Prima pagină » Știri » Reacția Ministrului Educației după publicarea clasamentului PISA: Trebuie să regândim planurile cadru, poate este de luat în calcul să avem o oră de lectură / Rezultatele, „un semnal de alarmă” pentru construcția subiectelor evaluărilor naționale

Reacția Ministrului Educației după publicarea clasamentului PISA: Trebuie să regândim planurile cadru, poate este de luat în calcul să avem o oră de lectură / Rezultatele, „un semnal de alarmă” pentru construcția subiectelor evaluărilor naționale

Reacția Ministrului Educației după publicarea clasamentului PISA: Trebuie să regândim planurile cadru, poate este de luat în calcul să avem o oră de lectură / Rezultatele, „un semnal de alarmă
Ministrul Educației Monica Anisie a precizat, după publicarea clasamentului PISA 2018, că în situația actuală, planurile cadru și programele trebuie regândite, menționând totodată că este „de luat în calcul" și posibilitatea introducerii unei ore de lectură în școli.

Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat, marți, la sediul ministerului, că pe viitor, în contextul rezultatelor slabe înregistrate de România la testările PISA2018 s-ar putea lua în calcul introducerea unei ore de lectură în școli, fiind necesară totodată și regândirea planurilor cadru și a programelor.

„Poate în situația în care ne aflăm acum, în care va trebui să regândim planurile cadru și programele, poate pe baza documentării științifice pe care acum o avem la bază, ne putem raporta la ea și poate este de luat în calcul să avem o astfel de oră de lectură. Este important să înțelegi și să intepretezi pentru că dacă știi să citești cum trebuie un text poți să rezolvi și o problemă la matematică, de exemplu. (…) Știți că mai demult exista acea oră de lectură. Nu întâmplător era introdusă, tocmai pentru că acea oră era dedicată exclusiv pe de o parte, lecturării textului, apoi interpretării lui, înțelegerii, deci toate etapele erau parcurse în acea oră distinctă față de cea de limbă și comunicare”, a explicat Anisie.

Ministrul a precizat că trebuie găsite soluții în așa fel încât, la orele de limbă și comunicare – fie în limba română, fie într-o limbă străină -, copiii să fie învățați să descifreze textul și să-l interpreteze, menționând că „simpla lectură a textului nu este suficientă, asta este de fapt problema”.

Marți a fost publicat clasamentul PISA 2018, România înregistrând cel mai slab punctaj din ultimii ani în clasamentul care arată cât de pregătiți sunt elevii de 15 ani. Țara noastră se clasează pe locul 47 din 79 de țări. Gradul de analfabetism funcțional este mare: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc.

 

Ministrul Educației și Cercetării a declarat că rezulatele PISA 2018 pot reprezenta „un semnal de alarmă” pentru construcția subiectelor evaluărilor naționale

Monica Anisie a declarat că rezultatele de la testarea PISA 2018 pot reprezenta „un semnal de alarmă” pentru construcția subiectelor pentru evaluările naționale din anii următori. Ministrul a anunțat că va cere profesorilor de Limba română să înceteze să mai ceară copiilor memorarea comentariilor.

Ministrul a menționat, marți, în cadrul unei conferințe de presă organizate la minister, că rezultatul de la testarea PISA 2018 pe lectură poate trage și un semnal de alarmă în vederea construcției subiectelor pentru Evaluările Naționale viitoare.

„Ceea ce ne spune, de fapt, și rezultatul de la testarea PISA pe lectură putem aplica și pentru ceea ce se întâmplă în sistem astăzi la limba și literatura română, dar poate ne trage și un semnal de alarmă acest rezultat pentru construcția subiectelor pentru evaluările naționale, construcție care este deja publică peste anul acesta școlar. Poate pentru anul viitor ne gândim mai mult la modul în care construim subiectele și ce competență urmărește să dezvolte copilului”, a declarat ministrul.

Anisie va solicita profesorilor de Limba română „să înceteze” să mai ceară copiilor memorarea comentariilor la clasă, menționând că în calitate de profesor nu a fost niciodată adepta acestei tehnici.

„Să răspund în calitate de profesor de Limba Română, nu în calitate de ministru: nu am fost adepta niciodată a memorării comentariilor, ci întotdeauna mi-am dorit ca elevii mei să-și dezvolte gândirea critică, ei să realizeze acele comentarii de text. Eu nici măcar nu le spun comentarii, pentru că vorbim despre o interpretare a unui text literar. Acum vă răspund în calitate de ministru, voi solicita colegilor mei să înceteze să le mai ceară copiilor să memoreze acele comentarii, dar răspunsul colegilor profesori de limbă română va fi că trebuie să învețe pentru examenul de Bacalaureat sau pentru Evaluarea Națională niște comentarii”, informează Anisie.

Anisie a precizat faptul că rolul profesorului la clasă este acela de a creea competență, de a dezvolta o idee pe un text la prima vedere.

„În ceea ce privește examenul de Bacalaureat acolo, la subiectul al III-lea avem un reper important pe care trebuie să-l dezvolte și anume particularitățile de construcție ale unui text”, informează ministrul.

 

Monica Anisie despre testele PISA: Nu sunt teste de performanță individuală, implicarea nu a fost maximă

Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat, marți, în contextul publicării clasamentului PISA 2018, că formatele testării nu sunt teste de performanță individuală și, prin urmare, implicarea participanților nu a fost maximă deoarece elevii nu au avut nicio miză.

Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat, marți, într-o conferință de presă organizată la sediul Ministerului Educației, că testările PISA nu sunt sunt teste de performanță individuală și că în absența unei mize, elevii participanți nu au avut o implicare maximă.

„Rezultatele (testării PISA, n.r) spun sau oferă niște date concrete. Dar așa cum am precizat și mai devreme, aceste teste nu sunt teste de performanță individuală. Implicarea celor care au participat la testare nu a fost maximă pentru că nu au avut o miză în acea testare”, explică ministrul.

Anisie a precizat, în ceea ce privește măsurile care pot fi luate în acest context, că vorbim deja despre programe naționale cum ar fi Euro 200, rechizite școlare, masa caldă în școli.

„Venim și cu măsuri în sprijinul acesta al mediului socio-economic, dar venim și cu măsuri pentru că cercetarea ne spune că și profesorii ar trebui să fie formați, să intervenim ca minister în formarea inițială a profesorilor și formarea continua”, spune ministrul.

Vor fi introduse și măsuri care să conducă la o formare inițială mai bună. Mai mult, din anul universitar următor va fi introdus masteratul didactic.

„Această evaluare internațională este o cercetare științifică de la care Ministerul Educației trebuie să pornească atunci când ia niște măsuri. (…) De acum înainte, consider că este important să nu mai luăm măsuri fără a fundamenta măsurile pe niște cercetări solide”, a mai explicat ministrul.

 

Autor

Citește și