Prima pagină » Știri » Remus Șpan, urmărit penal pentru complicitate la trafic de influență, în dosarul lui Silaghi

Remus Șpan, urmărit penal pentru complicitate la trafic de influență, în dosarul lui Silaghi

Remus Șpan, urmărit penal pentru complicitate la trafic de influență, în dosarul lui Silaghi
Remus Șpan este urmărit penal pentru complicitate la trafic de influență, fiind acuzat că l-ar fi ajutat pe Ovidiu Silaghi să pretindă și să primească 200.000 de euro și servicii de la Nelu Iordache, pentru a sprijini interesele firmei Romstrade în contractul cu CNADNR.

Remus Șpan este urmărit penal pentru complicitate la trafic de influență, fiind acuzat că l-ar fi ajutat pe Ovidiu Silaghi să pretindă și să primească 200.000 de euro și servicii de la Nelu Iordache, pentru a sprijini interesele firmei Romstrade în contractul cu CNADNR.

Direcția Națională Anticorupție a anunțat joi, într-un comunicat de presă, că a fost începută urmărirea penală față de Remus Vasile Șpan, pentru complicitate la trafic de influență, în formă continuată.

Potrivit procurorilor, în perioada mai – noiembrie 2012, în mod repetat, Remus Șpan l-a ajutat pe Ovidiu Ioan Silaghi, atunci ministru al Transporturilor, să pretindă și să primească bani și foloase necuvenite de la administratorul firmei Romstrade SRL, Nelu Iordache.

Anchetatorii au stabilit că Remus Șpan ar fi intermediat întâlniri între cumpărătorul de influență Nelu Iordache și ministrul Ovidiu Silaghi, „cunoscând problemele pe care le întâmpina SC Romstrade SRL în derularea contractelor cu CNADNR SA (întrucât anterior își desfășurase activitatea în cadrul grupului de firme controlat de Iordache Nelu)”

Procurorii îl mai acuză pe Remus Șpan că ar fi intermediat primirea de către Silaghi de la Nelu Iordache a sumei de 200.000 de euro și a „foloaselor necuvenite constând în efectuarea unor curse aeriene între Satu Mare și orașe din Europa pentru susținerea campaniei electorale a unei persoane apropiate ministrului, în condițiile în care învinuitul cunoștea că societatea Romstrade SRL înregistra pierderi pe care nu avea posibilitatea să le suporte, precum și problemele reale ale SC Romstrade SRL în derularea contractelor, probleme care îndreptățeau CNADNR SA să dispună anumite măsuri de reziliere a unor contracte”.

De asemenea, Remus Șpan l-ar fi convins pe Iordache Nelu că ministrul Ovidiu Silaghi este dispus să îl susțină și să influențeze deciziile conducerii CNADNR pentru a sprijini interesele firmei Romstrade.

Remus Șpan a fost joi la DNA pentru a-i fi aduse la cunoștință acuzațiile în dosarul în care DNA a cerut Camerei Deputaților aviz de începere a urmăririi penale a lui Ovidiu Silaghi, pentru trafic de influență, faptă din perioada în care a fost ministru al Transporturilor și prin care l-ar fi favorizat pe Nelu Iordache

Potrivit unor surse judiciare, Remus Șpan va reveni la DNA la jumătatea lunii septembrie, pentru a da o declarație în acest caz, joi fiindu-i doar înmânată o copie a documentului prin care s-a început urmărirea penală.

În 19 august, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (PICCJ) a solicitat Camerei Deputaților declanșarea procedurilor pentru formularea cererii de începere a urmăririi penale față de Ovidiu Silaghi, pentru trafic de influență.

La începutul lunii septembrie, liberalul Ovidiu Silaghi a demisionat din calitatea de deputat.

Președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a declarat, în 3 septembrie, că îi va scrie ministrului Justiției și procurorului general pentru a-i informa despre demisia lui Ovidiu Silaghi, precizând că Parlamentul nu mai are dreptul de a dezbate solicitarea de începere a urmării penale.

În aceeași zi, președintele PNL, Crin Antonescu, a declarat că Ovidiu Silaghi și Eduard Hellvig au demisionat din Camera Deputaților pentru a merge la Parlamentul European, ei completând astfel locurile vacantate de Cristian Bușoi și Ramona Mănescu.

Fostul ministrul al Transporturilor Ovidiu Silaghi a fost în 21 august la DNA, însă nu pentru a da o declarație în dosarul privind traficul de influență, ci pentru a fi audiat în cazul plângerii făcute de senatorul Valer Marian, în legătură cu presupuse fapte de corupție privind referendumul din 2012 pentru demiterea președintelui Traian Băsescu.

