spus, într-un comunicat din 28 noiembrie, că oferta pe care au făcut-o RCS&RDS este competitivă, iar prețul cerut companiei de telecomunicații este unul rezonabil în raport cu calitatea programelor difuzate de televiziunile Discovery. Totodată, potrivit respectivului comunicat, Discovery Channel este cel mai urmărit canal de documentare din România, lider pe segmentul său.

Pe de altă parte, o petiție intitulată „Vrem Discovery pe RCS&RDS”, postată în 23 noiembrie pe site-ul www.petitieonline.ro, a fost semnată până în momentul difuzării acestei știri de peste 36.000 de persoane.

RCS&RDS a scos canalele Discovery din grilele sale din România și Ungaria, în contextul în care operatorul de cablu și-a lansat propriile televiziuni de documentare.

Astfel, RCS&RDS a lansat, pe 1 octombrie, propriile sale televiziuni de documentare DigiWorld și DigiLife.

RCS&RDS a primit, pe 27 septembrie, aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului din România pentru a lansa televiziunile de documentare DigiWorld și DigiLife, după ce, în ședința din 25 septembrie, reprezentanții CNA au ezitat să ia o decizie în acest sens. Atunci, unii membri ai Consiliului și-au exprimat temerile că, odată cu lansarea propriilor televiziuni de documentare, compania RCS&RDS va scoate din grilă canale concurente, ca Discovery și National Geographic.

La mai puțin de o lună după ce a lansat cele două televiziuni de documentare – DigiWorld și DigiLife -, RCS&RDS a cerut CNA și a primit, în data de 30 octombrie, o nouă licență audiovizuală prin satelit pentru lansarea unui nou post de documentare – Digi Animal World.

Citește și