Reacția Ministerului Culturii, după ce „a constatat cu stupoare” că imaginea lui Mihai Eminescu este folosită pentru a promova un test de boli venerice
Ministerul Culturii (MC) solicită renunțarea la folosirea în scop comercial a portretului lui Mihai Eminescu dintr-o campanie publicitară online ce promovează un test pentru depistarea bolilor venerice, considerând că „acest gen de acțiune este revoltătoare”, informează un comunicat remis MEDIAFAX.
„Ministerul Culturii a constatat cu stupoare că portretul marelui poet român Mihai Eminescu este folosit abuziv în contextul unei campanii publicitare de promovare a unor teste pentru depistarea bolilor venerice. Ministerul consideră că acest gen de acțiune este revoltătoare și nu se află în conformitate cu bunele uzanțe și exploatarea normală a operei artistice”, se arată în comunicat.
Astfel, Ministerul Culturii își „exprimă profunda indignare cu privire la folosirea imaginii celui mai important poet român în scop pur comercial, asociat unui produs sau unui serviciu de tipul celui la care se face referire. Există o serie de utilizări ale unei opere aduse anterior la cunoștință publică care pot fi permise, fără consimțământul autorului și fără plata vreunei remunerații, dacă respectă anumite condiții impuse de Legea nr. 8 /1996 privind drepturile de autor și conexe, detaliate în cuprinsul art. 33. Două dintre aceste condiții ar fi ca aceste utilizări să fie conforme bunelor uzanțe și să nu contravină exploatării normale a operei”, se arată mai în comunicatul de presă citat.
Totodată, Ministerul Culturii precizează că „articolul 30, alin (6) din Constituția României prevede că libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viața particulară a persoanei și nici dreptul la propria imagine”.
De asemenea, MC spune că „o altă reglementare aplicabilă dreptului la propria imagine se regăsește în Legea nr. 148/ 2000 (art.6, lit.f.) care interzice prejudicierea imaginii, onoarei, demnității și vieții particulare a persoanelor”.
Ministerul Culturii solicită firmei care derulează această campanie publicitară să respecte prevederile legale cu privire la bunele uzanțe ale operei lui Mihai Eminescu, iar, pentru a nu contraveni exploatării normale a operei, să renunțe imediat la folosirea în scop comercial a imaginii poetului.
În urmă cu câteva zile, firma Veneris a lansat o campanie online de promovare a unui test pentru depistarea bolilor venerice, compania folosindu-se de imaginea poetului Mihai Eminescu.
„Bolile cu transmitere sexuală nu sunt ceva nou. Singura diferență e Veneris. Unicul kit de autotestare BTS (boli cu transmitere sexuală, n.r.) din România disponibil online și în farmacii”, scria marți pe pagina de Facebook a Veneris, textul fiind ilustrat cu imaginea poetului Mihai Eminescu.
Totodată, în urma unor mesaje de nemulțumire transmise de mai mulți internauți pe pagina de Facebook a firmei, privind folosirea imaginii poetului Mihai Eminescu în această campanie, compania a precizat: „Am postat un extras din cartea ‘Controverse medicale și dileme în discuția despre boala și moartea lui Mihai Eminescu’. Acesta spune că poetul a murit intoxicat cu mercur, în urma unui diagnostic greșit de sifilis. Răspunsurile, deci, sunt încă neclare și cine știe cât vor mai rămâne așa. Dar pentru noi cei care trăim acum există o cale să evităm incertitudinile. Oricine poate avea o B.T.S (boală cu transmitere sexuală, n.r.), dar nu toți știu că o și au. Majoritatea sunt asimptomatice. Informați-vă despre riscurile reale și educați mai departe”. Textul este însoțit de o imagine care de această dată nu prezintă chipul poetului Mihai Eminescu, ci doar conturul capului acestuia.