Silaghi declara atunci, la ieșirea de la DNA, că denunțul lui Nelu Iordache „frizează logica”, dar a admis că s-a întâlnit cu omul de afaceri, pe care l-a adus Remus Șpan, „pe nepusă masă”.

„A venit la mine acasă în noaptea aceea, eu neștiind că el vine, și fără să fi fost invitat. A venit cu acea cunoștință a mea, este vorba despre Remus Șpan. Îl cunosc pe acesta din ’97 și știam că la un moment dat a lucrat la Blue Air, știam că a fost ofițer de informații, nu că mai este încă”, a spus Silaghi.

Întrebat de ce a acceptat acea vizită, în condițiile în care nu a existat o invitație sau o dorință în acest sens, Silaghi a declarat: „Este o problemă cu care am să mă cert cu el (Remus Șpan, n.r.). Și atunci m-am certat cu el, pentru că a fost un gest urât să mi-l aducă pe ăsta (Nelu Iordache, n.r.) așa, pe nepusă masă”.

Silaghi a adăugat că, pus în fața faptului împlinit, în condițiile în care Nelu Iordache era la ușa lui, nu a putut să nu-i primească pe cei doi, dar a reafirmat că Nelu Iordache nu a avut cu el nicio sumă de bani. El a precizat că nu ar fi putut să nu fi fost sesizată o sumă mare de bani la filtrele de pe aeroport.

Întrebat ce a vrut concret de la el Nelu Iordache, Silaghi a confirmat cele arătate de omul de afaceri în denunț, respectiv că dorea anularea rezilierii contractului, dar că acest lucru nu se mai putea face după ce se îndeplinse procedura.

Potrivit procurorilor, există indicii și date temeinice potrivit cărora, în cursul anului 2012, Ovidiu Silaghi, în calitate de ministru al Transporturilor, i-a pretins lui Nelu Iordache, administrator al SC Romstrade SRL, deschiderea, de către compania de transport aerian din grupul de firme controlate de omul de afaceri, a unor noi rute care să lege Aeroportul Satu Mare de alte destinații din Europa. Silaghi i-ar fi promis în schimb lui Nelu Iordache derularea contractelor pe care SC Romstrade SRL le încheiase cu Compania Națională de Autostrăzi pi Drumuri Naționale din România SA, structură aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, și pentru ca plățile intermediare să fie făcute într-un termen rezonabil.

„Totodată, Silaghi Ovidiu Ioan a primit de la aceeași persoană suma de 200.000 de euro, pentru a-și exercita influența asupra persoanelor cu funcții de decizie din cadrul CNADNR SA în vederea anulării deciziei de reziliere a unui contract și pentru a nu proceda la rezilierea altor contracte”, au precizat procurorii DNA.

Omul de afaceri Nelu Iordache a dat o declarație la DNA, în dosarul lui Ovidiu Silaghi, în care a susținut că i-ar fi dat acestuia 200.000 de euro, pentru a nu-i fi reziliate contractele, și că fostul ministru al Transporturilor ar fi folosit un aparat de bruiaj contra interceptărilor.

„Când am ajuns la Silaghi Ovidiu acasă, i-am spus acestuia motivul pentru care am venit. Din ce am observat, știa că urmează să vin la el și știa și de problema rezilierii (contractelor dintre Romstrade și CNADNR – n.r.). Încă înainte de a începe discuția, Silaghi Ovidiu a pornit un aparat de bruiaj. După ce i-am spus pentru ce am venit, și i-am zis că am banii la mine, precizându-i și cuantumul sumei, mi-a zis că este ok și m-a pus să pun banii pe o masă din cameră. În continuare, ne-am mutat în altă cameră, unde era și ȘR (Remus Șpan, n.r.), unde Silaghi Ovidiu mi-a spus că va lua legătura cu PM a doua zi dimineață pentru anularea rezilierii și am băut un pahar de vin. Întâlnirea a durat aproximativ 40 minute”, le-a declarat Iordache procurorilor anticorupție.

Nelu Iordache le-a spus anchetatorilor că extinderea liniilor aeriene ale Blue Air i-ar fi fost necesare, potrivit lui Silaghi, finului acestuia Adrian Ștef, în contextul candidaturii acestuia la șefia Consiliului Județean Satu Mare.

Liberalul Ovidiu Silaghi fusese nominalizat în iulie pentru funcția de ministru al Transporturilor, post rămas vacant după demisia lui Relu Fenechiu, în urma condamnării sale, în 12 iulie, de către instanța supremă, la cinci ani de închisoare cu executare în dosarul „Transformatorul”, pentru complicitate la abuz în serviciu în formă calificată.

Ovidiu Silaghi a fost ministru al Transporturilor din mai până în decembrie 2012.

Citește și