Prima pagină » Știri » REACȚIE. CTP, după ce filmul „Pe aripile vântului” a fost retras de la difuzare: „Asta făceau comuniștii și naziștii”

REACȚIE. CTP, după ce filmul „Pe aripile vântului” a fost retras de la difuzare: „Asta făceau comuniștii și naziștii”

REACȚIE. CTP, după ce filmul „Pe aripile vântului” a fost retras de la difuzare: „Asta făceau comuniștii și naziștii”

HBO Max a retras filmul „Pe aripile vântului” de la difuzare, în plină mișcare de protest împotriva rasismului, precizând apoi că doar temporar. Măsura a fost luată din cauza criticilor că pelicula promovează stereotipuri rasiste, însă Cristian Tudor Popescu (CTP), jurnalist și critic de film, a declarat la Digi 24 că decizia este una neinspirată, deoarece filmul este unul artistic și, în final, un produs al epocii respective.

„Rasismul prezent în Statele Unite, de secole, a creat prin reacție un curent numit corectitudine politică. Acest curent, care contrazice rasismul, nu înseamnă că este și bun, pentru că a dat naștere la numeroase exagerări, unele dintre ele ridicole, altele grotești. În top 5 astfel de exagerări este această retragere a filmului Pe aripile vântului. Dacă privim lucrurile în contradictoriu și complementar, să ne amintim că Donald Trump s-a supărat foarte rău pentru că a primit o grămadă de premii Oscar și Oscarul pentru cel mai bun film, anul acesta, l-a primit un film sud-coreean – Parasite. Iar Donald Trump s-a manifestat public, indignat: ce faceți, dom’le, premiați filmele sud-coreene când noi avem problemele pe care le avem acum cu Coreea de Sud? Haideți să vedem din nou Pe aripile vântului! Filmul este evident preferatul lui Trump, care este un naționalist, un rasist, un sexist și câte -isturi mai vreți”, a spus Cristian Tudor Popescu, la Digi 24.

„Iar acum vine reacția sau, mai degrabă, suprareacția în a scoate acest film. Filmul este o poveste de dragoste, o dramă amoroasă cam lungă și în niciun caz o capodoperă. Nu este un documentar, nu este un film politic, axat pe problemele nord-sud”, a mai spus el.

Criticul de film respinge ideile că filmul ar fi o metodă revizionistă eficientă a Sudului: „Ipoteza asta le-a venit în cap după 81 de ani de la premiera filmului, din 1939? Până acum nu era incorect politic, pentru atâtea generații de americani și de pământeni care au văzut acest film? Trecut în registrul național al Bibliotecii Congresului american între primele 100 de filme din toate timpurile care trebuie prezervate pe veci, intrat în cultura americană și acum ne trezim că e revizionist filmul. Este o confuzie gravă. Arta nu se suprapune, nu trebuie tratată cu considerente politice, sociologice și eliminate în felul acesta filme, cărți. Cum să faci așa ceva?! Asta făceau comuniștii, asta făceau naziștii”.

„Asta ar însemna, de pildă, să nu se mai difuzeze filmul The Merchant of Venice, Neguțătorul din Veneția, pentru că piesa cu același nume din Shakespeare poate fi învinuită de antisemitism. Și nici să nu se mai joace piesa. Sau cum să mai fie difuzat Birth of a Nation, Neșterea unei națiuni, a lui D. W. Griffith? Care este un film rasist îngrozitor! Este poate cel mai violent film împotriva rasei negre făcut vreodată și, în același timp, este o piatră de hotar ca procedee și limbaj cinematografic în istoria celei de-a șaptea arte”, a completat CTP.

„Soluția care este, să le interzicem? Nici vorbă! Soluția este să existe cursuri de cultură cinematografică la nivel liceal, la nivel de cultură generală, pentru toată lumea – la noi nu se face asta – unde să se analizeze contextul. Fiecare film are un context istoric, într-un fel este produsul istoric. Există o anumită tendință în epoca respectivă, aici este vorba despre romantismul ideii sudiste, cuplat cu povestea de dragoste, este epică”, a mai spus Cristian Tudor Popescu.

„Ce să reproșăm, că nu sunt prezentate revoltele sclavilor, că nu sunt arătați biciuiți sclavii, că nu se analizează problemele de clasă din perioada aceea din America? O prostie. Filmul e o melodramă, n-are de ce să facă lucrul acesta. Filmul este o mediocritate genială, de acea este iubit de atâtea generații de americani”, a completat el.

Criticul de film a atras atenția cu privire la un lucru foarte important, dar care este trecut cu vederea.

„Acest film reprezintă și o primă mare victorie în cinematograful american asupra rasismului. Vivien Leigh a fost premiată pentru rolul principal, dar in supporting role – nu-mi vine să-i spun secundar, că este greșit în traducerea în românește – premiul Oscar a mers Hattie McDaniel, o actriță de culoare, pentru prima dată în istoria premiilor Oscar. Și acum ce faci, scoți filmul ăsta din difuzare?”, a spus Cristian Tudor Popescu.

HBO Max retrage temporar filmul „Pe aripile vântului”, din cauza tensiunilor rasiale. Acțiunea se petrece pe o plantație din Atlanta

Celebrul film „Pe aripile vântului” din 1939 a fost retras temporar din serviciul HBO Max, după mai multe critici legate de „romantizarea sclaviei”.

Povestea epică petrecută în timpul Războiului Civil, ecranizată în 1939, cu Clark Gable în rolul lui Rhett Butler și Vivien Leigh în cel al lui Scarlett O’Hara, are la bază un roman scris cu trei ani înainte de Margaret Mitchell, scrie dailymail.co.uk.

Filmul prezintă idila furtunoasă din timpul Războiului Civil și al Reconstrucției, pentru care Hattie McDaniel a câștigat primul Oscar oferit unei persoane de culoare.

Filmul de mare succes, acuzat că „romantizează sclavia”

Producția-cult a fost criticată însă în repetate rânduri din cauza „romantizării sclaviei” pe plantație.

În contextul uciderii cetățeanului de culoare George Floyd de către cei trei polițiști, filmul capătă o altă conotație.

Luni, John Ridley, scenaristul unui alt film de succes, „12 ani de sclavie”, a scris în Los Angeles Times despre dorința lui ca filmul să fie scos din grila HBO.

Marian Tănase are o experiență de peste 20 de ani în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion în anul 2001, iar în 2002 se angaja deja la portalul Apropo.ro, ... vezi toate articolele