Prima pagină » Știri » Rezultate bacalaureat 2014. Lorena Budulan, șagunista de „10 curat” care se visează creatoare de modă în România

Rezultate bacalaureat 2014. Lorena Budulan, șagunista de „10 curat” care se visează creatoare de modă în România

Rezultate bacalaureat 2014. Lorena Budulan, șagunista de
Rezultate bacalaureat 2014. Singura medie de "10 curat" la Bac din județul Brașov a fost "bifată" de o absolventă a Colegiului Național "Andrei Șaguna", de ani de zile unul dintre primele 10 licee de elită ale României, la care procentajul de promovare a fost, ca de obicei, de 100%.

Este vorba este Lorena Budulan, o șagunistă „veterană” – a făcut aici și gimnaziul – care, chiar și spre surprinderea sa, a izbutit să „ia fața” tuturor colegilor, în frunte cu șefii de promoție. Lucru deloc ușor, având în vedere standardele și pretențiile de la „Șaguna”, unde competiția valorilor este acerbă, fapt demonstrat și de avalanșa de premii obținute an de an la Olimpiadele și la celelalte concursuri școlare naționale și internaționale.

„Și pentru mine a fost oarecum o surpriză, pentru că mă cunosc și știu că mai greșesc câte ceva din neatenție, sau mai uit să scriu ceva, din grabă”, mărturisește cu luciditate Lorena. Apoi explică: „La Mate și la Info mă așteptam să iau aproape 10 sau chiar 10, dar nu și la Română, deși mă simțeam bine pregătită și imi place Eminescu, însă insistasem mai mult pe prozatori la pregătire”. 

„O fire foarte sensibilă și creativă, cu un potențial foarte mare”

Pentru directorul de la „Șaguna”, prof. Dorel Agache, performanța Lorenei „nu e tocmai o surpriză”: „Este o fire foarte sensibilă și creativă, cu un potențial foarte mare și care știe să se mobilizeze în momentele cheie, cum a demonstrat și la Bac. Din păcate, n-a avut niciodată ambiția să ajungă la performanțe de vârf, dacă ar fi avut-o, ar fi fost fără îndoială și șefă de promoție”. „Dar așa se întâmplă mereu la Șaguna, nu șefii de promoție iau de regulă media 10 la Bacalaureat, așa a fost și anul trecut, și acum doi ani”, concluzionează apoi directorul Agache.

„Am fost un elev normal, care n-a învățat chiar în fiecare zi și care a detestat tocilarii, pentru că învață totul mecanic, pe de rost”

Lorena Budulan spune că s-a considerat întotdeauna „un elev normal”, fără ambiția de a se număra cu orice preț printre vârfurile liceului. În gimnaziu a fost și „olimpică”. Doi ani la rând a ajuns până la faza națională a Olimpiadei de Matematică, dar atât, ideea unor performanțe superioare n-a mai ispitit-o. „Cred că am fost un elev normal, care n-a învățat chiar în fiecare zi și care nu s-a privat de nimic din ceea ce fac tinerii de vârsta mea. În nici un caz nu se poate spune despre mine că aș fi fost o tocilară, am detestat mereu tocilarii pentru că învață totul mecanic, pe de rost. Doar în clasa a XII-a am tras mai tare, mai ales la materiile pentru Bac, Matematica, Informatica și Româna, cu 2-3 ore des studiu aproape zilnic, plus ceva meditații particulare la Română și cu o pregătire cu adevărat foarte intensă în ultimele trei săptămâni dinaintea examenelor.”

De la părinții săi – mama, economistă la APIA Brașov, tatăl, profesor îndrumător de practică a studenților de la Facultatea de Industrializarea Lemnului a Universității „Transilvania” Brașov – Lorena spune că a învățat că trebuie să ai mereu încredere în tine și că lucrul cel mai important în pregătire este eficiența studiului, dublată de o folosire cât mai creatoare a cunoștințelor dobândite.

Fascinată de modă

Deși absolventă de profil real – cu o medie generală de absolvire a liceului de 8,98 – Lorena Budulan nu vrea o carieră de matematician, informatician, economist ori inginer. Se visează designer de modă! „Am fost fascinată de mică de lumea modei, de multe ori stăteam aproape toată noaptea la televizor să văd defilări de modă. În plus, îmi place mult și să desenez și simt că designul vestimentar e un domeniu în care pot să-mi pun la lucru imaginația și abilitățile practice pe care le-am dobândit în cei trei ani de Școală Populară de Artă, care mi-au fost de mare folos, am învățat foarte multe lucruri uitle, mai ales pe partea de practică”, spune Lorena. Drept argument, face apoi și o mărturisire: în cei patru ani de liceu a avut și câteva ocazii să-și verifice/valorifice talentul, de vreo două ori chiar și cu oarece profit financiar: o rochie făcută unei prietene pentru „un eveniment special”, sau costumele participanților la niște petreceri tematice organizate de un club din Brașov. Dar, deși „pasionată de mică de lumea modei”, gândul de a deveni creatoare de modă i-a încolțit târziu:

„Abia când am ajuns la liceu a început să mă preocupe ideea unei cariere în domeniul ăsta, până atunci credeam că voi face arhitectură, sau ceva în genul ăsta, o meserie legată de matematică și informatică. De aceea m-am înscris încă din gimnaziu tot la Șaguna și nu la Liceul de Artă, de exemplu. Apoi, n-aș putea spune exact când anume, s-a produs un fel de declic și am început să conștientizez tot mai clar că locul meu e în această lume a modei, mai exact a creației vestimentare, cu care simt că mă identific tot mai mult.”

Facultatea – „deocamdată, doar în România”

În septembrie va da examen de admitere la Universitatea de Artă din București, secția de design vestimentar. Hotărâre acceptată fără rezerve atât de părinți, cât și de sora ei, absolventă anul acesta la ASE București, căreia, drept mulțumire pentru susținere, i-a făcut pentru balul de absolvire o superbă rochie „din materiale textile, adică din voal”!

Prevăzătoare însă, Lorena are și un „plan B” în cazul unui rateu la examenul de admitere la Universitatea de Artă: se va înscrie, luna asta, „pentru orice eventualitate”, și la Universitatea „Transilvania” din Brașov, deși nu s-a decis încă la ce facultate.

Un singur lucru este însă „mai mult decât sigur” – nu va pleca la studii în străinătate, deși stăpânește bine trei limbi străine, engleza, spaniola și franceza. „Pur și simplu nu mă interesează, deocamdată, să plec la o facultate în străinătate, sunt convinsă că în domeniul creației de modă se poate studia la un nivel foarte ridicat și la București.” Sigur, asta nu înseamnă că exclude cu desăvârșire posibilitatea ca, pe parcursul facultății, ori după aceea, să plece la studii și în străinătate, „voi vedea atunci, în funcție de ce oportunități or să apară la momentul respectiv”. Frază pe care se grăbește să o repete când o întreb ce va face după terminarea studiilor universitare, își va deschide propriul studio de creație de modă, ori va fi „pălmașă” în firma vreunuia consacrat: „Nu știu ce va fi, e prematur să mă gândesc de pe acum, sunt foarte multe posibilități în domeniul ăsta!”