Reacția lui Andronescu după ce i s-a reproșat că a redus numărul de locuri din licee
„Proiectul de hotărâre a fost aprobat în condițiile în care ministerul a propus cifrele de școlarizare (…) S-a vorbit în presă despre faptul că scade numărul de locuri în învățământul liceal. Anul trecut și anteriorii doi ani au fost locuri mult mai multe decât s-au ocupat. Nu s-au ocupat anul trecut 30.594 de locuri, în anul precedent aproape 30.000 și anul precedent aproape 35.000. Nu ne-am apropiat cu cifrele de școlarizare de cohorta de copii care intră în liceu anul acesta. Ca atare, numărul de locuri pe care hotărârea de guvern acum îl stabilește practic este echivalent cu numărul de locuri în licee cu cel de anul trecut. Ceea ce am făcut, ținând seama de numărul de locuri ocupate anul trecut în școlile profesionale, circa 31.000, am încercat să creștem numărul de locuri și să încercăm să le ocupăm pe toate cele 60.000 de locuri care sunt prevăzute în hotărârea de guvern. Acest lucru le-am făcut ca urmare a solicitărilor ce au venit la minister din partea angajatorilor”, a explicat ministrul Educației, miercuri, la Guvern.
Cât privește cifra de școlarizare pentru învățământul superior, aceasta este aproximativ exhivalentă cu cea de anul trecut, creșterile fiind nesemnificative, pentru că e vorba de doar câteva sute de locuri în plus și la licență și la masterat, a explicat Andronescu.
Ea a dat asigurări că nu va fi o problemă de spațiu pentru alcătuirea claselor cu 25 de elevi, pentru că din sistem lipsesc, față de acum 15 ani, un milion și jumătate de elevi din sistem. Ea a spus că totul se reduce la o mai bună gestionare a spațiilor de învățământ.
„Polarizarea școlilor a generat pe deoparte depopularea unor școli și suporaaglomerarea școlilor considerate școli cu performanță. Această supraaglomerare este legată de solicitările pe care părinții le fac pentru școlile cu performanță. (…) Ceea ce încercăm noi să facem este să nu slăbim performanța școlilor bune, prin creșterea numărului de elevi în clasă. Eu știu ce înseamnă să lucrezi cu 25 de studenți sau cu 35 de studenți. Nu este aceeași treabă. Noi avem o lege în Parlament, președintele a trimis-o la reexaminare, dar în acea lege se vorbește de în medie 25 de elevi în clasă, ceea ce mi se pare un lucru potrivit. Să nu ajungem să avem în clasă 35-36 de elevi cum se întâmplă acum. Vorbesc de cei care intră acum în clasele pregătitoare. Nu putem reglementa clasele de acum. Nu se pune problema de spații, pentru că din sistem, față de acum 15 ani lipsesc un milion și jumătate de elevi. Gestionând mai bine și spațiile de învățământ consider că putem reglementa situația”, a mai spus Andronescu.
Executivul a aprobat în ședința de miercuri cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior de stat, în anul școlar/universitar 2019 – 2020.
„Propunerile privind cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar au la bază proiectele planurilor de școlarizare elaborate de fiecare inspectorat școlar pentru unitățile de învățământ cuprinse în rețeaua școlară județeană și a municipiului București și sunt fundamentate pe criterii legislative, economice, demografice, geografice și socio-economice”, transmite un comunicat al ministerului Educației remis miercuri Mediafax.
În ultimii trei ani, au fost ocupate pentru clasa a IX-a – învățământ liceal de zi, în medie, 134.000 de locuri, transmite ministerul.
„În aceste condiții, proiectul de hotărâre de Guvern pentru anul școlar 2019-2020 a luat în calcul atât acest grad de ocupare, redistribuind locurile disponibile pentru învățământul profesional, cât și propunerile transmise de inspectoratele școlare județene.”, se spune în documentul citat.
De asemenea, pnetru ocuparea anuală a circa 30.000 de locuri la școala profesională și în învățământul dual, proiectul adoptat miercuri prevede 60.000 de locuri în anul școlar 2019-2020.
„În acest mod se realizează o distribuire echilibrată a numărului de locuri pentru anul I de studii în învățământul liceal, profesional și postliceal, în funcție de solicitările inspectoratelor școlare județene și pe baza prognozei ocupării forței de muncă pe regiuni de dezvoltare/județe”, se spune în comunicat.
Cifra de școlarizare pentru forma de organizare în sistem dual a învățământului profesional de stat este fundamentată prin investigarea și analiza nevoilor de calificări ale operatorilor economici, dar și pe baza cererilor formulate de agenții conomici, spune ministerul.
De asemenea, pentru învățământul terțiar nonuniversitar (postliceal) au fost prevăzute 31.541 de locuri, dintre care 28.000 de locuri sunt repartizate pentru anul I, învățământ cu frecvență zi și cu frecvență serală.
În ceea ce privește învățământul superior, documentul prevede:
– creșterea de la 63.201 locuri pentru studiile universitare de licență, alocate anul trecut, la 63.771 de locuri/granturi de studii finanțate de la bugetul de stat (inclusiv învățământ militar), dintre care 5.000 de locuri sunt alocate domeniilor prioritare de dezvoltare ale României și 2.000 de locuri pentru absolvenții liceelor situate în mediul rural;
– 36.041 de locuri pentru studiile universitare de masterat, inclusiv învățământ militar (în ușoară creștere față de anul trecut – 35.973), dintre care 4.500 de granturi pentru domeniile prioritare de dezvoltare ale României;
– 3.043 de locuri pentru studiile universitare de doctorat (inclusiv învățământ militar), dintre care 300 de locuri finanțate de la bugetul de stat pentru domeniile prioritare de dezvoltare ale României;
– 4.710 de locuri pentru rezidențiat.