Deputatul PNL de Suceava Ioan Bălan a adresat, în 2 noiembrie, în Parlament, o întrebare ministrului Afacerilor Interne privind achiziția a 400 de autospeciale cu care să fie dotată Poliția Rutieră, atrăgând atenția că se cumpăra VW Polo în condițiile în care firma germană se află într-un scandal privind manipularea normelor de poluare, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Astfel, Bălan arată că în cadrul programului de înnoire a parcului auto al Poliției Române au fost achiziționate 400 de autospeciale la un preț de 11.496 de euro, inclusiv TVA și dotările suplimentare specifice.
„De remarcat este faptul că, pentru prima dată după foarte mulți ani, Poliția Română va fi dotată cu autospeciale de producție străină, câștigătorul licitației fiind Porche România, cu modelul Volkswagen Polo, cu motorizare 1.2 TSI. La acest lucru trebuie amintit scandalul în care se află compania germană privind manipularea normelor de poluare”, a arătat deputatul.
Bălan a adăugat că, trecând peste ridicolul diferenței dintre oferta câștigătoare și oferta care a pierdut licitația (o diferență de 2,4 lei față de Renault România), fiind vorba de dotarea Poliției Rutiere în cadrul căreia tot mai mulți ofițeri își pierd viața, vrea să știe dacă modelul selectat printr-o licitație, „asupra căreia planează mai multe suspiciuni privind corectitudinea” poate sprijini operațiunile Poliției Rutiere și poate asigura protecția vieții ofițerilor în condițiile în care mulți specialiști se întreabă de ce nu s-a optat pentru achiziția de biciclete. El a mai întrebat care este perioada de garanție a acestor autospeciale și serviciile post-garanție asigurate de Porche România, precum și diferența de costuri de întreținere între oferta câștigătoare și achiziția de autospeciale din producția autohtonă.
Deputatul liberal a mai solicitat precizări privind criteriile de distribuire a acestor autospeciale Inspectoratelor județene de poliție.
În răspunsul transmis în 3 decembrie, ministrul Afacerilor Interne, Petre Tobă, arată că licitația a fost organizată în baza legislației actuale care prevede sancțiuni când se încalcă principiile ce stau la baza atribuirii de contracte cum ar fi nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența și proporționalitatea.
Tobă explică în răspuns că la această licitație au fost două oferte admisibile, ale Renault Commercial Roumanie SRL și Porche România SRL, fiind declarată câștigătoare oferta cu prețul cel mai scăzut și menționează că nu a fost nicio contestație la atribuire.
Ministrul mai arată că garanția autospecialelor este de trei ani sau 100.000 de kilometri, iar serviciile post-garanție urmează să fie achiziționate în funcție de necesitățile reale ale autovehiculelor.
„O eventuală comparație între două sau mai multe autovehicule, pentru a stabili costurile de întreținere ale acestora se poate realiza doar după o perioadă de exploatare a autovehiculelor în cauză, avându-se în vedere și specificul misiunilor derulate de către acestea”, precizează Petre Tobă.
Ministrul menționează că autospecialele VW Polo au fost distribuite Brigăzii Rutiere din cadrul Direcției Generale a Poliției Municipiului București, Secției de Poliție Autostrăzi și tuturor Serviciilor Rutiere din cadrul Inspectoratelor județene de poliție.
Potrivit lui Tobă, la distribuirea către structuri s-a avut în vedere ca fiecărui județ să-i fie repartizate câte șase-zece autospeciale ținând cont de asigurarea vizibilității și intervenției operative la evenimentele sesizate, dinamica accidentelor de circulație, tranzitarea localităților de drumuri europene și naționale, existența în județ a unor localități cu trafic aglomerat și de deficitul de autospeciale din fiecare structură.